Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Jag skall mikrodosera mig själv med glass varje dag under sommaren och hösten för att förbereda mig på kylan.

14 gillningar

Just var man bor kan vara knepigare än vad man tror. Visst vi har det generellt varmare i söder men elen är desto dyrare.

Det låter ju riktigt bra, när har du gått ± på investeringarna för att sänka månadskostnaden? Man får mycket el för några hundra tusen. :slight_smile:. Även svårt att räkna med värdeökning t ex, jag tror folk generellt kollar uppvärmningen mer noga nu när de köper. Huset vi köpte nu låg på ca 17 000kwh (totalt, både värme, vatten och hushållsel) för förra ägarna, 2 vuxna och 2 tonåringar, SE4, 140 kvadrat så det var ganska högt. Nu är vi bara två vuxna som flyttar in och vi trivs bra med 20 grader varmt och typ 17 i sovrummet så vi får se hur mycket det gör också.

Ouch! Med elpanna menar du frånluftspanna som går mycket på elpatron eller är det ingen kompressor alls inblandad? Då hade jag nog satt in en luft/luft såfort som möjligt. Tror till och med jula har pumpar för några tusenlappar som antagligen hade sparat en del. (Sen är de säkert högljudda och dåliga på andra sätt). Sidan är försvunnen - 404 | Jula men för priset är det nog oslagbart.

Det känns lite som att det är försent att binda nu.

Tyst och pålitlig! :smiley:

1 gillning

Energideklarationerna känns helt plötsligt mer intressanta.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det är som du säger svårt att räkna på återbetalningstid. Vi hade en vedpanna från 1981 innan som levde på övertid, så något behövde göras. Bergvärmen kostade 154 000 för 4 år sedan och i o m bytet från ved frigjordes ett rum på ca 20m2 som också har ett värde. Vi kunde satt in luft/luft men det hade sannolikt behövts 2st + komplettera med el-element i de mest “avlägsna” rummen dit värmen inte når.

Fönstren (och ytterdörrarna) har bytts allt eftersom vi renoverat rummen, och det har varit pga att de varit dåliga i huvudsak, och då har vi passat på att energieffektivisera.

Samma sak med golv och de väggar som isolerats, de har behövts riktas i samband med renovering och då har det inte kostat så många hundralappar extra att isolera rejält :grinning:

Att renovera är en hobby så det mesta har vi gjort själva, så det är helt andra kostnader mot att ta in hantverkare.

2 gillningar

Fast, energideklarationerna är kluriga.

I en radhuslänga t.ex. kan olika familjer ha helt olika energivärden, fast boendena är identiska.

I en villa kan man uppge att man kör 100.000 mil per år och laddar elbilen hemma dygnet runt varje dag. På så sätt drar energikonsulten av ett schablonbelopp (kan vara många kWh) och vips så kan man hamna en energiklass eller två bättre.

2 gillningar

Sant! Det finns kryphål som kan utnyttjas så inte säkert det stämmer helt men tycker ändå det ger en del. Dom flesta är nog hyffsat ärliga ändå.

Precis, jag laddar hemma och har 24 grader inomhus under vintern.
Betyder inte att en annan familj skulle få samma förbrukning.

Har solceller, frånluftsvärmepunp, fjärrvärme och kamin, så kan välja lite av varje….
Har Tibber som elleverantör.
Bor i elprisområde 4. Elpriserna är ju riktigt höga även nu på sommaren vissa dagar. (Man förbrukar ju dock mindre el nu)
Men för oss med solceller är det ju gynnsamt, då vi kör in våra pluspengar till vintern när solcellerna inte ger lika bra.

Funderar dock på att gå över till fjärrvärme någon gång i november för att minska elanvändningen ytterligare.
Har även monterat en Ngenic Tune till pannan, för att kunna styra pannan att värma huset på nätterna då det oftast är billigare pris.
Man slipper också alla start och stopp på pannan dagtid.

Enligt Tibber har jag köpt för 0,81:- per kWh och sålt för 1,18:- per kWh i Maj månad, så det verkar fungera.
Laddar även elbilen på natten, och säljer så mycket det går på dagtid.

1 gillning

Det där är en myt som inte stämmer. Solpaneler producerar när solen lyser, även på vintern.

2 gillningar

Mina 60 345w solpaneler med 30 optimerare producerar mer eller mindre noll under vintern. Särskilt noll när snön ligger på. Så myt vettetusan… Sommaren däremot, då producerar dom en del även om det är mulet.

6 gillningar

Ja, du har rätt i det, visst. Det beror ju på taklutning och även vart man bor.
Jag utgick från mej själv, så givetvis finns det dom som har sämre.
Min taklutning samt nästan snöfria vintrar gör ju det mera gynnsamt kanske. Bor även på en plats som brukar hamna långt upp på årliga sollistan.
Men givetvis kan/blir det lite tuffare vintrar ibland, men det är väldigt sällan.

Genom att ha en vedpanna och dessutom gratis virke. Så vi tackar för det och lutar oss tillbaka. :hugs: Själva hushållselen är så liten kostnad så den märker man knappt av oavsett prisnivå.

3 gillningar

Jag har främst bekymmer för mina 90-åriga föräldrar, som bor i hus med direktverkande el. Deras elavtal med fast pris går ut i september, och jag har förstått det som att det bara är rörligt som gäller nu - dvs. att det inte går att få fast avtal längre (och OM, så lär det ju [också] blir dyrt). Vi har därför funderat på att installera en luft-luftvärmepump i sommar - förutsatt att vi får tag på en …

Har fjärrvärme, men bytt ut gamla glödlampor, sänk innetemperaturen ett par grader redan nu för tillvänjning och ska täta ytterdörren med en ny gummilist.

1 gillning

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Köpa vindkraftsandelar

En fördel med berg- och jordvärme är att det bara är värmepumpen som behöver bytas i en framtid. Borran och jordvärmeslangen har längre livstid.

Vi installerade jordvärme för ett antal år sedan och det halverade vår totala elförbrukning i ett slag.

Vi har sänkt inomhustemperaturen 1-2° och jag tror att det gör en hel del utan att påverka komforten så mycket, man vänjer sig.

Vi var bortresta hela februari och använde bara 1/3 av normal förbrukning. Bra med semesterläge på pumpen.

Vårt hus är över 100 år gammalt och nästan i orginalskick. Vi vill därför inte tilläggsisolera eller byta fönster. Vi har dubbla tegelväggar med luftspalt och enkelglas med lösa innerglas. Kan bli lite svalt i hörnen på vintern när det blåser men fönsterna är inga problem.

Vi har mekanisk ventilation och är försiktiga med att göra huset alltför lufttätt. Huset är inte byggt för vår tids “slösaktiga” livsstil med mer värme och fukt.

Eldar i kakelugn ibland men vi är lite låsta till vad vi kan göra med hänsyn till huset.

2 gillningar

Berg/jordvärme är ju drömmen för mig. Men det är nästan overkill för nya, mycket välisolerade småhus. Då kan t ex en frånluftspump och FTX ge väldigt låg förbrukning har jag hört. Vi kollade på hus i ett nybyggt villaområde där frånluft gav huset en totalförbrukning på 10 000kwh per år. Det är väldigt imponerande får jag säga!

1 gillning

Yta:142 kvm 1-plan
Förbrukning, ca 16 000 kvh
Fast elpris 50 öre/kvh

1 gillning

Köpt en täljstenskamin. Betalar av sig på många år men kanske snabbare om elpriser fortsätter vara högt