Jag kan ge siffror på mina första år med solceller.
Investerade ganska exakt 100.000kr 2020.
Hade värdering av huset för omläggning av lån 2022. Värderingsökningen för solcellerna var 250.000kr.
Utöver värdeökning av huset. Så gav dom mig i avkastning:
ca 20.000 kr första året.
ca 32.000 kr andra året.
ca 22.000 kr tredje året.
Jag vet att det går väldigt bra för mina solceller i förhållande till investerat värde. Jag vill påpeka att det är svårare att få dessa siffror idag när materialkostnaderna, ränta och löner har ökat.
Själv såg jag inte detta som en investering. Jag gjorde det mest för att jag inte vill ha löpande kostnader jag inte kan påverka så mycket. Jag har idag inte haft en elräkning på flera år. Det tycker jag är värt mycket för mig.
Sen vill jag också vara med och bidra med förnyelsebar energi.
Det har helt enkelt även blivit en bra investering för mig.
Tror solceller kommer vara helt överlägset i framtiden. Vilken annan energikälla saknar rörliga delar och behöver därmed minimalt med underhåll? Den dagen man kan lagra solenergin från sommaren till vintern kommer solceller att vara en no-brainer. Jag tror det händer innan jag dör (är 40).
Solpaneler är en grundupgradering också villet låter dig dra av 22% av kostnaden på skatten när du säljer. Så där har du också lite att tjäna in i slutändan.
Solcellernas produktion av el är som du nämner en produkt som måste i nyttjas i samma stund som du producerar den. Viss del går att spara i batterier som är ganska nya.
Men det som jag tror på stenhårt är att nyttja solens hela potential där kommer tex www.CopaSolar.com * in som enda bolag i världen som kan koncentrera PV panel till PVT panel och då även leda bort och lagra solens termiska överskottsenergi.
Den mesta energin omvandlas i ett hushåll till uppvärmning av vatten och själva bostaden. Tjusningen med termisk energi är att den går aldeles utmärkt att lagra tills energin behövs vilket kan vara på vintern, våren, sommaren eller hösten.
Om en pv (solcell) tex ger ca 400w el så ger den som PVT 2700w termisk energi så det termiska slår 8or mot elproduktionen i energiutvinning.
hemsidan gör sig inte så bra i mobil kollar du den vägen så sätt i PC läge.
Jag tror det främst är växelriktaren som slits, och en sådan behöver man ju ha. Det är som jag förstått den del som oftast och snabbast behöver bytas.
Och för att slippa allt för mycket effektförlust så ser jag framför mig en lösning där man slipper växelrikta så mycket som möjligt; tänk om man kunde ladda batteriet (som ju laddas med likström) direkt från solpanelernas likström utan konvertering till växelström eller annan spänning. Och att man sedan kan ha exempelvis bergvärmepumpar och cirkulationspumpar som går på just likström med denna spänning (sådana finns väl inte idag?), för att slippa konverteringen på en av de större förbrukarna.
Jag tänker spontant att en sådan lösning hade kunnat öka effektiviteten i hela systemet, genom att bara optimera/ändra i ett fåtal apparater i hemmet (solpanel, batteri, bergvärmepump + cirkulationspump, där dessa antagligen ändå är installerade på samma plats utöver panelerna själva då). Självklart ska samma system ladda elbilen med likström utan konvertering också. En växelriktare hade ändå behövts för den vanliga hushållsförbrukningen, men den är väl liten i jämförelse med allt det där andra jag nämnde och således borde man slita mindre på den alternativt kunna köpa en mindre som blir billigare att ersätta.
Ja, det kan man väl krasst konstatera. Delvis för att din egenförbrukning kommer att vara låg, delvis för att de fasta kostnaderna förknippade med en mindre installation kommer att utgöra en större del av kakan.
Jag hade aldrig ens funderat på solceller med din förbrukning.
Tanken i projektet var faktiskt tidigare att allting som gick på likström, skulle gå på likström - utan omväxling. Majoriteten av alla våra komponenter går faktiskt på likström, de konverteras bara på plats då likström inte är optimalt att transportera.
Ett av de stora problemet blev att det blev väldigt bökigt med kabeldragning och dubbla system i byggnaden.
Taktiskt fördelaktiga komponenter att annars driva på likström är tex bilar, varmvattenberedare, fläktar och egentligen allting som har en motor. Just större komponent, desto bättre.
Frågar här istället för att googla, dels för att tillföra dialog till en bra tråd men också för att utnyttja forumets breda kompetens.
Relaterat till solceller, är det någon som har sin elbil som batterilagring när den är inkopplad på laddning hemma? Finns det? Vad behövs då? Växelriktare förberedd f. ö-drift? Bil/laddstation som tillåter det? Programvara som smart dränerar och fyller på bilbatteriet efter hushållets behov? Typ programmerbart att man vill förbruka X % av bilbatteriet för jag behöver Y % för att kunna köra…
Om detta finns, så vill jag läsa mer om det, och köpa det.
Någon insatt?
Det var därför jag tänkte att man skulle göra det lätt för sig att sätta batterierna i samma rum som bergvärmepump / varmvattenberedare, cirkulationspump för att slippa dubbel dragning annat än i detta rum, vilket skulle kunna lösas utanpå vägg. Och att man då skulle fånga upp åtminstone största förbrukarna på detta sätt.
Du får bara 60 öre skattereduktion på såld el upp till vad du köpt, dvs för all produktion över 10000kwh i ditt fall får du ingen skattereduktion. 10000kwh är väl ungefär vad en typisk villainstallation ger
Generellt bra tänkt ja. Ett problem som uppstod var eventuellt behov av att växla mellan systemen. Vad händer om du inte har ström nog i celler+batterier?
Många komponenter som finns ute på marknaden klarade inte av att ta bort den delen som växlade DC till AC. Alternativt behålla den delen för att kunna nyttjas som vanligt, men även växla mot AC. Rent leverantörsmässigt ville de då inte lämna de minsta garantier för en sådan modifikation, vilket är lite förståeligt. Därför blev många komponenter uteslutna ur det systemet och fokus las att mer eller mindre bara dra till batterierna. ¯\ (ツ)/¯
Det är väl fortfarande i sin linda men inom en snar framtid lär vi ha det tillgänglig. Och kopplat till nätet (V2G) kan det nog vara bra (ännu bättre…) att ha solpaneler på taket och sälja nattetid när det inte blåser.