-33% trots ovanligt mycket elbilsladdning men dock poolvärmen avstängd, bytt Bergvärmepump (COP 5,5 i sep), Spabad sänkt till 24gr, diverse timers, 3 elgolv avstängda. Samt två duschglada döttrar utflugna. Nöjd med besparingen så här långt!
Vet inte, nu har ju förvisso vattenfall lyckats slarva bort temp 1.5 vecka förra året, men det de har med så var det typ samma (med lägre högstatemp och lägre lägsta 2022) och de dagar som saknas var det låg konsumption förra året så inget som tyder på att det var särdeles kallt där (SE3)
Ser ut som 56% lägre jämfört med förra året, oklart vad vi höll på med här hemma då vi har i alla fall stängt av värmegolvet i badrum och toalett (rätt ordentligt med yta), sänkt värmen på bergvärmepump och kör värmeväxlaren på FTX:en på en bättre återvinningstemperatur.
Kan vara ett par grader varmare, väntar på SMHI:s statistik över september. Det borde väl rimligen ge max 10% i försprång. Men min elförbrukning påverkas inte mycket av detta då jag har fjärrvärme.
Hittade siffror från min leverantör av el och fjärrvärme, SE3.
Medeltemperatur september 2021: 12,4 grader
Medeltemperatur september 2022: 11,5 grader, alltså nästan en grad kallare.
Jag har halverat min förbrukning av fjärrvärme under september, genom att sänka inomhustemperaturen 2 grader på fjärrvärmeanläggningen och flyttat ner från övervåningen och lagt den på sparlåga. Nu sänker jag ytterligare en grad, till 17 grader. Ska bli intressant att se hur det ser ut i oktober.
Lite intressant att jag sparat ungefär hälften både på el och värme trots att jag inte behöver av ekonomiska skäl. Det visar på att det finns en mycket stor potential för besparing. Den som verkligen måste kan nog gå betydligt längre än vad jag har gjort av intresse och solidaritet med andra.
Skämt åsido, jag har ingen aning, jag går mer på att jag startade värmen den förste oktober förra året. Men det kan ha varit varmare 2021, men blåsigare kanske? Just nu blåser det förvånansvärt lite. Mitt hus ligger dessutom på ett hörn, så blåst påverkar mer, men det gör direkt solljus också… speciellt med svart fasad.
Sänkt elförbrukning 2022YTD mot 2021: -17%. I absoluta tal: -2 981 kWh.
Sänkt elförbrukning september: -25% mot 2021. I absoluta tal: -394 kWh.
Tycker inte ens att det varit så otroligt smärtsamt än så länge. Vi håller runt 21-22 grader inomhus. Har värmen på på nätterna och stänger ofta av (luftvärmpumparna) dagtid.
Ni som har elvärme, är det värt mödan att ställa om varmvattenberedaren för att bara värma upp nattetid? Jag har funderat på det, men tvekar lite än så länge. Den är satt på 60C just nu och jag skulle ogärna höja mer än så, men tror samtidigt att man borde göra det isf så att vattnet hålls varmt under dagen… Samma elpris både natt och dag.
(Vi har en kontaktor och natt/dagbrytare inkopplad så det är bara att “trycka på knappen” för att aktivera detta. Så den delen av mödan är minimal. Undrar mest om det faktiskt blir ngn inbesparing eller ej.)
Snabbt räknat så bör vår VVB dra ca 80W (dvs 1.92kWh) i snitt över dygnet för att hålla temp på vattnet. Jag har automatisk körning på natten via hembyggt system och när jag tittar på data så verkar den hålla på i ca 20-25 min för att komma upp i vår inställda temp, och då den är på 3kW vilket betyder att den använder 1-1.25 kWh, dvs en reduktion på närmare 35-50% över dygnet. Eftersom vi har timdebitering så blir dock skillnaden i kronor större eftersom billigaste timman på natten typiskt är flera ggr lägre än dygnssnitt. Inget man blir miljonär på, men alla bäckar små…
EDIT: Glömde att siffran 1.92kWh är bara för varmhållning, sedan ska det värmas efter användande också (och det blir typiskt runt 1kWh per dush (vilket alltså ungefär den som vi alltså värmer på natten) då det typiskt görs 1 dusch per dygn här))
Har man direktverkande el, och värmer huset, så är vinsten om man har timdebitering och kan värma vattnet billigt (eller om beredaren av någon anledning står på ett ställe som inte läcker värme till området man värmer upp). Fast då ska man kanske även börja inrikta sig på att se över hur man styr själva uppvärmningen också, värmen/kostnaden från vvb-veredaren är ju antagligen liten i sammanhanget