Köpa vindkraftsandelar

Hallå alla! Första inlägget :slight_smile: .

Har nyligen köpt ett hus med tillträde i november, huset har bergvärme samt att nuvarande ägare har vindkraftsandelar. Jag är ytterst nyfiken på andelarna som han ville att jag skulle få köpa. Priset är 2000-2500kr per andel på andelsmarknaden.
På sikt är nog detta en bra investering, nuvarande förbrukning är på 19500kwh, och per andel är målproduktionen 1000kwh. Man skall äga upp till 90% av sin förbrukning i andelar.
Med tanke på att elpriserna även i region 2 stiger, så är det nog en bra investering.
Har någon erfarenhet av vindkraftsandelar?

Läste en tankeväckade sak om vindkraftsandelar. Är osäker på om det stämmer dock med tanke på flera olika parametrar med nätavgifter, elpriser, överföringsavgifter osv.

Vindkraftsverken står ofta i elområde 1 & 2. Dvs norra delarna där elen är “billig”.

Många bor i elområde 3 & 4 så då sker ju “förbrukningen” där det är dyrt.

Så även om ens “egen elproduktion i kWh” är lika stor som “förbrukningen i kWh” gör skillnaden i elområden/prisnivåer att man ändå kan få lägga till en hel del pengar trots att man så att säga är självförsörjande på el.

Blev enligt vissa tydligen smärtsamt uppenbart i vinter för de vindkraftsdelägare boende i elområde 4 som ägde vindkraftsandelar i vindkraftsparker i norra Sverige när priserna samtidigt var låga där vindkraftsverken stod.

Bild11

När man lade ihop det så blev det en “extrakostnad” som man inte hade tänkt på vid kalkylen inför köpet av vindkraftandelarna.

Någon som är ägare till vindkraftandelar här på forumet kanske vet mer om det här?

3 gillningar

Jag tror att effektivisera förbrukningen kan ge lika mycket som andelarna.
De jag pratat med som äger andelar rycker lite på axlarna vid frågan om hur pass bra det är.

Hittade en pdf hos föreningen:

http://kvarkenvinden.se/wp/wp-content/uploads/2021/02/Jämförelse-kostnad-vindel-vs-börsel-2020.pdf

Jag tycker ämnet är intressant och förtjänar en egen tråd.
Har efter samråd med @Pedro brutit ut detta till en ny tråd.

1 gillning

Detta fick mig att tappa intresset

Sverige har under hösten och vintern haft en extrem elmarknad med mycket höga elpriser och stora skillnader mellan olika elområden. Det innebär att föreningen får ökade kostnader som helt är kopplade till de kraftigt ökade skillnader i elpris mellan elområde 2, 3 och 4. Dessvärre ser läget ut att förvärras under första kvartalet 2022.

Styrelsen tvingas därför att kraftigt höja medlemspriset från den 1 februari 2022 för att täcka dessa kostnader. Elpriset höjs från 43,7 öre/kWh (35 öre exkl moms) till 1,60 kr/kWh (1,28 kr/kWh exkl moms*

Jag har ägt vindandelar i många år i Solivind.com. Ett problemfritt (!) sätt att förbruka egen el som är förnybar. Problemfritt jämfört med att sätta upp ett eget vindkraftverk alltså, eller meckla med solpaneler.

Köpte för 20-25 år sedan 6 andelar för 5000 kr/styck. Varje andel får man 1000 kWh/år.
På den tiden täckte det hela min förbrukning, numera i större hus så gör det inte det utan måste komplettera på vanliga marknaden.

Miljömässigt känns det helt rätt. Ekonomiskt inte helt givet. Tror vi började på 16 öre/kwh som alltså är en slags underhållskostnad för verken. Den är nu uppe i 50 öre…

Problemet med överföringsavgifter mellan elområden finns även för oss. Tills nyligen splittade man jämt på alla andelsägare. Men de som bodde uppe i norr klagade, med all rätt, de kunde ju ofta köpa snorbillig el på vanliga marknaden, men fick vara med och dela på överföringskostnaderna för oss som bor i söder. Så det har ändrats nu, så att varje elområde har ett tillägg på sin avgift. För mig i elområde 3 så är det 42 öre. Så då landar jag på 92 öre per kWh. Visserligen billigare än vad jag betalade i feb för den “vanliga” elen. Men i sommar gissar jag att det blir en förlust :frowning: Kanske att överföringsavgiften också minskar då, oklart.

Bäst vore nog med en vindkraftsförening som sätter upp ett verk här i söder så att överföringsavgiften inte blir så hög.

Själv är jag på G med solceller och batteri tillsammans med Tibber, så då kommer jag göra mig av med mina andelar ändå. Tror inte jag får lika mycket betalt idag för dem, men hoppas i alla fall kunna sälja av dem.

2 gillningar

“Elpristillägget baseras på skillnaden mellan det viktade produktionspriset och inköpspriset av medlemsel i respektive elområde under aktuell månad.”

Kollade upp historiken för min vindkraftförening och det verkar nästan vara all-time-high med 42 öre nu i feb.

Mer info här: Elpristillägg - Solivind el ekonomisk förening

1 gillning

Jag köpte aldrig några andeler, runt 2022 låg andelarna på hos Kvarkenvind runt 1800kr/st. Kontrollerade idag igen hur det låg till med priserna på andelstorget. Nu ger man bort andelarna, har det blivit en förlustaffär?.

Nja, inte förlust affär. Allt handlar ju om hur spotmarknaden går dag för dag, jämfört med andelselen som är ett fast pris på. Men när spot-priset nästan är negativt vissa dagar är vindandelarna helt klart en förlust.

Miljömässigt är det en annan sak och det var en stor anledning till att jag skaffade mina för sådär 25 år sedan.

1 gillning