Elöverföring höglasttid (som det står på fakturan hos Vattenfall) eller högpristid: Vardagar kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december. Kostnaden då är 60 öre inkl moms /kwh jämfört med 18 öre inkl moms /kwh resten av tiden och året (gäller Tidstariff T4, dvs att mätaren kan mäta per timme eller något).
Eftersom jag inte kan byta Elnätsbolag (i mitt fall: Vattenfall) så har jag sett den kostnaden som fast och inget som jag kan påverka i någon större grad (än att spara el såklart).
Men när jag gick igenom gamla fakturor så upptäckte jag “Elöverföring höglasttid” och att det även för elöverföringen har betydelse när jag konsumerar elen. Dvs även om jag har fastpris på el, så kan jag spara pengar på att värma huset mer på natten (om det går att ställa in).
Så här har det fungerat i många år, så det är bara lite pinsamt att man upptäcker det nu. Men bättre sent än aldrig.
Enkeltariff eller tidstariff
Vid enkeltariff betalar du samma avgift för din använda el oavsett tidpunkt och årstid. Vid tidstariff är avgiften högre under vintern (klockan 06-22) men lägre under övrig tid. För att byta tariff kontakta kundservice på telefon, bytet är gratis och kan göras max en gång per år. Läs mer om enkel- och tidstariff under elnätspriser.
Någon som vet om detta är detta frikopplat från timdebitering på elanvändning? Dvs om jag byter från rörligt till rörligt med timdebitering, så byts automatiskt även tariff till tidstariff? (har vattenfall både för nät och elleverantör)
Gjorde uträkning och för senaste 12 mån så sparade jag ca 200kr på att jag hade tidstariff (på 7000kr så ingen jätteskillnad men ändå positivt). Fördelen med det är ju att jag kan försöka att förflytta konsumtionen och då spara mer.
De aktuella månaderna så står det på fakturan kwh för högbelastning och övrig tid, så det var bara att räkna ut vad det skulle kostat om jag haft samma pris för alla kwh (+ kwh för sommarmånaderna).
Vill man räkna schablonmässigt så var ca 50% högbelastning och 50% övrig tid av kwh under vintermånaderna.
Inväntar fortfarande svar från vattenfall, antar att de har bråda dagar. För egen del så verkar det inte göra någon större skillnad under vintermånaderna då förbrukningen är hög (även med omflyttat förbrukningsmönster), och på billiga perioden är förbrukning så låg att det drunknar i osäkerheter (med de nuvarande priserna, om vi kommer tillbaka till normala prisnivåer så blir naturligtvis den relativa skillnaden mer intressant)