Andelar i sol- eller vindkraftspark för billigare el

Investerade nyligen i ett vindkraftsverk i dalarna där man får elen för 0.38kr KWH

Man köper andelar i vindkraftsverket där 1 andel kostar 5300kr och är 1000KW

Tips för den som vill göra en bra investering!

https://dalavindkraft.se/

1 gillning

Funkar inte för alla va’?

" Vem får köpa andelar?

Alla elkunder som är anslutna till det svenska elnätet, och har Dala Kraft AB eller AB Borlänge Energi som elleverantör."

Vad jag menar är att det finns väl en del andra villkor kopplade till det bytet?

ps Välkommen till forumet!

1 gillning

Läste den här artikeln nyligen vilket fick mig att fundera på hur bra det funkar ”numera” med vindkraftsandelar? Tidigare har det varit bra och känner själv många nöjda delägare.

Beror alltså på var man bor eftersom elen produceras i ett elområde och ägaren kanske bor i ett annat (dyrare) elområde. Viktigt att känna till om man vill bli delägare.

Sen kan jag ha missförstått hur det funkar i de flesta föreningar så rätta mig gärna i så fall! :hugs:

4 gillningar

Tack kul att jag hittat hit!

Yes det stämmer man behöver byta elbolag till Dala Kraft sedan sköter dom uppsägningen av ens nuvarande elavtal.

Som @Skogstomten är inne på finns det kanske andra problem. Jag bor t ex långt från Dalarna i SE4. Men det låter ju spännande. En solcellsproducent som jag skulle absolut vara öppen för att komplettera med lite blåst från norr, men då måste det ju funka med alla olika lösningar.

2 gillningar

Jag bor i SE3 och har haft rörligt elpris de senaste 2 åren.

1 gillning

Kan man köra dala elfond kombinerat med detta?

Delägare i vind/“solkraftverk” Jag är delägare i evig el (SVEF) elområde 3.

Köpte till några andelar i början av 2022. 1 andel för 750 kr ger rätt att “köpa” 100 Kwh/ år för 0,35kr/ Kwh.
Bra deal tycker jag.
Priserna har ökat och kanske finns de inte fler andelar att köpa?

Problemet som jag ser med dessa är att “komma ur” dem när man inte längre vill ha andelarna. Dvs. det är extremt dålig likviditet i dem. Eller har ni någon annan erfarenhet?

3 gillningar

Ligger något i det du skriver. Har inte försökt sälja mina andelar, just nu är det nog enkelt att sälja. Har hitills varit en bra affär för mig. Beror på hur man ser på sitt boende. Om man ser boendet som en investering som snabbt skall kunna säljas är delägarskap inte det flexiblaste.

Min syn på boende är ett ställe där man bor och äger med låga kostnader.
Där kan man"övervintra" under svåra tider som sjukdom, arbetslöshet etc.

1 gillning

Jag har köpt in mig i en solpark i karlskrona.

Och med hjälp av den har min elräkning varit 0kr i Maj,Juni,Juli
Och jag har fått mer betalt för elen(per kwh) som producerats än för den som jag har köpt.

Kollade lite och mina andelar ger ca 5500Kwh/år och jag får tim spot pris för dom

Jag läste på angående just detta inför min egen investering i Dalavindkraft, och som du skriver har Solivind haft problem med elöverföringskostnader då de flesta av deras medlemmar bor i SE3 eller 4 och verken i 1 eller 2. Dalavindkraft ändrade i stadgarna för att kunna justera priserna för de som bor i andra elprisområden. Nu verkar inte det vara ett jätteproblem, de flesta bor i SE3, tror det var 60 medlemmar som skulle bli berörda av ändringen.

1 gillning

De verkar gå att lämna tillbaka till föreningen för 75% av insatsen, vet inte om det finns någon annan hake. Ingen höjdare kanske, så det gäller att se det långsiktigt. Men kostar elen kronor så lär andrahandsförsäljningen inte vara ett problem.

1 gillning

Någon som hittat solpark eller vindpark man kan investera i utan att få elen därifrån? Dvs att man fortsätter med Tibber (eller motsvarande) men får betalt motsvarande elen som säljs från parken?

1 gillning

Jag har varit inne på Switchr men problemet är ju att alla leverantörer sitter ju med det omvända problemet (rörligt / bundet) så det innebär ju att de har sålt sin produktion för flera år framåt = ”kass” avkastning som inte följer spotpriset.

Samma problem med likviditeten där. Jag har börjat värdera likviditet ganska högt på senare tid… :roll_eyes:

Men det måste finnas någon som bygger en ny park som ska generera el de inte sålt än?
El som de sedan säljer till spot-pris.
Eller försöker de flesta säkra försäljning av merparten av produktionen i förväg?

Det finns alternativ, oftast där man får en andel kWh/år. Du måste dock vara elhandelskund hos dessa bolagen. Exempel är ETC EL.

De jag kollat på har oftast kostat runt 10 kr per kWh/år. Så med en elkostnad på 1 kr/kWh betalar de sig på 10 år.

Finns de som är billigare, men de har inga andelar kvar vad jag sett. Har någon tips inom SE4 får ni gärna säga till :slight_smile:

Själv har jag köpt 10 andelar à 3000 kr i Solar Park Helsingborg genom mitt bolag.
Det motsvarar ca 10 paneler. Har tidigare avkastat väldigt lite, men jag har detta mest som ett alternativ till lång ränta/istället för att kunna binda elpriset.
Tror det går att köpa andelar där fortfarande.

3 gillningar

Tack för tipset! Blir att köpa lite andelar där. Avkastningen ökar förmodligen med de stigande priserna och sen bidrar man ju till att bygga ut solenergi med sin investering.

1 gillning

Hej,

Hur ser avkastningen ut för dig nu 1,5 år senare?

Jag är också sugen på andelar i Karlskrona Solpark men när jag jämför med alternativa investeringar som börsen så får jag det till en sämre investering. Pengarna låses i andelarna, man får inte ta del av ränta på ränta.

Med vänlig hälsning, Mattias