Köpt hus - räkna hem solceller med batteri och Checkwatt?

Hej @slingshot2010 !

Hade blivit väldigt tacksam om du kunde utveckla denna biten – pga själv försöker jag hitta delar som kan ge mig exakt denna lösning.

Mitt problem är att jag kan inte se att Checkwatt/Currently har stöd för FerroAmp – har du hittat någon annan aktör som löser detta?

Supertacksam för svar!

1 gillning

Hej

Om du har lust och möjlighet så kollar du på denna. Så får du hela förklaringen utförligt.

Om inte så har man i steg 1 för att ta fram en standard för lösningen gått med Varbergs energi. Men man hör tydligt i webinariet att det de utvecklar är tillgängligt för fler. Han nämner inga specifika men det märkas att fler kan kopplas på.

Ferroamp stöds ännu inte av checkwatt, men ryktet säger att man jobbar på det.

Hej Vispen,

Jag har gått med Raymond Solar. Finns många som installerar ferroamp. De finns att köpa på de vanliga grossisterna. Men det är klart bättre om man går med ett bolag som gjort ett par installationer då det är en teknisk lösning.
Exempel på ÅF
Ahlsell, Rexel, Solel grossisten, Elkedjan mfl.
Så de flesta elektriker kan beställa. Men som sagt det gäller att ha en bra elektriker och en bra solcellsmontör(om man nu ska sätta solceller). Ofta är det ju inte samma. Är det bara batteri duger väl en elektriker man har gott förtroende för. Eller gå med någon av partner/åf för ferroamp som finns

1 gillning

Fundera på alternativet att sätta pengarna på börsen istället.

Fördel:
inget behov av återinvestering
Ingen risk för tekniskt krångel
Pengarna finns tillgängliga vid behov

Jag skrev och frågade Skatteverket och fick svar att det inte är några problem att kombinera grönt avdrag med checkwatt.

1 gillning

Intressant. Kan du posta din fråga och deras svar?

Finns en hel del som klarar sig att ladda fullt över natten även om man kör mycket.
Men på 16A kan du få ut 11kW laddning, det är vad en elbil idag kan ladda maximalt via AC.

Mitt syfte att lyfta det var att många känner inte till sitt effektuttag idag, vilket kan påverka hur snabbt man kan ladda upp en elbil.
Det finns en hel del som faktiskt höjer sina huvudsäkringar då de inte kan få ut tillräckligt från laddboxen av den anledningen. Men finns en hel del som inte gör det också. Men behöver man så bör man känna till att det medför en extra peng.

Hej Johan,

Jag jobbar med solpaneler, batterilager, Checkwatt.

Vi har även räntefritt lån på investeringen.

Skriv till mig om du är intresserad .

peter.carlsson @gosol.se

Ferroamps balanseringstjänst finns inte än och kommer i början bara finnas i SE3, kanske senare under nästa år även SE4.
Kollade intensivt på det nyligen. Verkligen fin plattform och genomtänkt system. Men dyrt och rätt så hög standbyförbrukning på > 2 kWh/dygn. Känns mer lämpat för större installationer, typ BRF.
Det, det höga priset för ett batterisystem, oklarhet avs balanstjänsten och osäkerhet kring företagets ekonomi gjorde att jag valde ett annat system.
Kändes ändå sorgligt. Hoppas att Ferroamp lyckas .

https://m.facebook.com/groups/935469673989106/posts/1382901769245892/

Hej igen!

Längesen du skrev inlägget men läste igenom tråden igen. Vi har nu solceller, hehe… Visade sig att det löste sig fint ändå. Och än så länge verkar det gå strålande med besparingen. Vi ska byta ut luftvärmepumpen och även ändra placering på den för effektivare uppvärmning till vintern. Blev nyfiken när du skrev varmvattenberedare med värmepump. Vilken modell har ni valt? Så vitt jag förstått finns det modeller som tar av inomhusluften eller utomhusluften genom en kanal eller så finns det modeller med “riktig” utedel likt luft-luft.

Tänker att om varmvattenberedaren tar av inomhusvärmen blir det väl ineffektivt? Då måste man ju värma det utrymmet mer?

1 gillning

Vi har en som tar inomhus luft, och du har rätt i att med ex direktverkande el spelar det i princip ingen roll (även om försäljarna ville få det till det). Men vi har 2st luft luft pumpar som värmer allt inomhus som ligger på scop 4-5 (minns inte exakt samt har den säkert blivit lite sämre). Sen valde jag till att vi kan skicka kalluften ut eller in (på sommaren är det skönt med lite billig kyla som annars är dyrt att producera).
Beredaren med installation gick lös på ca 40k (minns ej exakt) och det var rejält mycket billigare än att dra rör, köpa rör element, och köpa luft vatten med ytterdel, bättre ROI så här för vår del (Indol var märket, men fanns även Nibe när vi höll på).

Första kallas helt enkelt för “Frånluftsvärmepump”. Har du redan frånluftsventilation är detta en bra lösning. Ofta, särskilt på vintertid har du varmare luft från huset än utomhus. Därmed får du bättre effekt.
Nackdelen är att du begränsas av luften du tar från huset. Svårt att varva upp fläkten jämfört med en vanligt luftvärmepump som har utedelen som ofta kan varva upp.