Det finns flera aktörer som erbjuder köp av vind- eller solkraftsandelar. Det handlar då om att du istället för att sätta upp en egen anläggning hemma köper in dig i en stor anläggning på annan plats i Sverige. Det företag som äger denna anläggning blir då din elleverantör. Du köper X antal andelar och får därigenom elproduktion motsvarande vad dessa ger. Om du använder mer el av vad dina andelar ger får du köpa den till marknadspris. Skulle du tröttna, dö eller liknande kan du sälja din andelar.
Är det någon som provat detta och räknat på om det är relevant ur ekonomisk synvinkel? Jag tänker mig spontant att det borde kunna vara relevant för främst två grupper:
Den som inte har ett bra tak att sätta upp solceller på
Den som har för låg elförbrukning för att det ska vara lönsamt med egna solceller.
Jag hör själv sannolikt till den här senare kategorin.
Det var nu ett tag sedan jag tittade på det här området och som jag minns det marknadsförs det inte alls på det sättet. Det här är ett sätt att ersätta sitt vanliga elabonnemang med ett tydligare miljöanpassat alternativ. Jag uppfattar det lite grann som ett komplement till att köpa ekologisk mat. Det marknadsförs inte primärt som ett sätt att spara/tjäna pengar. Sedan kanske det ändå är så att det för vissa målgrupper kan vara ekonomiskt intressant. Det är den frågan jag ställer mig.
Jag har en kompis som har köpt vindkraftandelar men han är utpräglad idealist och skulle göra detta även om han förlorade pengar på det. Jag skulle kunna använda hans hushåll som studieobjekt för att försöka reda ut om det finns någon lönsamhet i det hela. Tanken med frågan här var mest att få veta om någon redan sitter inne med svaret. Den normala fördelen med egna solceller är ju att man slipper hela överföringskostnaden. Den fördelen finns inte här eftersom solcellerna finns på annat håll.
Polarbröd är ett företag som köpt in en lösning av det här slaget. Frågan här var dock främst relaterad till hushållsnivån.
Om det bara är ett tydligt miljöanpassat elavtal är som är av vikt är det något som merparten av alla elhandelsbolag tillhandahåller. Detta genom att ursprungssäkra ditt val av energikälla såsom sol/vind/vatten/kärnkraft. Vissa debiterar en extra kostnad för detta medan vissa gör det kostnadsfritt.
Personligen tror jag det är bättre att ha ett fördelaktigt elhandelsavtal och hålla eventuella investeringar i förnyelsebar el separat.