Hur ska solceller löna sig?

De första 7.5 åren går väl åt till att betala tillbaka din initiala investering på 135000 kr? Så efter dessa 7.5 år kan du nu börja spara 1500 kr/mån.

Detta förutsätter att detta är vad du får in per år samt att du inte får några extra kostnader som har att göra med själva solcellerna.

Om inte jag tänker galet…

1 gillning

Ja tänk om man investerat i “corona kraschen”. Det finns så många om och men. :money_mouth_face:

1 gillning

Elpriset har varit 64 öre i SE3 hittills i år så det är ju stora antaganden man får göra med solpaneler. Annars är ju matematiken korrekt :slight_smile:

Aktier har hundratals år av historik och solpaneler har två riktigt dyra vintrar man kan räkna på… Just saying :stuck_out_tongue:

Sedan var det det här med att solpanelerna producerar lejonparten av energin under månaderna då man behöver energin som minst i Sverige… Så att kolla på snittpriser över året eller bara vintern blir ju missvisande.

Jag tror att man får köpa solpaneler på lång sikt. Investeringen är idag. Vad är elpriset om 15-20 år? Vad kostar en solcellsinstallation om 15-20 år? Mer? Mindre?

Vi kan dra slutsatsen att ingen av oss vet om det är lönsamt eller inte på sikt. Med ökade elpriser etc och fallande pris på solceller så är solceller betydligt attraktivare idag än för 5 år sedan. Om ytterligare 5 år? Kanske ännu bättre.

1 gillning

Nja förutsättningen är att du har 135 000 kr på kontot, investera summan på börsen eller på solceller.
Istället för att betala elräkning för 1500 kr i månaden så lägger du den summan på börsen.
Har du tagit lån på solcellerna? Ja men då har du inga pengar att investera på börsen…

Absolut, under mina 2,5 år med solceller så har det varit en kanon bra investering… Hur de nästa 2,5 åren kommer gå… ?? Kan bli en flopp…

Enda kostnaden som jag ser är att växelriktare behöver bytas ut efter X år, en solpanel skulle kunna paja men ser jag som en mindre risk.

2 gillningar

Absolut, lite det jag försöker komma till. Det är en chansning med solceller, kalkylen ser bra ut idag men nästan år så har det förändrats.

Håller med, börsen har ett bra track record, man vet vad man får efter 20 år på börsen. Solceller svårare att sia om… :slight_smile:

“behöver energin minst i Sverige”… Jag som bor i SE4 bryr mig inte lika mycket om den svenska elmarknaden utan mer om den europeiska marknaden. Hur ser det ut i Tyskland, Danmark, Polen. Det är dom länder som styr elpriset för SE4, inte vattenkraften i SE1 och SE2 som styr elpriset i SE4.

Detta året blir inte alls lika bra som tidigare år, detta året upplever jag mer som ett “normalår”. Återstå att se men denna vintern får jag nog betala min första elräkning.

2 gillningar

Solceller och vindkraft kompletterar varandra. När solcellerna går som bäst tenderar det att blåsa som minst (under sommaren), och när det blåser som mest och vindkraften går som bäst går solcellerna som sämst vintertid).

Pratar dock om storskaliga projekt. Solceller på privata hustak kan jag inte kommentera. Men av de som skaffat det så verkar det ju som en bra affär.

Solceller i Sverige fungerar bäst på höst och vår.

Sommartid är det för varmt för optimal produktion.

Solceller skaffar man historiskt för att man har hög förbrukning och det har nog inte ändrats. Vår leverantör rekommenderade inte överproduktion dvs vi installerade vad vi gör av med och lite till. När solen ger som mest mitt i sommaren blir det en hel del överskott men vi ligger då från 30% och uppåt i egenförbrukning per dygn beroende på väder. Vi har elbil, ett par pooler och AC. Samma förbrukning varje månad året runt och poolen öppnas tidigt och stänger sent. Inte så mycket AC i år dock…

Fick räkning i juni på 342kr plus lite nätavgift för 2500kWh varav 264kr var laddning av bil nattetid. Orkar inte räkna så noga nuförtiden och säg gärna till om jag räknar fel men det borde kostat ca 4000kr inkl nät och skatt med snittpris för el runt kronan. Man får 60 öre per såld kWh från staten i skattereduktion så totalt blir det runt 0 kr för juni.

