Hur tänker ni kring portföljbaserat elavtal?

Hur tänker ni kring portföljbaserat avtal? T ex Årsunda ser ju ut att vara billigare än andra elbolag.

Eon hade alltså 406 öre/kwh (med moms)i augusti:

Årsunda 142 öre/kwh (utan moms)

För bra för att vara sant? Ringde deras kundtjänst och de har inte ens uppsägningstid. Priserna ska stämma när jag frågade om det. :flushed:

2 gillningar

Fick även tips på denna leverantör: https://www.oresundskraft.se/

Men ja, det låter för bra.

Edit: När man själva är inom zon E4 är det kanske dags att dra sig bort från giriga E.ON.

1 gillning

Jag chansar. Chattade med Eon och sa upp det nu. De kunde erbjuda 2 öres rabatt om jag stannade.

1 gillning

Härligt! Jag ska nog göra samma sak ikväll, byta elhandelsavtalet från E.ON till https://www.oresundskraft.se/ eller Årsunda.

Är det 10-dagars uppsägningstid för rörligt avtal hos E.ON? Får kolla avtalet senare. :slight_smile:

30 dagar :pleading_face:

Tar Årsunda 1500:- i årsavgift eller vad är det för nätavgift dom vill ha betalt för?

EDIT: 375:- står det ju men undrar fortfarande vad den där nätavgiften är.

Jag räknar med att det är nackdelen med denna form av avtal?
Jag som har 20A får betala 4000kr om året eller 333kr i månaden. Vi får se om det lägre elpriset kompenserar för det.

Ser onekligen bra ut.
Vi bor i SE3 och för augusti låg priset på 157 öre ink.moms.
Tibber för augusti för oss var 200 öre

Jag förstår inte grejen med Årsunda. Göteborg Energi med flera ligger ju på samma elpris och ca 300kr/ år avgift.

Vad missar jag?

1 gillning

Vad menar du? Kostar ju 327 öre utan moms och Årsunda 142 öre utan moms.

Sen har vi avgiften såklart, bor man i lägenheten och använder 2000kwh per år är det nog inte så bra. Gör man av med 20 000kwh är det lite mer lönt.

1 gillning

Jag vet inte vad jag kollade på igår (kanske var en dröm) men Göteborg Energi är klart dyrare över lag.

Det måste vara om du har dom som nätleverantör (altså bor i deres område)? Inte om du bara har deres elavtal gisser jag

I vår BRF har vi portföljförvaltad elavtal från Uddevalla Energi.
Kostnad för augusti för elhandel(område SE3) blev:
Månadsavgift: 21,60 SEK
El: 54,40 öre/kWh
Elcertifikat: 0,13 öre/kWh
Påslag: 3 öre/kWh

Totalt för 1408 kWh ink. moms = 1039,53 SEK

2 gillningar

Skitbra ju

Det verkar vara helt klart billigare än ett vanligt rörligt avtal. Frågan är om dom lyckas att hålla priserna så låga om fler tecknar dessa avtalen. Tänker att det måste finnas tillräckligt med “förhandlad el” till alla kunder. Men det är kanske bara jag som tänker fel här.

Blir nog ändå att teckna ett sådant avtal.
Någon som har erfarenhet av Årsunda kraft?

Håller helt med dig här, dessa avtal kanske fungerar ett tag men med tiden så kommer dom att bli mindre fördelaktiga.
Årsunda Kraft har dock ingen bindningstid eller uppsägningstid så skulle det gå åt fel håll så är det ju bara att byta.
Jag får fundera ett tag till.

Är detta samma sak som Enkla Elbolaget typ?

Tro inte att det är bättre för att elbolagen har portföljförvaltare som slår index. Det finns ingen som har råd att ge sina handlare fria mandat att spekulera i nuläget. Gör du fel är du död på nolltid. Volatiliteten på Nasdaq Commodities är vansinnig just nu.

Det är dock en intressant tanke i nuläget OM du får ta del av en portfölj som handlats upp på tidigare billiga nivåer. Dvs du hoppar in i en grupp kunder som redan köpt fastpriskontrakt som tecknades tidigare. Du gör det effektivt billigare för dig själv men dyrare för alla andra som varit i samma pool sedan tidigare. Vet inte hur elbolagen designat sina avtal. Det är en märklig affärsmodell om det funkar så.

Över tid är det inte bättre än något annat. Det är bara ett fastprisavtal som är utspritt över tid så du fångar både höga och låga priser men det blir aningen utsmetat. I nuläget ser det billigt ut, en annan gång ser det dyrt ut.

Ja det motsvarar väl Enkla Elbolagtets “Elfonden Relaxa”