Hej
Bränner på cirka 4kW per månad under vintern och cirka 1,5kW på varmare månader.
Använder tibber just nu och Eon. Bor i Malmö.
Ska jag låsa elavtalet till ett år då mitt genomsnitt just nu är 115öre per kW/h?
Hej
Bränner på cirka 4kW per månad under vintern och cirka 1,5kW på varmare månader.
Använder tibber just nu och Eon. Bor i Malmö.
Ska jag låsa elavtalet till ett år då mitt genomsnitt just nu är 115öre per kW/h?
Kan du binda elen i ett år till 115 öre?
Kollade elskling lite snabbt och billigaste jag hittade var typ 300 öre…
tror inte att man kan binda med tibber. kanske bara bäst är att rida ut stormen och släcka alla ljus som inte behövs.
Nej, tibber kan du inte binda med. Känns orimligt att, någon skulle erbjuda dig att binda för under 2,5kr om du bor i Malmö…
Bara kämpa på med energiförbrukningen istället!
Menar du 4000 kwh per månad under vintern? Eller snittförbrukning på 4kw per timme?
I vilket fall så kan du se om tibber varit rätt val för dig senaste 30 dagarna på denna sidan: https://offpeak.se/
Hur det ser ut för mig:
Jag har “sovit” ett bra tag avseende elpriset pga “billigt” fastprisavtal som räcker nåt halvår till.
Upplever nu hur en del grannar och bekanta mer eller mindre desperat investerar i ex solpaneler och andra energibesparingar och jag kollade nu på vad som bjuds just nu avseende EL-avtal…
El-Priserna är helt enormt höga. I vårt område har vi ex änkor med låg pension och barnfamiljer med hög belåning som kommer få stora svårigheter . Änkan får nog sätta in sängen i köket och sänka resten till 6 grader om hon vill bo kvar. Fastprisavtal 3 år nu verkar kosta härad 60.000 årligen för elen för vårt 70-talshus.
Ettårsavtal Ca 95.000! just nu. En extrem ökning från 26.000 vi betalar idag för EL. Dessutom en familj med ett gäng tonåringar kan dra ännu mer El. Utan åtgärder säkert 30% mer.
Alltid lätt att vara efterklok men Sveriges energipolitik verkar extremt misskött. Att inte ha transport kapacitet nog norr/syd och ex till Stockholm och inte ha stamnät att ansluta ex mer vindkraft verkar helt vansinnigt klantigt. Jag lider också med alla duktiga företagare som gjort rimliga kalkyler och med normala el-priser bedrivit sund verksamhet som nu snabbt närmar sig obestånd. Fett minus varje månad och en verksamhet ingen vill köpa kanske är inte kul.
Dessutom för framtiden är affärskalkyler nu mycket mer riskabla. Mångdubblingar av elpris till astronomisk nivå över år och längre har aldrig hänt tidigare i Sverige men är en reell risk tydligen. Vore en mycket stor fördel om man kan säkerställa ett rimligt pris man kan lita på över tid.
Ingen vet heller hur länge Elpriserna kommer att ligga kvar HÖGT. Man kan av de offerter man får för 1 resp 3 år räkna ut att EL-bolagen tror på troligt medelpris i område 3 på kanske 2 kr/kwh och viss risk för 4 Kr/Kwh för år 1 . År 2 och 3 verkar dom tro på lägre med kanske 1.5 Kr/Kwh och viss risk för säg 2.5 Kr/Kwh. Dvs solceller på taket lönar sig nu troligen rekordsnabbt.