Låter som åtgärder som ger bra effekter under lång tid.
Men att elda ger en inre tillfredsställelse.
Göra saker och ting så enkla som möjligt. Då vi väntar tillökning så vill jag ha en smidig ekonomi som sköter sig själv så mycket som möjligt.
Har i dagsläget sparande på Lysa och Avanza men kommer antagligen att avveckla sparandet på Avanza alternativt avveckla Lysa och köra Småspararguidens recept med 100% globalfond på Avanza.
Håller på att byta bank till Skandia där jag även ska ha deras kort. Vet att det kostar men blir ändå billigare än min nuvarande bank samtidigt som jag slipper swisha till mitt kort i nischbank och hålla koll på om det finns pengar när olika dragningar ska göras.
Ska även flytta sparpengarna från nischbank till Skandias sparkonto där jag får 2% ränta. Allt för enkelheten med att ha allt under samma tak.
Slutligen starta ett barnspar i mitt namn som får tugga på.
Har lätt att stressa upp mig för småsaker så att samla allt på så få ställen som möjligt kommer att ge mig bättre överblick och mer tid och energi till annat.
Bra med barnsparande. Vi har sparat på och nu när det inte är så länge kvar innan barnen börjar flytta ut så känns det bra att det finns lite resurser.
Jag ska minska min sparkvot och använda pengarna till upplevelser och saker som gör min själ rikare. Efter 2-3 år med 50% sparkvot (mestadels tvingad av pandemin) känner jag att det är ingen katastrof om jag sänker den till 25-30% och använder resten till något vettigt istället för att ha pengarna på banken.
Blev inspirerad av DWZ filosofin och det är mycket som jag vill göra i livet och finns ingen anledning att skjuta fram det när man har tid, hälsan och ekonomin till det.
Funderar mycket på att skippa egen bil. Min bil som jag köpte ny är 20 år gammal. Funderar och funderar… Det är bara vid några få tillfällen per år som jag känner att jag verkligen måste ha bil och då går det att hyra. Det är dock en rejäl inskränkning av frihet att inte ha egen bil, därav står jag i valet och kvalet. Man kan ju prova något år och se hur det känns, och ev. återgå till egen bil senare.
Att inte äga egen bil gör ju att man blir fri från en hel del ansvar kring att sköta bilen, besikta, skifta däck etc. Men en del aktiviteter kräver mer planering när det inte bara är att gå till egna bilen och köra iväg.
Låter klokt och balanserat. Det finns inga garantier för att man får leva och ha hälsan.
Ja, bilkostnaden är något som vi också funderar på. Vi leasar en ganska stor och dyr bil för att kunna åka utförsåkning. Om man slår ut den kostnaden på skidturerna så kan man verkligen fundera på om det är värt det. Kanske omvärderar vi när kontraktet går ut.
Inför sommaren 2023 kommer vi sälja vårt hus för att resa ett halvår samtidigt som vi påbörjar starten av ytterligare ett företag.
Under tiden kan vi fundera på vart vi ska bo härnäst…
Schweiz lockar och skulle nog kunna bli en möjlig hub för vårt nya företag med plan att lansera slutet av 2024/början 2025.
(Kanske hinner man med att lära sig lite tyska också tills dess för det lär väl behövas.)
Vi sålde vårt hus för några år sedan för att flytta utomlands en period. Roligt och utvecklande. Lycka till med allt!
Intressant. Sitter i samma sits med massvis med olika banker, som jag bantar ner. Men har mest pillat med aktierna/fonderna. Men detta väckte intresset i att även byta bank helt.
Har idag sparbanken med 0% ränta… tänkte sätta upp konto på komplettbank, då dem har bra ränta i dagsläget, men kanske ännu bättre att ta t.ex. skandia där man kan flytta över alla och även få sparränta på sin “riktiga bank” finns det andra storbanker med ränta?
Jag ska följa upp mina utgifter bättre. Följa en budget. Testar YNAB.
Spännande! Vart flyttade ni?
Jag summerar årets sparande, utgifter och budget nu i dagarna. Jag får säkert nå’n aha-upplevelse som kan påverka, men mest av allt kommer jag nog att fortsätta som nu. Det innebär isf hög sparkvot, högt semesteruttag, ingen onödig komptid etc.
Sedan skissar jag vidare på ett liv utan fast inkomst och det inkluderar sådant som @Pellepennan är inne på. Jag är också sjukt trött på att äga bil. Inte att köra, men att äga, försäkra, tanka, reparera, skatta etc.
Som jag förstått det har du det ganska gått ställt. Varför måste du försaka bil då eller frihet?
Jag funderar på att jobba mindre. Känner mig sliten som tusan efter en höst med massa övertid, och har ett barn med särskilda behov. Ska kanske prova jobba 80% nån månad och se om det ger mig återhämtning som är värd inkomstbortfallet.
Samma här… Min gamla Toyota-häck har jag rationaliserat genom att hyra ut den via GoMore. Då går jag strax över plus minus noll i bilägandet men det är ju lite jobb med överlämning av nycklar etc. Det blir något mer slitage än annars o.s.v.
98% av alla resor gör jag ju ändå på två hjul och dubbdäck såhär års. Fungerar prima när man inte ska handla möbler och annat vilket man ändå kan få hemkört idag. Svårt val det här när man levt med bil ända sedan dagen man tog körkort!
Överväger att ställa bilen ett par månader och se hur det känns och fungerar
Om du inte vill binda pengarna så är det nog bara Skandia som erbjuder alla dom vanliga tjänsterna och sparkonto med ränta. Sen vet jag inte hur räntan har varit historiskt på just Skandias sparkonto och hur mycket dom kommer att sänka när räntorna går ner. Men just nu är ändå 2% en bra ränta även om man kan få mer i nischbanker.
Jag använder bilen väldigt sällan och tänker på miljön. Jag skulle kunna köpa en elbil och det kanske är aningen bättre men å andra sidan vet man inte hur elpriserna utvecklar sig och då elbilarna är väldigt dyra blir det ju ännu mer kapitalförstöring. Höga kostnader utslaget över tid som inte går att motivera av att jag har behov. Då behovet är litet kan jag vänta också tills det ev. kommer bättre elbilar med längre räckvidd och kanske lägre pris på sikt.
Jag cyklar, springer eller går till det mesta idag redan. De få tillfällen där detta inte fungerar kan jag tänka mig buss/tåg eller att jag hyr en elbil. Visst krävs det en viss planering med koppling till tidtabeller etc. men å andra sidan är jag ju mycket friare i vardagen och behöver inte känna dåligt samvete för att bilen står och rostar, måste ha service, behöver tvättas, repareras, besiktigas etc.
Lite kombovarianter går ju också att tänka sig, typ en ihopfällbar cykel eller möjligen en elsparkcykel så att man tar sig sista biten från bussen/tåget om det är för långt för att gå eller springa.
Tydligen behöver jag int ändra strategi enligt avanza. Obs! Detta stämmer naturligtvis inte, det har blivit något fel