Betalat elräkningen för en såld lägenhet i flera år - kan jag få tillbaka pengarna? 🤔

Hej

Vi flyttade för 12år sedan och missade att avsluta elavtalet. Upptäckte idag att vi betalat elen sedan dess för lägenheten. Hur ser våra rättigheter att få tillbaka det vi betalat?

Mvh
Kasjo

Ni får väl i första hand ta kontakt med de berörda och försöka lösa det den vägen. Om det inte går får ni ta det till domstol, om det nu är värt det. Ni lär inte på juridisk väg kunna få tillbaka pengar för så långt tillbaka utan en betydligt kortare period. Av det skälet är det betydligt bättre med en uppgörelse.

Håller med Jens. Försök deala till er så att de betalar senaste året. Ni har ju ändå klarat er utan att verkat reagera på höga kostnader, och det är mer ert ‘fel’ att ni inte avslutat. Så en uppgörelse om att de betalar senaste 12 mån och ni får bita i det sura äpplet och ta de övriga åren. Bra deal för båda.

1 gillning

Jag håller med övriga, men blir nyfiken. Hur gick det till? Autogiro?

Välkommen till forumet!

1 gillning

Hur ställer sig elbolaget till detta?

Vad har de med saken att göra?

Nu är 12 år en extremt lång tid. Men kan det utom rimligt tvivel bevisas att man felaktigt har betalar el på en adress man ej bor på/äger så är de ibland mer tillmötesgående än vad man kan tro.
Därav min fråga.

Skulle de ”efterskänka” något belopp som du fått betala pga. egen klantighet. Det låter konstigt minst sagt.

Med risk för att låta förolämpande, och det är verkligen inte min mening, det finns säkert många legetima anledningar att det blivit som det blivit.

Men i vilket fall tror jag nog att det finns större problem att ta itu med om man inte upptäcker dessa transaktioner under mer än ett decenium. Sätt dig ner och skriv upp alla abonnemang du har, och gå igenom kontoutdrag. Alla transaktioner ska kunna kopplas. Även köp i butik.

Själv skriver jag upp alla mina köp/räkningar som sedan klareras vecko eller månadsvis. Har stenkoll på vart allt tar vägen.

Till din fråga, jag tror företag måste behålla räkenskaper i 7 år så det är nog max om det nu skulle gå att få tillbaka. Men isåfall ska det ha varit att nästa hyresgäst också betalat så elleverantören fått dubbelt.

Men jag tror nog du får bita i det sura äpplet och skriva ner det i blåskontot.

4 gillningar

Detta måste vara ett väldigt ovanligt fall. Den nya boenden måste ju också glömt / valt att inte teckna nytt elavtal? Tror inte det kan finnas två avtal aktiva samtidigt. Det enda möjligheten är nog att vända sig till den nya hyresgästen/ägaren och begära ersättning.

Om elnät/elhandelsbolaget faktiskt tagit betalt dubbelt för elen kan det finnas möjlighet att få tillbaks från dem, så kan ju vara värt att kolla med dem.

Om elnät/elhandelsbolaget faktiskt tagit betalt dubbelt för elen kan det finnas möjlighet att få tillbaks från dem, så kan ju vara värt att kolla med dem.

Det kan jag aldrig tänka mig att det råkat göra i 12 år. De hade märkt det betydligt tidigare.

Jag har haft autogiro på betalningarna och inte reflekterat över det och utgick från att det vi betalde var avgiften för elnätet. Missade att leverantören också tog betalt för elkostnaden och avgiften för överföring av el. Tyvärr har vi då betalt för två elavtal. Klart att det är opraktiskt att betala för någon annan och ja, alla gör misstag. Men inte värre än att ta aktietips på jobbet :rofl:

3 gillningar

Den nya boenden lär ju bli lite överraskad nu då när elen försvinner efter de bott där i 12 år.

Ja, jag har personligen blivet retroaktivt ersatt för debiterad el via elavtal som ej avslutats i ”rätt” tid. Dock fåtal månader och ej åratal.
Vad är det du tycker är så märkligt med att jag frågar TS med hur elbolaget ställer sig till det som skett?

Det är i någon mening ok men att förvänta sig någon åtgärd mer konkret skulle rimligen förutsätta att det finns någon sorts försumlighet från deras sida. Sedan kan det förstås finnas möjlighet att kanske få det senaste halvåret återbetalt och att den summan faktureras nuvarande lägenhetsinnehavare med tillisvidarepris istället. En sådan rutin kan jag tänka mig kan finnas.