Betalat grannens elräkning sen 2006

Ja du läste rätt, misstänker att jag betalat för fel elmätare sen jag flyttade in i min lägenhet.
Bor i en bostadsrätt 2rok sen 2006.
Föreningen har något slags avtal med Luleå energi där dom förhandlar fram fast kwh pris var tredje år.
På varje månadsfaktura för hyras så står det specat elen. Tex den senaste “Förbrukning 100244.1-101185.41=941.31kWh*0.736kr/kWhexkl moms”
Har senaste året reagerat på hur jävla mkt kwh det faktiskt är nu med allt snack om energikris och insett att jag kan omöjligt göra av med så mkt, när vi har fjärrvärme så det där är enbart förbrukningsel.
Så jag var ner till vicevärlden för en vecka sedan för att fråga vilken mätare som är min i Elskåpet eftersom det inte är märkt vilken som hör till vilken lägenhet.
Han sa mätare nummer 4, så jag drog säkringarna för att kolla så det verkligen slocknade i min lägenhet och det gjorde det så det är rätt.
Men på den mätaren står det att förbrukningen är ca 60tusen kwh men mätaren som dom verkar ha läst av och fakturerar mig har över 100tusen i total förbrukning och den enda mätaren som stämmer överens i skåpet är mätare nummer3.
Jag antar att den “nya” familjen som köpt den lägenheten förbrukar fruktansvärt mycket mer än dom som tidigare bott där, därav att jag börjat reagera nu. Tyvärr har jag bara tillgång till fakturor 6 månader bakåt i tiden så kan inte kolla längre bak än så.

Jag ska såklart ta det här med ledningen i föreningen men min fråga är vad har jag för rätt egentligen för att få tillbaka mina pengar som jag pyttsat ut.
Bör jag kontakta någon jurist eller nått innan jag går dit å slår näven i bordet?
Jag har bott här svinlänge så det handlar nog om 50k+ skulle jag tro.

Vissa kommuner har ibland gratis rådgivning från jurist, finns på mitt bibliotek ngra ggr per år.

4 gillningar

Kolla, som Niklas sa, med din kommun först, men kan kanske även gå att få juridisk hjälp via hemförsäkringen. Kan vara värt att kolla upp.

Kanske också ta en dialog med elbolaget, de borde stöta på liknande situationer kan jag tänka mig. De borde kunna ge en fingervisning om hur man går tillväga.

Annars kanske KO kan vara till hjälp, då du köpt en tjänst, men att du fått betala för grannens el i stället för din.

Hoppas det löser sig!

2 gillningar

Om du har betalat för någon annans el så lär väl någon annan ha betalat din räkningen istället också, om det är så att fel elmätare har lästs av?

1 gillning

Det jag antar när jag läser detta är att din fråga gäller kontakten med El-bolaget. Föreningen verkar ju haft koll på vilken central och mätare som går till din lägenhet. Så jag antar att el-bolaget har låtit ditt abonnemang gå på felmätare. Kan du kolla mätarnr på fakturan och på mätaren. Sedan borde det ju röra sig om en reklamation, där du som konsument kan få hjälp av konsument ombudsmannen eller lokalmedia eller liknande. Tror du har ett ganska bra case. Energibolaget borde nog tycka att detta är ganska lite pengar för att slippa få upp detta stort.

3 gillningar

Skulle tro att föreningen har ett gemensamt elabonnemang för lägenheterna, där man sedan debiterar varje lägenhet inviduellt utifrån förbrukning. Annars hade inte elkostnaden funnits med på avgiften från föreningen.
Så lägenhetsinnehavaren har inte ett el-avtal med ett elbolag, utan man köper el från föreningen.

2 gillningar

Har kollat hemförsäkringen folksam men dom verkar inte ha rådgivning för just dom här frågorna.
Ska nog testa ringa det här nummret imorgon Kontakta oss | Energimarknadsbyrån
och se vad dom säger.
Som EricG säger så är det ett gemensamt elabonnemang för alla 400+ lägenheter. Jag mailade nämligen Luleå Energi tidigare i veckan och frågade om dom kunde läsa av min mätare och fick detta till svar:

Hej
Du får vända dej till föreningen eller HSB om de kan svara på om de finns undermätning.
Vi har föreningen som kund och eftersom detta är i Skellefteå så går vi helt på nätägarens uppgifter om förbrukning o vi har ej insyn i ev undermätning.

Ska gå å snacka med Vicevärden imorgonkväll då kontoret är bemannat och se vad vi kommer fram till. Det jag är rädd är att om det är fel hos HSB som gör fel mätarvärde hamnat på min faktura så blir det svårare att få igen pengarna än om det hade varit elbolagets fel.
Något mätarnummer syns inte på fakturan utan det är bara från-till förbrukning specat.
Får återkomma imorgonkväll :sweat_smile:

1 gillning

Jo och dom har väl tyckt att elen är ju gratis så vi kör torktumlare å diskmaskin konstant :sweat_smile:
Hittade även den här länken.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/natavgifter/elmatare-och-elforbrukning/el-i-hyresratt-och-bostadsratt/

Som enskilt hushåll i en förening med gemensamma avtal förlorar du den lagstadgade rätten att:

• välja och byta elhandlare,
  • få ersättning och skadestånd vid elavbrott, och
  • få elmätaren kontrollerad om du misstänker att den går fel.

Du har rätt att få se elmätaren till din bostad, det regleras i de allmänna avtalsvillkoren mellan elnätsföretag och din förening eller fastighetsägare.

