Hur har ni resonerat kring att binda eller inte binda elen inför vintern?

Bor i hus på 140 kvadrat, använder 17 000kwh per år :smiley: 8000 av detta är hushållsel, pool och bil, resten är värme på vintern. En lägenhet borde inte använda så mycket, där hade jag kört rörligt och inte brytt mig överhuvudtaget.

1 gillning

Rörliga avtal har ofta en fast avgift som blir stor del av fakturan. I en villa är det några ören per kWh men i en lägenhet kan det vara 100% påslag.

Så har man en fast avgift är det sällan värt med rörligt i lägenhet.

@Ballongpinne blandade ihop ditt inlägg! Tänkte på TS, @Wassa som bodde i 54kvm lägenhet. Vad deras förbrukning är. Borde inte vara så mycket förbrukning i en mindre lägenhet så att det kan slå så mycket beroende på vilket elhandelsbolag man väljer?

Vår “höga” förbrukning beror på att huset vi flyttade till är ca 180kvm uppvärmt äldre hus inklusive vattenburen golvvärme i en gammal källare. Har både pool, spabad och elbilar. Bergvärme har vi redan även om den ska bytas ut nu i augusti men gör antagligen ingen skillnad i förbrukning. Sen en “duschglad 3/4-del av familjen” (Dvs frun och döttrarna som glatt duschar 10-25 minuter) och dessutom relativt varmt inomhus.

Planen är att det bara är ett tillfälligt boende ett par år så vi har valt värma upp och “utnyttja glädjen/lyxen fullt ut med varmt vatten” i Pool/spa-bad och stor 300L Varmvattenberedare så länge vi bor här. Så det är bara att betala och se glad ut.

Jag räknar med rejält högt elpris tidvis i vinter då vi väljer att köra spot/rörligt elpris. Satsar på att det ändå är lönsammare i långa loppet precis som det normalt är med rörliga räntor.

2 gillningar

Det där är intressant nog väldigt likt oss, men vi har inte alls det jämnt fördelat över året. Så här har det sett ut för oss senaste åren:

Elförbrukning i kWh per månad
2019 2020 2021
Januari 3930 3291 3372
Februari 3084 3261 3112
Mars 3030 3102 2478
April 2112 2698 1843
Maj 1927 2121 1757
Juni 1416 1457 1325
Juli 1275 1444 1399
Augusti 1284 1421 1269
September 2191 1426 1547
Oktober 2941 1911 1786
November 3283 2033 2232
December 3361 2579 3418
Totalt året 31852 28764 27559

Anledningen till att det gick ned så mycket från 2019 till 2020 är för att vi installerade 2 x luftvärmepump just under sommaren 2020. Väldigt trevligt eftersom det både ger värme på vintern och möjlighet att kyla ner under sommarens varmare perioder. Nettoförbrukningen över helåret blir ändå lägre än utan => “gratis” sval och skön inomhusluft sommartid.

Vi har ingen pool, spa, elbilar eller annan lyx. :grin: Utan mer “normalförbrukning”. Dock är vi en stor familj så varmvatten går det nog åt en del el till, samt diskmaskin och tvättmaskin förstås.

(För många år sedan var vi nere på rekordlåga 616 kWh någon sommarmånad, men då var familjen mindre än den är idag.)

2 gillningar

Är fast pris någonsin bättre än rörligt?

Intuitivt tänker jag att det bara borde skydda mot helt oförutsebara händelser som kriget i Ukraina.

Precis som betting- och försäkringsbolag lär väl elbolagen sitta på så mycket data att de rätt enkelt kan sätta priserna på en nivå där du som konsument har oddsen emot dig?

1 gillning

Ger garanterat jämnare ”månadsfakturor” MEN frågan är om ”genomsnittsfakturan” blir jämnare?

Jag satsar på att fortsätta med rörligt/spotpris (månadsvis genomsnitt) och lever med svängningarna och hoppas/tror genomsnittet är på min sida.

