Binda elpriset 2023? Ointressant för det flesta eftersom det nu är en icke-fråga | En reflektion

Det vet vi inte förrän om 1 år, men just nu är ju elen nästan gratis. Vi får kolla i dec-jan igen.

1 gillning

Jodå, jag är med på att man eliminerar toppar. Det jag vänder mig mot är argumenten att man bör binda för att det var så dyrt förra året, det låter som att man kan runda det faktum att det blir dyrt.

I morgon blir det ju helt sjukt billigt, 0,0436 kr/kWh i hela Sverige, även SE4:

1 gillning

Har passat på att tvätta 6 tvättar denna veckan. Blir nog inte mer sen under vintern. :rofl::rofl::rofl:

3 gillningar

Jag har varmspolat alla avloppen rejält nu u september.

Jag tror vi är många som på ett sätt eller annat såg till att skydda oss mot detta. Vi har installerat två bra eldstäder och köpt ved till vettigt pris.

1 gillning

Förlåt, dum fråga. Vad innebär varmspolat avloppen?

#borde-inte-vara-husägare

1 gillning

Spolat ohemula mängder varmvatten från kranen för att lösa upp eventuella fettklumpar i rören som alltid samlas fast man inte diskar ur stekpannor utan att hälla av stekflottet i en mjölkförpackning.

Vissa hus har dåliga fall och därför blir det lätt stopp.

3 gillningar

I morgon tjänar alla människor i Sverige med rörligt elpris pengar på att använda el, en riktig tvättlördag alltså! :slight_smile: Vi tjänar allihopa 0,23 öre/kWh, nu jävlar ska det användas el här hemma. Trodde inte att jag skulle tjäna pengar på att använda torktumlaren förra året, men här är vi :smiley:

1 gillning

Passa på att köra 70 graders läget på diskmaskin och rengöringsläget på ugn och tvättmaskin om sådant finnes också! :joy_cat:

Blir att kräma på avfukataren imorrn också. :nerd_face:

1 gillning

Ja helvete jag ska dra igång allt här hemma för att maximera vinsten av att använda el på rörligt pris. Fan vilken fest det ska bli här, blir nog lite vin på det för att fira negativa elpriser imorgon också.

2 gillningar

Skatter och Nätavgifter är betydligt mycket högre än 0,23 öre så en förlustaffär i slutändan! :rofl:

5 gillningar

Bra tips. Jag skall nog köra en retur-varmspolning också :slight_smile:

Kanske tom tvätta uppfarten med varmt vatten i högtryckstvätten.

Möjligheterna är oändliga. Fast jag har ju inte timpris…

Ni som tänker maxa för att “tjäna pengar” :money_with_wings: borde lyssna mer på Tankarna… det kostar pengar fastän priset är negativt!

Fan jag som var glad några timmar här borta, aja får bli en minifest med några tvättar och en runda med torktumlaren då

2 gillningar

Partypooper

2 gillningar

:joy: Men tänk om det finns folk som på riktigt tror att de kommer tjäna pengar och vaskar flera ören!?

1 gillning

Det är mer än några ören.
Elskatt 45 öre/kwh + 25% moms på skatten (yes box moms på skatt, fina saker det!)
Elnät varierar men jag betalar fast avgift + 30 öre/kwh inkl. moms

Men absolut, ändå läge för folk att ladda elbilar o.s.v.

2 gillningar

Tror inte nån på allvar vaskar direkt. Men har man ändå nytta av det så varför inte. Imorgon kör min VP legionella körning dessutom, bra tajming.

Eller så är det bättre att göra detta när elpriset är 0,23 öre/kWh än när det är 3 kr/kWh …

Alla som ställt ner varmvattenberedaren på 45C kan ju passa på att köra legionella , japp.