2 gillningar

Om de inte vill ändra något och inte vill erkänna att de gjort (gör?) fel som i att de läser av fel elmätare, så kan du ju nyttja situationen till max och förbruka supermycket el och slippa betala för den? :slight_smile: Jag menar, det är ju din granne som kommer få betala för din förbrukning om det skett en förväxling.

Varför inte dra ut förlängningskablar och ladda elbil på grannens räkning?

Fast att göra så medvetet lär ju vara någon form av bedrägligt beteende :frowning:

1 gillning

:laughing: Jo jag får kanske köpa en stor mining-rigg som går dygnet runt.

8 gillningar

Du får väl be dem justera på septemberfakturan, -40 000 kWh * typ 4 kr/kWh eller vad det kommer bli kan vara ditt utgångsbud som kreditering :smiley:

Nej, men lite mer seriöst: Låter som att vicevärden eller någon som jobbar med administration i din förening har kopplat en tabell i Excel fel - din och grannens mätare har hamnat på fel rad typ. Det är därför föreningen du ska “bråka” med. Din hållning bör förstås vara att du ska krediteras för allt de fakturerat fel, din bevisning är din mätarställning vs den förbrukning som står på dina fakturor.

Tänk på att du är medlem i samma BRF som gjort fel, så det blir sannolikt alla dina grannar som får betala och kommer blänga på dig, men positivt att föreningen är stor!

3 gillningar

Tack för svar.
Men jag antar att dom kan blåneka någon form av ersättning och jag har inget att säga till om som läget är nu.
Grannarna får blänga så mkt dom vill, ska ändå flytta nästa år :smiley:

De kan inte blåneka. Du ska betala din mätares förbrukning och inget annat. Möjligen kan se hävda preskription, men tycker du bör kunna argumentera för att få tillbaka 10 år bakåt.

Var lugn och saklig, och lösningsorienterad. Typ “kan ni ta fram förslag på hur vi enkelt kan räkna ut min överdebitering som ni ska kreditera. Verkar vara ungefär 40 000 kWh. Ska vi säga 1,5 kr/kwh, inklusive skatter, eller vill ni stämma av alla månadsfakturor?”

8 gillningar

Jag jobbade tidigare med att rätta fakturor vid ett stort elbolag. Vad jag kan minnas var det tio år bakåt vi kunde rätta, både de som betalt för mycket och för lite. Där var det aldrig någon diskussion om kunden skulle få tillbaka pengar eller inte. Rätt skulle vara rätt.
Ett av mina sista ärenden var att rätta en kund som hade haft fel med mätaren en längre tid, skickade en faktura till dem på över 100,000 SEK.

Så om det hade vart ett riktigt avtal med en mätare hos ett elbolag skulle du fått tillbaka pengar, och grannarna skulle fått en faktura på allt de hade betalt för lite.

2 gillningar

Min bild är att det varierar mellan elnätsbolag. De flesta bolagen skulle nog rätta med start imorgon och låta slutkund reglera eventuell skuld sinsemellan.

1 gillning

Priserna i Luleå är inte 1,50. Vi har de senaste 20 åren legat mellan 60 till 90 öre inklusive alla skatter och avgifter.
Men även om föreingen inte rättar till detta i efterhand så kommer ju mätarställningen göra att det finns en massa kWh tillgodo och då blir det ju till dagens avtalade pris…så det kanske inte är en så dålig affär…
Är det elnätsbolaget som har gjort fel så brukar de göra allt för att rätta till det.
Men i det här fallet låter det som att det är föreningen som sjabblat.

1 gillning

Jag tycker inte att man skall börja med att kontakta en jurist. Mycket trevligare och inte minst kostnadsmässigt bättre att göra upp i godo.

Sätter du “,hårt mot hårt” med en gång lär du knappast få rättelse mer än 10 år tillbaka. Vädjar du till sumt förnuft så kanske du kan lyckas bättre.

Skulle detta inte fungera får du givetvis söka juridisk hjälp.

8 gillningar

Inte kul! Jag har varit med om liknande när jag byggde min villa. Då hade nätleverantören skiftat min och grannens abonnemang.
Dock så rättade dom till problemet på ett smidigt sätt med en kredit på en faktura. Men det var under några kvartal fel.
Jag tänker att i ditt fall, kan det vara knepigare då det är en förening där någon gjort fel för många år sedan.
Ett alternativ är att bita i det sura äpplet, då det är så gammalt, och tänka att det är tur att det blir rätt nu.

1 gillning

Hej, jag har varit med om exakt samma situation.

Du kontaktar Vattenfall först angående klagomål. Vattenfall kontaktar i sin tur företaget du valt som din eldistributör (om du nu har någon sån).

Detta kan ta några år, det tog två år.

Alt. 2, du kontaktar jurist hos Energimarknadsbyrån som ber dig kontakta Vattenfall.

Du avvaktar och får pengar tillbaka (alt. får betala om din lgh har förbrukat mer).
Det visade sig att jag betalat el för annan grannes förbrukning under 6 år.

Ett litet tips, när du skickat in klagomål se till att du fryser inbetalningar fram till att ditt ärende utretts. Det gjorde jag, och det kan ha varit anledningen till att ärendet påskyndats.

1 gillning

Om din förening har trygg hansa som försäkringsbolag så ingår där 10 timmar juridisk rådgivning per år i er försäkring. från och med i år.

3 gillningar