Forumlek | Hur mycket kan du sänka din elförbrukning mot föregående år?

Ok det förklarar saken🙂

Hur går det för er andra hitills i oktober?
Själv behöver jag inte fuska med elbilsavdrag längre utan kan presentera siffror direkt

image

4 gillningar

2 gillningar

Vad för app eller El leverantör har du? Är det timpris? Bor du i Villa? :grinning:

1 gillning

Varit lite sugen att ”brassa” på då elen varit billig men har hållit mig till planen. Nöjd än så länge.

2 gillningar

Det är från Caruna i korthet nätleverantören vi har här i Finland.
Vi har rörligt med olika dag/nattpris (ungefär 20-25% billigare mellan 22-07 än övrig tid).
Villa från 50-talet på ca 200kvm totalt (150kvm klassificerat som boyta).

Fick ut tidigare ägares månadsförbrukning, så kan vara med här och jämföra.

Vi minskade med 34% jmf september förra året, känns bra!

2 gillningar

Legat lite efter nu eftersom vi varit bortresta med inrapporteringen :blush: men oktober ser ännu trevligare ut. Inte lika bra som @janbolmeson men ändå fullt godkänt.

• Sänkt elförbrukning 2022YTD mot 2021: -19%. I absoluta tal: -3 538 kWh.
  • Sänkt elförbrukning oktober: -31% mot 2021. I absoluta tal: -557 kWh.

Är rätt nöjd. :slightly_smiling_face: Drömmen vore ju att landa under 20 MWh över helåret, men är nog orealistiskt eftersom vi låg på drygt 25 MWh i fjol.

1 gillning

Oktober fortsatt bra i jämförelse, minus nästan 38% mot föregående år (och föregående ägare). Vi minskade förbrukningen med ca 650 kWh!

2 gillningar

I oktober: 387,7 → 212,94 = -45,1%

Sedan har jag iofs producerat 828 kWh också, men de flesta har sålts och jag producerade 793 förra året, så det känns som att siffrorna håller. Det mesta extra från förra året lär ha gått till värme och varmvatten.

2 gillningar

50% i oktober :slight_smile:

5 gillningar

Ligger bra till i november än så länge… :joy:

5 gillningar

F-n, du ligger före mig @Ola_Morin - jag ligger bara på -52 % för november. :joy:

PS. bra jobbat allihop som har sänkt i år. Jag tror att det gör stor skillnad för Europa.

5 gillningar

Minskade min elförbrukning med 330 kwh (ca 40%) där enda skillnaden är att vi installerade en luftvärmepump i garraget.

3 gillningar

2 gillningar

751 kWh i oktober mot 1375 förra året blev -45,4%. Jfm 2020 är det -49,1% och 2019 -59,9%.
Enda uppoffringarna är sänkning av innetemperaturen från runt 22 grader till 20,5 och lite kallare golv då LVP får jobba istf vattenburen golvvärme. Förmodligen lite kortare duschtid av alla i familjen oxå plus avstängda prylar som tidigare stått på standby större delen av dygnet.

November ser också bra ut so far men enl EON var det i snitt -10,7 grader under hela månaden förra året mot +9,7 grader hittills i år så det kan nog dra iväg när väl kylan kommer…
bild

1 gillning

42 procent mindre elförbrukning i oktober jämfört med oktober 2021. Inomhustemperaturen ligger i snitt runt 19,5 så vi har sänkt cirka 1 grad.

Inget att skryta över i elområde 3. Vi har ju på gränsen till sommar! De intressanta talen kommer i december till mars.

Själv lever jag el-snålt medvetet och lyckligt sedan många år, så jag har inte riktigt känt att det finns mycket för mig att göra, kanske för att jag inte har lust eller intresse att nörda ner mig fullkomligt i vilken värmekurva min bergvärmepanna har inställd etc… :wink: För mig är det som många verkar se om ‘något nytt’ alltså gammalt och beprövat, i stor utsträckning.

Därför blir jag nyfiken, då jag definitivt tror Jan har rätt här:

Men det gör ju också skillnad på sikt, för ‘mer än Europa just nu’, om ni förstår…

Därför kommer här en nyfiken fråga till de i tråden som medvetet gått in för att sänka er elförbrukning:
Kommer du fortsätta på inslagen väg? Låta handdukstorken och golvvärmen vara av, forever and ever framöver, tänka på belysning och varmvatten och behålla sänkt inomhustemperatur och allt vad ni nu hittat på? Dvs, kommer detta bli ‘det nya normala’?

Eller…
Kommer du att ‘återgå till det normala’ som det var INNAN denna ‘energi/plånbokskrisen’ slog till?

Funderar över om det blir som med Covid, där många ändrade beteende (minskat/inget resande, färre/inga restobesök, häng med polare ute i naturen istället och allt vad det nu var etc) men där min uppfattning är att många återgått till det normala som det var före pandemin.

1 gillning

279 kWh i oktober 2022, SE4.
31% ner på totala elkonsumtionen från förra året vid samma tid.
86 m2, en 4:a, södra Skåne. Mekanisk ventilation med direktverkande el, 16-19 grader beroende vilken tid på dygnet.
Game on:)
Skärmavbild 2022-11-08 kl. 12.07.09
Skärmavbild 2022-11-08 kl. 12.07.51

1 gillning

Jag kommer återgå till det normala igen med tända lampor i fönstren på kvällen. Trött på mörkret redan. :wink: :candle: