Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Hade en 1,5 tonnare i min förra kåk som var ganska liten. 76 kvadrat. Sotaren var mycket imopnerad över att någon tagit kostnaden på typ 150 brak för att instalera en Tulikivi en sådan i en ombyggd sommarstuga värd kanske 900 000 när den installerades 08.

Var fantastiskt att elda på tills stenarna var över 50 grader varma. Sen höll dem bra temp ända in på morgonen. Jag antar att man inte får ut mer effekt ur dem än en vanlig men det är ju skönt att ha ett varmt hus under hela natten.

Nu bor jag i en traditionell 70 tals kåk utan kamin alls och kör fjärrvärme. Fick en luft luft pump installerad till inköpspris för 14k nu i sommar via en bekant. Sen har jag tilläggsisolerat på vinden ovanpå den befintliga tilläggsisoleringen. Ingen direktverkande el alls utom golvvärme i badrum.

Vi satte in täljstenskamin i vårt förra hus. Vägde ca 1,3 ton. Suveränt trevlig pjäs där man kan se det som en “modern kakelugn men mer tålig”

Finessen med en tung Täljstenskamin är att du får LÅG effekt (1,5-2,5kW) under LÅNG tid (2-24 tim). Observera att det i princip handlar om kaminens vikt i kg som behöver vara hög för att lagra värmen som sen avges under lång tid när du slutat elda.

Jämför det med en “lätt plåtkamin” eller liknande. De kan ge HÖG effekt (6-10kW) under FÅ timmar (0,5-6 tim) eller mest så länge du eldar men det blir då ofta tyvärr FÖR varmt i rummet (huset).

Observera att de tillför ungefär samma mängd ENERGI (kWh) t ex 1,5kW x 2tim = 3kWh samma som 6kW x 0,5tim= 3kWh. Men för uppvärmningsbehov vill du ha en jämn och behaglig värme avgiven under lång tid.

I ett boningshus passar därför en täljstenskamin bättre som uppvärmning eftersom den avger sin lägre värme över en längre tidsperiod =värmer huset lagom mycket under lång tid.

I en sommarstuga som tillfälligt ska användas vintertid kan en plåtkamin passa bättre eftersom du kanske snabbt vill värma upp en kall stuga när du kommer dit. Då behövs mycket effekt kW för att snabbt få upp värmen i en utkyld stuga.

Vi har också haft en så kallad “köksvedpanna” i ett hus. En plåtpanna/spis i köket dockad till husets vattenburna värmesystem. Även det var en riktigt trevlig sysselsättning att regelbundet peta in några vedpinnar när man ändå grejade på i köket. Framför allt när jag kom på att bygga in rejäl vedförvaring i en köksbänk och kunde köra en skottkärra ända fram för att fylla på.

2 gillningar

Undrar vad ni andra får betalt när ni har solceller på taket och säljer överskottselen till det lokala elverket? Vi får 0,05 per kW! Tycker att detta är extremt dåligt betalt, är därför jag frågar, visserligen är man bunden till sitt lokala elnätsbolag, men ändå… Kanske det går att förhandla?

2 gillningar

Det är väl dock rätt stor prisskillnad? En gjutjärnskamin går väl på 20-30k medans täljsten kostar betydligt mer. Dessutom kan man behöva förstärka golvet pga av vikten.

Är uppväxt med gjutjärn och ja, det är inte så trevligt med 35 grader i vardagsrummet på vintern. Men skulle säga att man nog får ta hänsyn till planlösning och ventilation också. En golvfläkt riktad mot spisen är inte fel i det läget. :slight_smile: Idag har jag vedpanna, ger väldigt jämn värme med ackumulatortankar och vattenburna element. Eldar kanske varannan dag eller så, beror mycket på temperaturen och vädret.

Fråga grannarna och dra en förlängskabel och grendosa istället? :smiley:

Laborerade med värmepumpens användargränssnitt för att få det att värma mer kring nattens timmar. Går dock bara att begränsa en gång per dygn för denna modell vilket gjort det för trubbigt att få ihop i vardagen med varierande temperatur över dygnet/manuellt av och på när det blitt för kallt.

Skaffade därför en styrmodul till värmepumpen för att inledningsvis göra den mindre dum. Kopplat samman den med husets Raspberry Pi. Blockerar numera som första steg värmeproduktionen till att enbart ske en gång per timme vid säsong.

Hade verkligen önskat att spotpris hade funnit som öppna data.

1 gillning

Saknar du vanliga termostater då?

Golvvärme med termostater i varje rum. VP har utesensor. Vanligtvis värmer den i omgångar runt 20-25 minuter. Därefter stannar av iom uppnådd temp. Och så kör den igång igen typ 15-20 senare igen iom uppnådd framledningsdiff. Oerhört trubbigt. Blir mycket av och på varför jag önskat begränsa det.

