Forumlek | Hur mycket kan du sänka din elförbrukning mot föregående år?

Nja, nu extremsportar vi ju för att det är lite kul att se vad man klarar av. Det kanske finns en gräns där självspäkningen inte ger den där kicken längre… :grin:

Men, oavsett, det har gett en medvetenhet som kanske inte fanns innan som nog kommer sitta i.
T.ex. har jag innan brassat på luftvärmepumpen i mitt arbetsrum så att det är 22 grader varmt, sen stängt av den och öppnat fönstret för att få ner värmen till under 18C när jag ska motionera i rummet… :crazy_face:
Hålla 18C i det här rummet konstant är helt behaglig temperatur, så det blir nog det nya normala.

4 gillningar

Jag har sänkt min förbrukning till 793 kWh i oktober, 985 kWh förra oktober.
Har kompletterat min Frånlufts värmepump med en LL Värmepump,
samt sänkt tempen från ca 22,5 till 21 grader…

2 gillningar

Lever så sedan många år oavsett. Det som är nytt är väl kapandet av topparna möjligen, men som miljömupp i själ och hjärta har livet utan överdriven värme på vintern och AC på sommaren varit helt självklart. Handdukstork och golvvärme finns ändå inte i hemmet. Jag kommer säkert att jaga varmvattentimmarna också. Det är ju väldigt lätt gjort.

Innan jag lämnade hemmet idag programmerade jag luftvärmepumpen att börja gå tre timmar innan hemkomst. Morgonens 17 grader var inget att gnälla över när jag ändå skulle iväg. I natt får VVBn jobba igen för då har det gått 48 timmar sedan sist. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror att detta kommer stänka på mitt beteende över tid även om elpriset sjunker. Tjock tröja och raggisar inomhus under vinterhalvåret är ingen jättestor uppoffring trots allt.

3 gillningar

Borde bli drygt 50 %.
Då har ett av barnen flyttat under året samt att vi dragit i bromsen rejält genom att bla sluta tumla, duscha snabbare och inte kört igång luftvärmepumpen än utan eldar i kakelugnen.

3 gillningar

Villa byggd 1968. 104 kvm i två plan. Fjärrvärme. SE1. Siktar på att halvera förra ägarnas 4.000 kWh i årsförbrukning.

-50% i oktober men dopad av bortavarande döttrar, någon resa, SPA-badet 21gr. Så mindre duschade.

3 gillningar

Vi kommer förbruka mellan 500 -1.000 kwh mindre de här året än förra då… Vi har ganska låg å trimmad förbrukning sen flera år tillbaks, men självklart skulle vi kunna halvera förbrukningen om vi inte använder dom 3 luft/luft värmepumparna i sidobyggnaderna… Elräkningen för de här året kommer ändå hamna på plus sidan tack vare sollcells panelerna… Insparningen i kwh blir inte så stor för oss som för många andra som är storförbrukare… 2022 kommer den köpta elen hamna på 6.000-6.500 kwh, å att halvera de genom att inte ha någon värme alls i sidobyggnaderna är inte så himla bra…

3 gillningar

Jag började redan förra året att försöka sänka min årsförbrukning och lyckades ganska bra det året, men i år är det ännu bättre, vilket är oerhört positivt med tanke på el priserna som råder nu.

Bor i Villa, har rörligt avtal, eluppvärmt men använder inte elementen av en viss anledning :slight_smile:
Eldar så mycket det går samt har luftvärmepump. Eldningen har gjort att förbrukningen har sjunkit drastiskt.

Tycker jag har lyckats jäkligt bra.
Men så bor jag själv också, har ingen fru som gör att elen sticker iväg :laughing:

1 gillning

förra året i december gjorde jag slut på 3700+ kwh
iår utan att tänka några mängder på det ligger jag runt 2000.

Kan det verkligen vara så enorm skillnad?

ny luft vatten panna, ny el, nya vitvaror ( allt installerat 2020)

Fick du gammal el förra året? :kissing_heart:

4 gillningar

Kände att jag vill dela detta med forumet. Så här ser vår statistik ut över lite längre tid. Vi satte in två stycken luftvärmepumpar i juli 2020:

2019 2020 2021 2022
Förbrukning kWh 29833 26744 25538 20637
Minskning från föregående år -3089 -1206 -4901
Kumulativ minskning, kWh -3089 -4295 -9196
Kumulativ minskning, % -10% -14% -31%

Eluppvärmd villa + nordliga breddgrader + stor familj, så elförbrukningen blir ju lite därefter. Men känns ju nog onekligen som att det gått åt rätt håll. Luftvärmepumparna är den absolut största förklaringen; jag har också justerat inställningarna för (det eluppvärmda) golvvärmesystemet vilket kanske också bidrar en aning. Ställt ner maxtemperaturen till 30C, samt minskat på effekten. Vi hade det helt avstängt fram tills temperaturerna började hållas stabilt under fryspunkten, körde bara på luftvärmepump.

Vi har inte heller slagit på elementen på övervåningen alls denna vinter. Just nu värms den upp av spillvärme från nedervåningen + en luftvärmepump.

Tacksam. :pray:

2 gillningar

Jag tänker höja elförbrukningen i år jämfört med förra året.
Förra året snålade vi som fan på elen. I år ska vi unna oss. Vi ska använda bastu och vi kommer att ha golvvärmen på. You only live once!

3 gillningar

december 2021: 1094 kWh
december 2022: 881 kWh

-19,5% :smiley:

1 gillning

Dec 21: 1064
Dec 22: 877 kWh

→ -18%

1 gillning

Sänkte vår förbrukning med 28,5% under 2022, jämfört med 2021. 100-årigt stenhus med jordvärme. Jordvärme från åkern alltså, vi har inte jordgolv inne :grin:.

Den resan går förstås inte att göra om. Nu gäller det mer att hålla sig kvar på nuvarande nivå.

1 gillning

Dec 21: 4100
Dec 22: 1427

dvs -65%.

Tappat ur poolen ?

Frusit (inte poolen alltså utan jag som frusit, och lite mer genomtänkt uppvärmning av en gård)

September 2021:811kWh
September 2022: 619kWh

Oktober 2021: 1230kWh
Oktober 2022: 682kWh

November 2021: 1827kWh
November 2022: 839kWh

December 2021: 2829kWh
December 2022: 1546kWh

Så 76%, 56%, 46% och 55% förbrukning över de respektive månaderna. i september var inte hela besparingsmodellen beslutat och sjösatt ännu. Liten villa med uppvärmt gästhus och uthus.

Vi har inte dragit ner på värme (kör 20grader) eller belysning.

3 gillningar