Tack så mycket
ja du har rätt , är nöjd med min prestation.
I år fick jag upp ögonen för begreppet “Stay-rich” och varför fortsätta när man “redan vunnit matchen”. Därmed har jag minskat exponeringen mot aktier/fonder från 90% till 40-50%.
Baserat på empiriskt data, utgifter under senaste 5 åren, såg jag och min fru att vi faktiskt kunde gå i pension nu eftersom pensionerna täcker de utgifterna. Investeringarna är en bonus 
Därmed ombalanserat till 3 hinkar (Buffert, Mellan 98% och Lek/Experiment 2%)
MELLAN
- Global 20,0%
- Global, småbolag 5,0%
- Sverige, alla bolag 5,0%
- Sverige, investment 5,0%
- Sverige, småbolag 5,0%
- Reala, Fastighet & Råvaror 10,0%
- Guld, Xetra-Gold ETC 10,0%
- Ränta, fastighetslån Kameo&Tessin 5,0%
- Ränta, sparkonto (Nordiska, GCC, Klarna) 35,0%
Tack för informationen. Du har inte funderat på att gå över till lysa för enkelheten?
2021 har jag försökt förenkla mitt sparande, sänka avgifter och skapa mig en bättre översikt.
- Jag har sålt av mycket av mina enskilda aktieposter och mitt blandade fondsparande hos Avanza för att först flytta det till SAVR, men till sist landat hos Lysa i två portföljer, en 50/50 och en 90/10.
- Börjat köpa in mig i Xetra Gold
- Jag har flyttat om och förenklat i mina tjänstepensioner och äger bara tre fonder i dem samlat.
- Hade tidigare ett rätt spretigt månadsparande, nu månadsparar jag endast hos Lysa.
Stort grattis och bra jobbat! Vad ska du göra istället för att jobba?
- Upptäckt RT och börjat läsa på om filosofin.
- Flyttat tjänstepensionen från dyra och dåliga fonder till indexfonder
- Ändrat barnens månadsspar från sparkonto till indexfonder
- Förlorat anställning pga konkurs och haft a-kassa som enda inkomst
- Börjat fakturera för uppdrag
- Fått ny anställning med något bättre lön
- Startat månadsspar hos Lysa
- Startat månadsspar hos Avanza
- Flyttat onödigt stor buffert från bankkonto till indexfonder
- Skaffat en lekhink för aktier
- Fått tilldelning på min första IPO
Tack ![]()
Jag har lite olika planer, men inget definitivt än. Jag kommer att jobba större delen av 2022 först.
- Sagt upp mig från anställning för att helt köra i eget AB
- Slutat spara privat eftersom det jag insett att jag har tillräckligt
-Tagit ut från ISK:n för första gången (1,5%, ska ta ut lika mycket till i år) - Renoverat bostaden så som vi vill ha den
- Höjt belåningsgrad på bostaden till 45% och bundit lånen på tre år
- Slutat fundera på att flytta till större och dyrare bostad
- Slutat göra och följa upp budget
- Slutat bry mig om gemensamma kostnader min fru ansvarar för
- Bjudit mer frikostigt (svårt eftersom åtta år i FIRE-mode gjort mig otroligt snål)
- Slutat skälla på barnen (faktiskt)
- Hjälpt min bästa vän att göra sin goda affär ännu bättre
- Köpte silver i dippen mars 2020
- Köpte mer guld
- köpte Råvaro ETF (softs) - gått bra!
- Investerat 5% i krypto och balanserat om under året
- Inte fallit i FOMO-Träsket - Har torrt krut
- Läst flera ekonomi-böcker
- Följer regelbundet andra utländska ekonomi-bloggar
- Fått bättre förståelse för Makroekonomi
- Är mer försiktig kring vem jag tar råd ifrån
- Fortsatt spara majoriteten i indexfonder
- Köpt färre prylar och mer begagnat
- Blivit mer nöjd med det jag har
- Brytt mig mindre om att jämföra mig med andra
Sa upp ett uppdrag i företaget som jag kunnat fakturera bra på. Tog istället ett nytt uppdrag med 25% lägre arvode men bra mycket mindre jobb.
Detta då vi ska få barn under 2022 och jag vill kunna hjälpa till mer hemma.
Har redan nu trappat ner timmarna och träffar redan sambon mer.
Jag har också jobbat mer hemifrån och på så sätt fått mer tid till familjen. Kommer jobba majoriteten av tiden hemifrån nästa år.
Jag har balanserat om och minskat aktier till förmån för billiga breda fonder.
Har satt upp flera automatiska fondköp för att tvinga mig själv att spara mer 
-
Har hittat till rikatillsammans, lyssnat på de flesta poddar och satt upp en sparande på Avanza som utgår från basportofoljen. Tidigare sparade jag till och från i Handelsbankens Multi Asset. Från en helt ekonomi ointresserad person blev jag lite intresserad iallafall.
-
Har sett över hushållens ekonomi och minskat en del utgifter. Skulle dock aldrig snåla på värme (el), där går min gräns, så jag har valt i december att binda elavtal i ett år för samma pris jag betalade i genomsnitt till Tibber under 2021. Så nu kan jag använda elen när och hur mycket jag vill och samtidigt sova gott på natten. Gjort en Exceldoc med alla fasta utgifter och betalningsplan för hushållens lån. Jättekul faktiskt.
-
Jobbade mycket jour och övertid (tack vare pandemin) vilket trots många negativa aspekter ökade mina inkomster.
Jag tycker snarast det låter som att du sitter fast djupt nere i FOMO-träsket. Rädslan att missa eventuella köptillfällen vid en framtida nedgång får dig att ta motsatta positioner mot de forskningsresultat som visar på att det är bäst att investera allt nu.
Menar du att sitta på cash när börsen är upp +100 % sedan kraschen efter Corona är att vara nere i FOMO-träsket?
Mina cash är för att sova gott om natten. Vad jag menade var att jag inte frångått min sparkvot trots att allt går upp. Men det är klart, dyker det upp ett -30% läge på börsen kan jag offra lite nattsömn 
Jag hakade mest upp mig på att du använde uttrycket “torrt krut”, vilket i mina öron inte låter som någon trygghetsbuffert utan en spekulation i att ha resurser inför en framtida nedgång.
Detta året har bjudit på mycket nytt, både i livet generellt men även ekonomiskt!
-Först och främst har jag bytt jobb vilket resulterade i en löneökning på 10% som direkt går in i mitt
månadssparande
-Satt upp ex antal exceldokument där jag på ett enkelt sätt överblickar mina tillgångar och enkelt kan följa deras utveckling.
-Sålt min 3 dörrars Cooper-S för att byta mot en 5 dörrars (Skaffat vovve, 3 dörrars gav mig och sambon huvudvärk) Nya vrålåket är en Alfa Romeo Giulia för den som vill veta!
-För andra året i rad har jag uppnått mitt mål om ett årligt totalt månadssparande på minst 100k.
,
Ser fram emot vad 2022 har att erbjuda, förhoppningsvis ändrar jag saker till det bättre även nästa år.
FYI, vovven var det bästa som hände 2021, bra med sällskap vid hemarbete!
Jag har varit väldigt lyckosam under senaste året och nästintill dubblerat min lön, så därmed har jag även lyckats öka mitt sparande ganska markant - från några tusenlappar i månaden till ca 20-35tkr/månad om man inkluderar amortering. Detta utan att göra några större förändringar i mitt leverne (jag spenderar fortfarande mycket på umgänge, middagar och pryttlar jag vill ha (kanske lite för mycket än vad jag borde men va tusan, man ska ju leva lite också)).