Har exakt samma. Jag har installerat en Ngenic Tune, som jag hoppas ska fixa problemet i vinter.
Vad har du gjort för att styra din panna bättre?

Urg man hade ju hellre haft den på lägre temp men under längre tid så att säga.

Kan du berätta mer om dina erfarenheter om N-genic tune? Ser den ut att spara något?

Den är ganska nyinstallerad. Vi får väl se i vinter, men en kostnad på 3500:- dröjer det väl ett tag att få igen pengarna.
Min förhoppning är att kunna låta pannan gå hårdare på natten när elen är billigare. (Nu på sommaren går min panna knappt något)
Men att ta bort alla effekttoppar dagtid på vintern då pannan startar hela tiden dygnet runt borde ge effekt.
En förutsättning är ju att ha timavtal för att ha en rimlig chans att tjäna in pengarna inom rimlig tid.
Ska bli spännande och se hur mycket temperaturen sjunker i huset på kvällen om pannan inte går på dagtid.

2 gillningar

Hur ser möjligheterna ut för att justera den? Är den helautomatisk eller finns reglage för acceptabelt temperaturintervall eller liknande?

Jag har inte satt mej in i exakt alla inställningar/funktioner ännu 🫣. Den kopplas in mellan pannans utegivare och pannan.
Sedan är det en innetermostat som jag satte i hallen.
Än så länge är enda skillnaden att min 12år gamla panna känns lite modernare samt integrerad i tibberappen.
Får väl se i vinter om pannan går mer sällan, och tempen i huset fungerar eller om jag får riva ur skiten igen….

1 gillning

Okej!
Hade varit intressant att se en bild eller två från inställningssidan om det finns en sådan, men från deras marknadsföring tolkar jag det som att man inte riktigt ställer in saker. Den bara ser till attt temperaturen är stabil och behaglig.
Men personligen skulle jag gärna styra över den så att man kan skala bort alla dyra toppar och maxa när det är billigt men ändå få en okej innertemperatur

1 gillning

Jag har kört ngenic i tre år eller så nu och man kan ställa in: radiatorer och/eller golvvärme, samt man kan styra på elpris (om man har timmätning) - i övrigt arbetar den mot en måltemperatur och det har fungerat mycket bra. Jag har två hus på gården och vi styr på det lilla, sämre isolering.

Den, av ngenic, uppskattade besparingen för de senaste åren har varit 6.9%, 7.6%, 9.8% - hur det är framräknat och hur väl det stämmer har jag ingen aning om - för mig har den betalats flera gånger om genom att det är jämn temperatur i lillstugan med nöjd äldre generation som resultat.

Mitt nästa steg är att styra min nibe-pump så att jag kan skapa varmvatten när solcellerna ger överskott. Man borde kanske då även höja temperaturen på ngenic några grader, förutom under kallsäsong, men det kommer göra den gamla generationen mer missnöjd då variationer är det som leder till klagomål har jag noterat.

Missuppfattar jag något nu? Spotpris finns väl i högsta grad som öppet data - nordpool har ett api, man kan hämta det från tibber och greenely - eller så kollar man bara här: Market data | Nord Pool

2 gillningar

Vi har nyss flyttat till hus, med bergvärme som tur är :sweat_smile: Vi har inte så mkt att jämföra med, men det första vi gjorde var att ställa in pumpen bättre, det gjorde en del. Sen har vi möjlighet att elda bpde i källare och på boplan, så det kanske kan bli aktuellt. Annars så lägger vi undan pengar varje månad för att täcka vintern.

Vill passa på att varna er för att laborera för mkt med era värmepumpar och start/stopp.
En värmepump har en väldigt dålig verkningsgrad under uppstartsprocessen och bör helst gå under en längre tid för att få bättre verkningsgrad.
Det är alltså inte alltid energieffektivt att hålla på försöka starta/stoppa efter spotpris eller att använda sig av termostater i huset. Att skicka ut en högre framledningstemp när du har termostater i huset är kontraproduktivt. Högre temp ger en sämre verkningsgrad på värmepumpen och du kommer inte kunna spara något av detta då termostaterna kommer begränsa tempen. Ska du göra en besparing på nattel så gäller det att du ger en övertemp till huset som du sedan kan utnyttja. Tex värmer huset till 26-30°C under natten för att sedan ha av värmen under dagen då elen är dyr och kanske låta temperaturen pendla ned till 17°C.

Vill även passa på att nämna att start/stopp är vad som dödar en kompressor precis som i en glödlampa. Så att minimera antalet start/stopp kommer även förlänga livslängden på värmepumpen.

3 gillningar

Du har rätt. Jag tog en genväg i kommentaren. Vad jag skulle önskat var ett öppet API för denna data, som inte innebär massa hack och ful skrapning.