Betalat grannens elräkning sen 2006

Enligt vicevärden är det någon på hsbnorr som har hand om fjärravläsningen på elmätarna. Får inte tag i dom föränn på torsdag då dom är på utbildning tydligen.

1 gillning

Hoppas den handlar om att uppnå korrekt avläsning.

10 gillningar

På elmätaren så finns det ett anl.nr med 18 siffror.735999… På din elräkning ska samma nummer finnas. Om de inte stämmer överens så kontakta ditt elnätsbolag. Du har rätt att bli kompenserad upp till 10 år tillbaka. Detta gäller både kostnader för elnät och elhandel. Då det i så fall är elnätsbolaget som varit ansvariga för felet så låt dem hålla i hela ärendet och be dem ge dig ett tydligt underlag som du kan ta ställning till innan du godkänner eventuellt rättelse.

Om du får elkostnaden på din hyresfaktura så är det istället din brf förening som du får vända dig till.

1 gillning

Kolla med Lawline det gjorde jag en gång. De är bra👍
lawline.se. Lycka till :smiling_face_with_three_hearts:

Har fått mätaren utbytt för en vecka sen och ska avvakta 2 månader och jämföra förbrukning. Är hitills uppe i 9kwh per dag så inte i närheten av några 1000 i månaden.

7 gillningar

Ja, ett par Quadrokort i serie som får gå på full karutta :grinning:

1 gillning

I min första lägenhet stod jag under fel tariff/propp. Jag stod som fastighetsägare och inte boende, räkningarna sprang iväg nått alldeles otroligt. Jag fick pengarna tillbaks retroaktivt som du nämner JMJ.

2 gillningar

Jag kan skicka upp min, drar ca 500 kWh i månaden… berätta hur stor del du vill ha av vinsten :joy:

1 gillning

Hur går diskussionen, kommer ni få ersättning för eventuella tidigare mätfel?

2 gillningar

Pågår ingen diskussion ännu. Idag är det en månad sedan jag fick ny elmätare, har förbrukat 227kwh på den när jag var ner och kollade och betalat för 941kwh. Dom ville avvakta 2 månader för att kunna jämföra. Och jag står fast vid att jag betalar för fel mätare.

6 gillningar

Följer med spänning, lycka till!

1 gillning

Detta kanske inte hör till denna tråden men några år efter att det blivit fritt att välja elhandelsbolag upptäckte jag att jag inte fått några fakturor från ett nytt elbolag som jag bytt till. Jag minns inte om det var 8 mån eller över ett år. Jag drev ett litet företag på fritiden och fick in många fakturor varje månad.

Jag kontaktade elbolaget och de sa att de inte fått in uppgifter om förbrukning av nätbolaget under en tid. De erbjöd mig att dela upp betalningen på flera månader men jag sa att jag kunde ta det direkt på första fakturan.

Ett par månader senare kom ett kollektivt utskick om att det blivit fel och att de inte kunnat debitera en tid men att de skulle efterskänka kunderna 50% av beloppet.

Jag såg inte av några pengar och ringde dem men de svarade att det inte gällde mej för jag hade redan betalat.

Tror det var 20000 kr jag hade tjänat på att hålla käft när jag upptäckte att det inte kommit räkningar.

4 gillningar

Lite sent återkopplande men det hela slutade med att dom kollade all rapporterad förbrukning sen jag flyttat in och såg att jag helt plötsligt dubblat min förbrukning 2017 och då drog slutsatsen att mätaren pajjat i samma veva. Så dom räknade ut en genomsnittsförbrukning per månad fram till 2017 och använde den som bas från 2017 och frammåt. Så jag har fått ersättning för allt utöver den förbrukningen från 2017. Och sen tog dom beslutet att byta mätare för alla 430 lägenheter för att dom boende ska kunna ha koll på förbrukningen själva via telefonen. Det kostar föreningen drygt en mille tror jag :sweat_smile: Men detta skedde tydligen i samband med byte av elleverantör också.

17 gillningar

Vad blev det i totalsumma? :partying_face:

1 gillning