Hej sitter och klurar på va våran nya årsutgifter kan hamna på nu när allt rör sig. Undrar Hur mycket räknar ni med att era totala fasta utgifter kommer öka nu under vintern? I och med inflation?
Och varför så mycket /lite?
Hur bor ni? hur många i hushåll?
Tänker ni ändra något/ dra ner på nått och vad?
Svårt att säga då inflationen nu drivs av bl a elpriserna och då haltar det olika mycket beroende på uppvärmningstyp.
Men utöver elen tänker jag ca 10% över hela linjen. Ett eventuellt överskott bokförs mentalt för att pröjsa elen i januari.
Ja det är ju det men hur mycket räknar du att elen kommer gå upp till vinten?
Jag planerar inte att ändra på något. Om det behövs kommer jag att minska mitt automatiska månadssparande men hittills har det inte behövts.
Räknar med x2 på elkostnaden jämfört med i fjol (x3 på elpriset eftersom nätägarens debitering är oberoende av elpriset. Hade ca 2kr/kWh i fjol)
Räknar med 10% på matpriserna och andra hushållskostnader.
Räknar med samma räntekostnader då vi har bundna lån 15 månader till.
Bilar håller jag personligen utanför vår hushållsbudget eftersom det så att säga tillhör mitt jobb.
Sen har båda döttrarna flyttat hemifrån till nästa sommar så det kompenserar en del i mat/varmvatten/uppvärmning av deras rum.
Bor i hyresrätt, så räknar med att hyran höjs minst det dubbla 2023 mot ett vanligt år. Så upp minst 4%.
Jag tror att min sjukersättning och sjukpenning kommer höjas en aning, då prisbasbeloppet gjort ett rejält skutt upp. Så hoppas det täcker hyresökningen.
El räknar jag med det dubbla, utslaget på ett år. Så kommer börja sätta av pengar billiga månader och spara till de dyra.
Mat och övriga rörliga kostnader får jag troligen spara in än mer på, har i princip inga marginaler kvar efter elhöjningen.
Men ska försöka hålla kvar vid mitt sparande, det är jätteviktigt för min pension och mina framtida mål.
Har dragit ner på bilkörandet, å de troliga är att även om bränsle stigigt så har nog total kostnaden minskat…
Matbudgeten på 4.000 kr för två vuxna håller i sig.
El kostnaden för i år kommer å vara klart lägre om i bästa fall blir de på plus iaf… De beror på ju högre elpris ju större förtjänst tack vare solcells paneler med överproduktion. .
Ränteläget ointressant för vi har inga lån på någe alls…
Jag har inte märkt av några skillnader alls än förutom aningen högre bensinpriser. Elpriset höjdes så lite att det inte är relevant för mig som förbrukar under 5000kWh i året.
4800 mer i bara ränta, el, vem vet hade fast förra året nu kan de blir vad som helst, känns nervöst
Jag? I mitt fall sitter det solceller på taket som senaste halvåret fyllt på elprisbufferten inför vintern, men realistiskt bör man nog tänka fem spänn kWh med stor chans/risk för kraftiga svängningar utifrån det medelvärdet.
Sedan, som svar på första inlägget, bor jag långt ner i SE4, på/i nästan 200 kvadrat 70-talsvilla där vi är tre mer sällan, två på halvtid och jag solo resten.
Jag snålar på värmen under vintern, speciellt soloveckor. Jag stänger fyra rum när jag är själv och annars två. Jag kör VVBn billiga(re) nätter. Jag kör timpris och anpassar matlagning, städning m m då gott jag kan. Återigen: Det är lättast under soloveckor.
För mig är detta inte nytt för 2022. Som ensam med räkningarna har jag tänkt annorlunda ett gäng år nu. ![]()