Forumlek | Hur mycket kan du sänka din elförbrukning mot föregående år?

Både ja och nej. Det är ju bara att din förbrukning för tex uppvärmning är outsourcad till en annan del som inte syns.

Ungefär som simhallen i Lund. Förbrukning el: 3 miljoner kWh och 4 miljoner kWh fjärrvärme. Tittar man bara på elen och jämför med ett annat badhus som har 6 miljoner kWh så kan de i jämförelse el-till-el se dubbelt så dåliga ut, men i jämförelse med total energiförbrukning vara bättre.

3 gillningar

…och ett hushåll med hur många personer?
Om jag antar en, så är ju din 120kWh/Pers > våran (elbil borträknad) 88kWh/Pers för sep hittills :stuck_out_tongue:

Sen att alla personer i hushållet inte hjälper till att betala elräkningen är ju en annan femma…

Absolut är det så! Jag betalar ju det genom avgiften till föreningen såklart.

Dom betalar väl genom att ge dig livsglädje? :rofl: Lite som när folk ger “Hopes and prayers”.

Mja, jag var 2 personer förra året :smiley: 1 person detta året. Sen spelar ju storlek på boendet ganska stor roll också när det kommer till uppvärmning just, men övrig elförbrukning bör vara ganska lik oavsett om man bor på 200kvm eller 60kvm tänker jag?

1 gillning

Absolut

Nja, en del saker skalar såklart bra, en del sämre.
5 duschar 5x så mycket som en, 5 datorer drar 5x osv.

(Det har dock inte med utrymmet att göra såklart)

1 gillning

-23% i augusti, projiceringen för september visar -24% hittills.

I juli minskade vi dock med 60% (!) mot i fjol. :slightly_smiling_face: Var bortresta 2 veckor och stängde av VVB samt stängde ner ventilation till ett minimum.

——

Ska bli intressant att se hur vintern ser ut. Tror att vi är mkt mer medvetna nu än i fjol , har redan börjat planera att bara köra (vattenburna) golvvärmen nattetid till exempel (den är helt av än). Kompletterar med luftvärmepump som är långt mer energieffektiv, framförallt så länge det inte blir riktigt kallt.

1 gillning

Ser nu summeringen för september. Den är 40% lägre än motsvarande året innan men då har jag inte fått full effekt av mina åtgärder som inte verkat under hela månaden. Jag ser också att elförbrukningen under september är den absolut lägsta under de c:a 16 år jag bott i villan. Det finns mer att göra, framförallt på beteendesidan.

5 gillningar

Snyggt @Pellepennan - återkommer med min sammanställning ikväll. Men jag ligger också på rekordnivåer så visst finns det saker man kan göra.

1 gillning

Sänkte vår förbrukning med 26%, enbart hushållsel.
Lägsta månadsförbrukningen på de 26åren vi bott i huset.

1 gillning

Så här blev september:

Kanske t.o.m. kommer under 5’ i räkning för månaden! :grin:

3 gillningar

Tänker att de flesta borde klara att förbruka 20 procent mindre el utan att offra alltför mycket vardagskomfort.

4 gillningar

Vad är dina största förbrukare? Du har ju inte värmen på än

1 gillning

Ju kallare desto lägre förbrukning. Kör @Ola_Morin AC i september? :wink:

1 gillning

Jag har tyvärr inte så bra förutsättningar att minska förbrukningen i min, till stor del eluppvärmda, läckande stuga. Men gjort några mindre åtgärder. Hoppas vintern blir mild. :grimacing: Å andra sidan siktar jag på att laga mer mat och baka mitt eget bröd vilket ju inte kommer göra kurvorna snyggare :roll_eyes:

image

4 gillningar

Aug 2022 - 373 kwh
Aug 2021 - 520 kwh
28 % skillnad

Sep 2022 - 385 kwh
Sep 2021 - 573 kwh
32 % skillnad

2 gillningar

Så där ja! Nu har jag frusit mig genom hela september i ett hus med direktverkande el.

53,5 % lägre förbrukning jämfört med samma månad förra året. Utan elbilsfusk eller andra fultrick.

Eller… Nja, jag sparade faktiskt disk de sista dagarna i september för att kunna diska i oktober i stället. :smiley:

7 gillningar

Skit också, slöseri sista dagen kan ha gjort att du gick förbi oss på målrakan då vi ju bara landade på 53.2% reduktion.

1 gillning

Jag sparade 40% på elen och 50% på fjärrvärmen för september. 40+50=90, frågor på det?

5 gillningar

Jag vill inte regna på nå’ns parad, men den här hösten känns mildare, t o m jämfört med förra. Den skånska vinkelblåsten har inte heller kommit igång riktigt än, även om vädret idag var lika roligt som det faktum att ISK-skatten beräknas idag.

2 gillningar

Jag hoppas man kan komma ner typ 10% då… Osäkert för har trimmat mycke för flera år sen redan…