Vi har fast bolåneränta på 1.17 % till januari 2024 (3-årsavtal) och fast elpris kring 65 öre/kWh (utan avgifter, 1-årsavtal) till november i år. Har inte räknat på det, men båda känns bra idag.

Bolånet var dock en no-brainer då det rörliga priset låg minst en halv procentenhet högre, vi hade valt rörligt om det varit billigare. Elpriset är bara tur (om det nu lönat sig). Så visst händer det, men det är nog inte supervanligt.

Såg någon som skrev om ca 60 öre/kWh, bundet förra året i fem år, i någon annan tråd. Vet inte om det är sant men det låter inte heller som en förlustaffär direkt.

Självklart händer det ibland att fast pris är bättre än rörligt. Hade själv ett bundet avtal som går ut sista september. Gick något back de första två åren men tog igen detta och mångdubbelt mer i vintras.

Bundet elpris och även ränta skall dock ses som en försäkringspremie och inget annat. Man betalar för en viss trygghet och oftast går man inte ihop. Hade jag bott i lägenhet hade jag aldrig bundit. Alldeles för lite pengar på spel för att det skall vara intressant.

2 gillningar

Så är det nog.
Samtidigt tänker jag att utfallet är irrelevant. Det viktiga är ju att man utifrån tillgänglig data har oddsen på sin sida vid beslutstillfället.

Men låter rimligt som Nestor säger, att se det som en försäkringspremie man betalar ifall man inte har bankrulle att hantera en negativ varians.

Vi bor i villa, gör åt med ca 26000kWh/år och bor i område SE3. Vi har tidigare alltid haft rörligt men diskuterar nu om att eventuellt binda på 2 år. Att binda nu runt 200öre/kWh kommer svida lite men samtidigt borde det jämna ut elkostnaderna lite mer under året. Känns som Q4 och Q1 2023 kan bli riktigt dyra månader rörligt.

Håller med om båda punkterna. Men man får inte glömma att ifrågasätta mantran om de inte stämmer, många tyckte vi borde valt rörligt bolån trots att räntan var högre, eftersom det “alltid blir billigare i längden med rörligt”. Det förvånade mig. Situationen med elpriset nu är ju minst sagt det omvända.

Det är klart fast elavtal är billigare om man tror man ska spara dessa 15kr/Månad istället chansa hat alltid haft fast bor i lägenheten betalar endast 200kr varje månad och har en polare som har rörligt elavtal betalar 3000kr varje månad under vintern stor skillnad!!!.har också 5års kontrakt!

Tycker personligen att regeringen ska hjälpa hushåll som Fått hög elräkning inte ska få hjälp det får man skylla sig själv när man inte tänker överhuvudtaget och uppenbart bryr sig inte! Dessa pengar kunnat lagts till sjukvården istället.

Ska man titta på vi som sköter oss gällande elavtal ska kompenseras vi med i såna fall.

Du kommer få en fet faktura när vintern kommer och har man som du rörligt så struntar du i det så kom inte gnälla att elen är dyr…

Hur tänker ni med rörligt elavtal det så lite pengar man tjänar har min brorsa har en 600kvm stor villa har fast elavtal betalar endast i vintern som var dyra för många betalade brorsan endast 3500kr/månoch han räknade ut med rörligt elavtal skulle kosta för honom 15000kr/månaden.

Så när du läser detta så återkom till mig och ge mig ett bra svar hur rörligt elavtal är så mycket billigare?

Svar nej!.

Ta det lugnt och tagga ner. Du vet ingenting om hur jag lever eller hanterar mina utgifter. Jag tror inte heller du läste så noga. Förra året betalade jag el för ungefär 1,5 månad. Resten stod solcellerna för.

Det var din brorsa och hans vanor och som jag tolkar det du skriver band han innan uppgången. Använder man mycket el och har väldigt fasta rutiner kring exakt när man använder den, då blir det dyrt utan att binda och det kräver tur. 600 m2 är ju dessutom galet stort. Det motsvarar fyra vanliga villor.