Det är ingen kassakossa och det är tveksamt om det blir fler 2022 där man kunde tälja guld men det lär gå ihop. Sparandet är som innan och besparingen går till att “betala av” solcellerna så vi får gratis el om ca nio år. Men vi får se hur det blir :slightly_smiling_face:

Ni har väl dock ovanligt hög förbrukning på sommaren? Skulle tro att de flesta ligger under 500kwh/mån på sommaren.

I juli stängde jag av poolvärmaren och trots att vi har elbil legat på 400kwh.:sweat_smile:

Ja det är en investering i ditt hem
Som över tid sänker driftkost för boende
Och gör om du har eget hus mer atraktivt
Vid framtida försäljning
Hur tänker man ibland?. När man köper en ny bil
Som kostar betydligt mer så har man inte de funderingar om det är lönsamt eller inte, såvida det inte är en elbil, då är det viktig igen med
Återbetaling per mil!!!?:thinking:

1 gillning

Tycker du? :smile:

Vi hade haft nästan samma utan solceller men vi har nog förlängt säsongen lite. Undantaget 2022 har det inte varit så dyrt med el och just när det var som dyrast var det skönt att ändå inte behöva bry sig.

“Vi har elbil” kan ju innebära ganska olika saker. Bara elbilen för oss låg över din förbrukning, 500kWh.

Visst är det så. Sedan vi flyttade har vi mindre pendling. Kollade nu, tror nästan det blivit fel? 17kwh i augusti :joy:.

Jag skulle säga att det är tvärtom. Börsen kan gå upp eller ner, men med solpaneler vet man ungefär vilken avkastning man kommer få i form av el. Marknadsvärdet på den elen må vara volatilt, men privatekonomin förblir stabil tack vare den stadiga in-natura-avkastningen.

3 gillningar

För optimal konsumtion kanske? Visst gr våren bäst, men det verkar mer handla om att luften är klarare då.

Vi använder nästan 20% av egen el. Resten säljs.
Det är bara en liten del som jag kan nyttja utan batteri. Har fått ett bra erbjudande men har ingen plats för batteriet. 43,000 för 10,5 kw där de sköter köp o sälj beroende på pris/efterfrågan

Om att solceller lönar sig, mer eller mindre skulle jag säga… För våran del är de ganska så lönande…
Skulle gärna komplettera med batteri, men den är för dyrt att motivera köp… De lilla batteriet skulle hjälpa till är så pass littet… Under sommar månaderna så köper vi per dygn 5 kw å använder 10 kw av den produserade elen samt säljer 55 kw (de är ett snitt)…
Vi har en hyfsad överproduktion då… Köper in 5.500 kwh å säljer 9.800 kwh om året å använder 2.600 kwh av den produserade elen…(siffrorna är avrundade till närmaste 100 tal…)

Fick erbjudande om att köpa batterier till solcellerna. Samtidigt så ingår att de hyr batterierna av dig för att ha som batterilagring till systemet. De köper in vid låg billig kurva och säljer vid hög belastning och dyrare pris.
Beräknat på tidigare priser så skulle det ge ca 17,000/år för en investering på 43.000.
För att det ska bli så krävs svängningar i pris och det vet vi inget om i framtiden.
Kolla checkwatt vad de skriver

Börsen går uselt så batteri kanske är bättre ibland…

Checkwatt har funnits i ett fåtal år, har sjunkande omsättning och gör förlust. Inget jag hade befattat mig med.