Vilken förändring i din ekonomi ska du göra 2023

Jag blev överraskad av att snön och kylan kom innan jag orkade byta till vinterdäck. Funderar på om jag ska försöka låta den stå tills det blir lagligt med sommardäck igen istället. Men vet inte om bilen mår bra om den står stilla så länge. Det är ju bara 3 månader till, det borde funka för mina behov.

Blir det barmark skulle jag kanske våga mig på en kortare tur i grannskapet för att motionera den och bromsa bort lite rost från bromsskivorna etc. Jag har en batteriladdare i motorrummet ansluten så batteriet laddar inte ur i alla fall.

2 gillningar

Vi har satt som mål att öka vår ekonomiska trygghet. Det har vi tänkt åstadkomma genom att:

• Skapa en större sparbuffert.
  • Skapa en större aktieportfölj.
  • Bygga en ny allvädersliknande portfölj.
  • Löneförhandla för ökade inkomster.
  • Värdera om bostad för att sänka amorteringskrav.
  • Hjälpa frun att få chefsjobb (går internutbildning).
  • Parera rörlig bolåneränta och inflation.
  • Undvika att byta bil för att jag fått feeling.
5 gillningar

Det som fick mig att till slut sälja bilen var att batteriet laddade ur hela tiden så att den inte funkade när jag väl behövde den :sweat_smile:

1 gillning

Just det problemet har inte jag men det kanske var dumt att ha den möjligheten så att jag klamrar mig fast vid bilen onödigt länge…

Förutom att jag behöver bilen så sällan är det väl lite av ett statement också i miljöfrågan. Det räcker inte som motiv för mig att jag har bil för att jag har råd. Kanske kan jag visa andra att det går bra utan och fler följer efter på sikt.

3 gillningar

Det är lite så jag känner också. Det stör mig mer mentalt att den står där och rostar än att jag blöder pengar av att ha en 15 år gammal Toyota halvförsäkrad ute på gatan :slight_smile:

För att inte tala om all tankeverksamhet som tillkommer!

“Jag borde nog tvätta den snart”
“Hur är skicket på bromsbeläggen bak?”
“När skulle den besiktas nu igen?”
“Hur mycket mönsterdjup var det kvar på vinterdäcken?”
“Hur länge har jag haft det där knarrande ljudet?”
“Kan jag lita på batteriet i den här kylan?”

Osv osv!

Men men… Old habits die hard…

5 gillningar

Inga jätteförändringar för oss tror jag. Eventuellt slutar min fru jobba under året, men å andra sidan kommer jag nog kunna ta ut högre lön istället. Har även ett litet sidoprojekt i ett separat AB som jag hoppas kunna lansera under våren om tiden räcker till och användartestandet går som jag hoppas. :crossed_fingers:

Angående bil så blir det snart byte av den ena som börjar ha gått lite långt, scoutar som bäst på Autouncle etc som mellandagsnöje.

Gott slut på er alla!

Mina planerade förändringar på det ekonomiska planet:

1. Automatisera mina månadsinvesteringar
  2. Manuellt investera det som “blir över” i slutet av varje kvartal (max)
  3. Spendera mindre tid på att kolla portföljen, “läsa investeringsnyheter” etc.

Syftet är att frigöra tid, vilken jag har för avsikt att ägna åt att träna, läsa, jobba etc.

3 gillningar

Intressant. Fungerar YNAB bra? Skulle önska ett enkelt sätt att få en överblick över hushållets gemensamma ekonomi. Behöver man abonnera på en tjänst?

Bilägande är verkligen ett svart hål.

4 gillningar

Ändå mindre hål än jag trodde ekonomiskt. Jag har gått och cyklat mycket. Ca 8000:- på bensin i år.

Vet ej. Tror inte det. Men vill testa. Känner folk som är frälsta.

Annars blir det excel.

1 gillning

Vi kör Google Sheets men ska kanske också prova appen.

Inte så stor skillnad, ska försöka öka på buffertsparande lite, då det är lite utgifter bla med körkort till äldsta grabben som tas i sommar.

Fortsatt försöka minska på el och matkostnader, dock utan att gå till överdrift.

1 gillning

Är det barmark är det fullt lagligt med sommardäck, om det var det du tänkte på med “våga dig på en tur i närområdet”

Visst men det är föremål för tolkning. Kanske poppar det upp en isfläck på ett oväntat ställe precis när polisen får korn på mig.

Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Jag ska köra in räntefonder i portföljen. Tror det är läge nu framöver. Vi kommer troligen inte uppleva ett nollränteläge igen.

Sen kommer jag fortsätta ha sänkt temperatur här hemma. Helt otroligt va mycket man kan sänka elförbrukningen med några graders skillnad.

Sen har jag slutat med vitt snus och kaffe. Lagom kul, men det blir mycket pengar bara där.

Sen ska jag försöka att inte pilla i portföljerna :joy::joy:

1 gillning

Hmmmm :wink:

Ytterligare ett nollränteläge härifrån vore ju för övrigt toppen för en ränteportfölj! Ränta ner → Ränteportfölj upp och vice versa! Så jag hoppas att du inte tänker blanda in räntor med en tro på just högre utan snarare stillastående räntor framöver!

1 gillning

Absolut, så är det. Men även en bibehållen ränta på 2 procent gynnar en räntefond :+1: Själva förändringen är som du säger negativ men det är egentligen bara en tillfällig effekt som påverkas av durationen. Men generellt långsiktigt är en hög ränta bra för räntefonder. Så tänker jag :upside_down_face:

Spara mer än 2022 helt enkelt :+1:

3 gillningar

Jag är äntligen klar med mitt kortsiktiga sparande (en säker kontantinsats utan att behöva nalla från Mellanriskhinken). Så nu kan jag fokusera 100% på det långsiktiga!

Och sen troligtvis göra min största investering någonsin: köpa lägenhet… :fearful:

7 gillningar