Vill du ha ett ärligt svar eller inte? Du skriver närmast i affekt och i ofullständiga meningar. Vad är det som upprör dig så?
Sedan håller jag med om att regeringen konstiga bidrag gott kunde gå till vården, men det är många märkliga saker de ger bidrag till så det är en annan fråga. Jag fick totalt 400 av de där bidragen det gångna året.

Så, med det sagt: Tagga ner den koleriska debattstilen och berätta om du verkligen vill veta hur jag tänkt.

…och välkommen till forumet!

10 gillningar

Förstår att många kört rörligt elpris och boränta, vi har ju haft många billiga år där det, iaf när det gäller räntan, bara blivit billigare.

Med det sagt är jag ändå lite förvånad att det inte finns fler som värderar förutsägbarheten (under en viss period) högre.

Valde själv att binda på knappt 70 öre på 3 år inför förra vintern och boränta på dryga procentenheten, också den på 3 år. I bägge fallen resonerade jag att det jag eventuellt skulle kunna spara på rörligt inte var värt risken (med de förutsättningar som rådde då). Om två år när det är dags att välja på nytt återstår att se vad det blir då. :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Det är klokt att titta på lite längre perspektiv än en månad, annars blir man lätt vilseledd. Snittpriset för rörligt pris för SE4 under 2021 var 82 öre, alltså inga astronomiska siffror, men med tanke på att mångas förbrukning är högst på vintern slår det förstås hårt om priset är högst just då. Priset har historiskt sett varit både högt och lågt på vintern i Sverige.

Anledningen till att många kör rörligt är för att det ofta varit billigare i slutändan. Det är inga stora skillnader de flesta åren och det är väl just därför det finns en debatt i frågan - små skillnader som av någon anledning rör upp stora känslor. Jag tycker precis som du att det är bakvänt att gå in med bidrag för att man valt rörligt och misslyckats med sitt bet mot elbolaget.

Lite statistik, om det ändå låter konstigt, finns bland annat här: Välja fast eller rörligt elpris? | Energimarknadsbyrån

Några bilder:

3 gillningar

Hur många kWh förbrukar du per år? Avgör väl om det är värt att bry sig.

Från Svenska Dagbladet 5 aug: ”Det kan bli riktigt dyrt i vinter. Det är viktigt att förstå det innan man står där med räkningen i brevlådan, säger Christian Holtz, elmarknadsanalytiker på energikonsultbolaget Merlin & Metis.

• För dem som bor i villa i Stockholmsområdet kan det röra sig om 50 000 kronor mera än vad de är vana vid för perioden oktober till mars. Om man normalt sett har en räkning på 20 000 kronor kan man stå med en räkning på 70 000 kronor.

Han har räknat på en villa som förbrukar 20 000 kilowattimmar per år, varav 13 000 kilowattimmar oktober till mars, och ett pris som är 3 kronor plus moms dyrare per kilowattimme än vanligt. Stockholm tillhör elprisområde 3. För dem som bor i södra Sverige, i elprisområde 4, runt Malmö, kan det röra sig om ännu lite mera, enligt Christian Holtz.

Priserna sätts till stor del på den europeiska kontinenten, särskilt för elområde 4 och 3. Vad Putin och EU gör med rysk naturgas spelar därför en stor roll. Men vinterpriserna norrut, i elområde 2 runt Sundsvall och elområde 1 runt Luleå, blir betydligt lägre i vinter än i resten av landet, spår Christian Holtz.

Även Niclas Damsgaard, chefsstrateg på det statliga Svenska Kraftnät som är ansvarigt för kraftsystemet i Sverige, ser höga vinterpriser framför sig.

• Om man tittar på marknadspriserna i dagsläget kan man vara säker på att det kommer att vara höga priser i vinter, om det inte händer något väldigt oväntat och drastiskt, säger han”. Lär bli kö till pantbanken :grimacing:

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Installerat batteri för elförbrukningen

Historiskt har rörligt varit billigast, som jag ser det är det bästa argumentet för att binda att du tror att politikerna inte har koll pä energipolitiken samt att ditt elbolag inte har koll på hur dålig koll politikerna har, därav har jag bundit. :face_with_monocle:

1 gillning