Köpt hus - räkna hem solceller med batteri och Checkwatt?

Spelar ju ingen roll om de är oljefyllda går åt lika mycket energi endå. En elvärmare ger bara 1 till 1 är ju mer om en termostat är trasig på ett gammalt element så de går mer än de behövs.

Fast de dammar inte igen och oljan verkar åtminstone hålla värmen längre så man får inte samma på-av-effekt.

1 gillning

ni har båda rätt :slight_smile:

termostaterna på gamla Eisaa Peitääelement brukar vara risiga så de tenderar värma för lite eller för mycket. Värmer de för lite ställer man upp termostaten och så ramlar man in i värmer för mycket. risig = stänger av och sätter på vid för stor temperaturskillnad, och det gör att den mer direkta värmen från dessa upplevs som otillräcklg.

kan man på något sätt snabbt sprida värmen i rummet upplevs den som “mjukare”.
Att sätta ett värmelement i en tillufttskanal till en FTX fungerar ju utmärkt.

Men givetvis är det COP=1 för.båda elementtyperna.

1 gillning

Har någon av er tittat och beställt Homevolt från Tibber?

En sådan kostnad är omöjligt att räkna hem men gör inomhusklimatet mycket trevligare. Men glöm att se det som en investering.

2 gillningar

Byter man fönster minskar man mängden energi man behöver.

Byter man uppvärmningsmetod minskar man bara mängden köpt energi.

Jag menar på att det är olika saker, förövrigt kostar ved att elda även om det inte alltid syns på räkningen med elen

Vedeldning kostar ialla fall 1000 svenskar livet årligen och då är ett liv värt ca 40 MSEK enligt Trafikverket .

Nu är det inte helt jämförbart då de flesta som dör av veddeldning gör det mot slutet av sin levnad och de flesta som dör i trafiken gör det under första halvan men säg 20 MSEK för kalkylens skull.

Så vedeldningen kostar kanske 20-25 Miljarder.

Då har vi inte med övriga hälsokostnader eller fördelar (av att ta in veden från rot)

1 gillning

Jag föreslår att man köper en ferroamp och sätter in ett pylontech elelr ett av deras ess batterier.

Fördelar

  1. Du kan använda batteriet BÅDE mot SvK och lagra din solel. Det ger laglig rätt till bidraget och inkomst från SvK.
  2. Du kan skifta mellan olika SvK tjänster och att sälja el när det är dyrt och på så sätt få bästa användning av batteriet över tid.
  3. Du kan fasbalansera din fastighet och fortsätta med en 16A trots elbil
  4. Du kan i framtiden sätta en DC laddare och använda V2H med en VAG kompatibel bil som endast kommer stödja V2H via DC på MEB plattformen.
  5. Du kan sätta solceller med hjälp av en SSO.

OBS välj en certifierad eller duktig installationsfirma och bolag då det är en tekniktung växelriktare med många bra funktioner.

2 gillningar

Ja, att minska mängden energi är ju bra men beror på vad du betalar för din värme och vad minskningen av energi kostar, har man luft luft eller luft vatten som ju gör att man betalar 1/4 eller 1/5 av det dem brukar räkna på som direktverkande så blir det helt omöjligt att räkna hem bytet av fönster som en bra investering.
(talar från egen erfarenhet), som sagt allt vi gjorde för ca 200k gjorde att vi gick från netto inköp om ca 22k kwh till netto 3k inköpt. Från tvåglas till 3glas super effektiva fönster är uppskattningara att man tjänar ca 5% av total energiförbrukning per år alltså hade vi lagt 200k och då haft netto på inköt 21k kwh, känns allt som ganska mycket mer värt att gå den vägen vi gjorde.
Dock som jag nämnde så räknar jag med att våran el kommer gå upp en del då vi kör luft luft betydligt mer än att elda som vi gjorde förra året. När nu inte elen kostar 7kr/kwh så kör vi pumparna betydligt mer ^^

1 gillning

Intressant fakta där, sök lite djupare i det och det skall nämnas att nyare effektivare pannor minskar utsläppen med ca 90% och mängden ved som behövs för samma värme in i huset med ca 50% mot gamla pannor.

Sen har ju även alla el slag dödsfall (människor och djur) kopplat till sin produktion om man går in på djupet. Finns nog många källor men här kommer en som jag stötte på.

Vededningen är defenetivt något som kostar pengar, avrådde två olika släktingar ifrån detta där det ingått oeffektiva enheter med deras hus, (öpnna spisar är generellt sett väldigt dåliga när man tittar närmare på dem).

Veden får man räkna på vad den kostar per kWh värme som allt annat, personligen brukar jag snoka reda på gratis pinnar träd eller material att elda. Ser det sedan som lite träning att utföra och samla och processa detta men givetvis kan det vara bättre att jobba o köpa färdigt, rent ekonomiskt.

En modern panna minskar inte vedåtgången med 50% mot en gammal.

Man har haft acc tank och god eldningsteknik sedan 70 talet.
Det som tillkommit är keramiska brännkammare och luftreglering (lamdasond) för att minska utsläppen, men bra pannor har funnits länge
Dessutom är det framför allt kamineldningen som är problemet.

Däremot är en öppen spis rena katastrofen map utsläpp och verkningsgrad. Men det är inget man värmer ett hus med.

Ja, det är mer en livsstil än praktiskt och ekonomiskt. Jag skulle inte välja det om jag fick valet.
Det är självbedrägeri att påstå något annat. Dock har jag själv braskamin, som mysfaktor, men praktisk är det då inte.

Ja och när ryssen kommer är kaminen en life saver. Eller när vi skall ha flexibel elförbrukning i framtiden.

1 gillning

Jag håller med om bubblan.

Men varför inte producera mer än egenförbrukning ?

Angående Ferroramp, som verkar genomtänkt, så verkar det bara finnas en installatör i Sverige, i Karlskrona?

Pga av “60 öringen” , dvs skatteavdraget som man får för den el man köper tillbaka från elnätet.

Du får bara 60 öringen på export upp till din egen köpta energimängd, men självklart får du betalt för allt du säljer.

Att begränsa en investering, som bör fungera runt 30 år, pga en tillfällig skattesubvention känns lite kortsiktigt tänker jag.

1 gillning

Håller med att öppnaspisar å liknande är värkligen någe att inte ha som uppvärmning… Går åt massor av ved…
Vi har vedpanna som uppvärmning av huset… Hus å vedpanna är 10 år gamla… Pannan är på 36 kw å 2.000 liters ackumulatortankar… Åtgången är 5 till 6 kubikmeter staplad blandved per år…
De är 7 vintern vi bor i huset å hit tills tar vi av veden som ingick i köpet av fastigheten…
Hanteringen av eldandet är inte jobbigt… Lastar en skottkärra full med ved från vedboden å kör in den i pannrummet… Eldar typ var 4 dag vid nollgradigt å varannan dag när tempen går ner till -15 typ…

Alla laddboxar hat ju typ alltid lastvakt installerat så att ladda över natten med liten säkring är sällan ett problem.i praktiken. Har själv kört elbil å laddat hemma i 5 år, 3000mil/år i gammalt timmerhus byggt 1900 och 4 pwrsoner i hushållet samt jordvärmepump för uppvärmningen, har aldrig vatit något problem med att ladda fullt övwr natten trots endast 16A huvudsäkring :slight_smile: