7kr/kwh imorrn, undrar hur det blir i vinter…
Ja, helt galet. Snittpris idag 28öre. (Förmodligen för att det är helg)
Vad var kostnaden för att fylla upp med cellulosa på hur många kvadrat? Jättebra och enkelt tips ju!
Mitt pris går tyvärr inte jämföra med då det är kompisar till mig som har företaget jag använde (vid sidan om sina anställningar) och jag hjälpte dom med gratis lagerplats, lånade ut pengar räntefrit så de kunde köpa in saker I firman när de var nystartade och ordnade även ett större jobb åt dom senare. Detta med mera gjorde ju naturligtvis att mitt pris blev kraftigt rabatterat då de inte glömt min hjälp
Är relativt energioptimerad. Gör väl två saker:
- Se till att ha ett lager bra ved hemma till kaminen
- Ser till att sälja el via solpanelerna så dyrt som möjligt nu på sommaren, så att jag har en rejäl kredit när vintern kommer, ty den lär behövas.
/H
Jag får snittet från förra månaden för varje såld kwh. Så det blir aldrig de där fantastiska 8 sek, men det blir heller aldrig 0.5 sek. Ligger på 1.2 isch
Jag trodde man fick spotpriset?
Får också 5 öre/kw, urdåligt! Vet inte hur man påverkar det. Borde kanske ta upp en diskussion med mätföretaget.
Jag bara reagerade då en bekant har offret från Eon nu att allt säljs till spotpris samt 40 öre extra det första året.
Trodde det var standard.
Olika leverantörer hae olika avtal. Personöigen anser jag att mitt avtal är ett av de bästa.
Finns det några prognoser eller liknande över hur illa det kan gå? Säg att Putin stryper gasen. Vad sker med priserna i södra Sverige? Kan det bli så illa att det inte finns el att tillgå? Någon energiexpert på forumet?
Tyskland med flera har ju börjat fylla på sina lager med kol som de ska elda med i vinter. Men har sett gissningar på 10kr/kwh vid peak tider. Men det är ingen som vet just nu såklart.
El finns det, så vi är nog långt ifrån rolling blackouts, än så länge.
Hej,
Ny på forumet. Snubblade in här av en slump och tryckte tråden var intressant. Jag har solceller installerat på vår lada och vi har spotpris då det, som läget är nu, är överlägset det bästa avtalet man kan ha om man har solceller. Du får betalt exakt vad det kostar den timmen du producerar. I mitt avtal får jag plus 5 öre extra per kWh också. Inte möe, men det blir ändå runt en tusenlapp extra per år.
Har ett system på cirka 20 kW. Installerades december 2020. Innan solcellerna förbrukade jag:
2018: 29713 kWh
2019: 26612 kWh
2020: 29112 kWh
Eon hade en prognos för min förbrukning för 2021 på 30692 kWh, men köpte tack vare solcellerna bara in 18950 kWh.
För 2022 ligger prognosen just nu på 14712 kWh, men summan har sjunkit före varje månad som passerat.
Fördelen med solceller, som jag ser det, är inte bara att man kan sänka sin förbrukning rejält genom att anpassa vissa aktiviteter på dygnet. Exempelvis köra disk, tvätt, värmepump till poolen etc på dagen när solen lyser och man har ”effekt”. Är elpriset dyrt på dagen kan det vara värt att försöka sälja all el på dagen för att sedan köpa elen på kvällen/natten.
Jag brukar inte räkna med överföringskostnaden i elpriset då den kostnaden kompenseras nästan fullt ut av skattereduktionen man får på all såld el. Så länge den reduktionen ”finns” och du säljer mer el än du köper behöver man inte tänka på den kostnaden.
Sen i mars i år har jag sålt el för nästan 4100 kr i snitt per månad. I januari och februari var försäljningen bara 612 respektive 798 kr. Nu i juni ser det ut som att försäljningen kommer att landa på runt 5000 kr. Den 23 juni sattes nytt försäljningsrekord, 411 kr på en enda dag
Solcellerna producerar visst under vintern - men givetvis producerar de mindre. Likaså om det ligger mycket snö på de producerar de inget heller, precis som att vindkraftverk inte producerar något när det inte blåser.
Även om produktionen är väldigt låg är varje kWh välkommet och du kan mer än kompensera vinterns produktion genom försäljning av överskottet under resterande delen av året.
Men vad jag ska göra och har gjort mer inför vintern är att jag har köpt hem 20 m2 ved samt ska installera en ny värmepump (luft luft) i köket.
Får man fråga vilket elbolaget det är?
Och är det kopplat till något specifikt avtal för “köpe el”?
I övrigt har vi förberett oss genom att köpa elbil, och därför även dubblerat solcellsinstallationen, så vi ska därmed ha en ganska skaplig överproduktion på årsbasis. Värmer huset med ved, så vedlagret är väl uppfyllt.
Tanken är att nuvarande överproduktion av el ska täcka ett basbehov av värme via en framtida luft/vatten värmepump för att slippa merparten av hantering med ved på äldre dagar. Men att vi tänkt spetsa med ved de allra kallaste dagarna.
Ringde Eon idag då de äger elnätet vid nya huset. Idag låg fastpris för 12 månader på 379 öre/kwh. Rörligt för juni låg på 234öre/kwh.
Jag tog rörligt.
Jag band 4 år på 130 öre. Ungefär samma pris som jag fått med Tibber dec-maj.
Tiden får visa om det är rätt val men känns som priset ligger högt några år framåt… ca 11MWh året.
Citerat från DN idag: Den tyska gassmällen kommer att kännas även i Sverige. Efter de senaste årens nedstängningar av kärnkraftsreaktorer i Oskarshamn och Ringhals påverkas elpriserna i södra Sverige allt mer av priserna i bland annat Tyskland. Och eftersom elpriset avgörs av den dyraste energikällan – naturgas – så lär det bli en repris av förra vinterns prischock, fast värre Så vi får väl se framåt våren om du har val rätt…
Har investerat i en stor solcellsanläggning
Och vad har du för avtal? (Som skulle vara det bästa enligt dig)?
Kör bundet.