Hej
Ni som har solpaneler vad har ni för el leverantör?
Vi har Tibber och det känns inte som en bra combo, eftersom att timpriset är så lågt och ofta minus när vi producerar som mest så räcker det vi säljer inte ens till att betala vad vi köper el för.
Känns väldigt frustrerande på en ganska stor investering….
Juni månad
Förbrukning 899kwh
50% från elnätet 212:-
Det är lika illa hos andra bolag.
Förra månaden köpte jag el för 60 öre och sålde för 19.
Årlig översyn via elskling och se till att du iaf får fullt spotpris (vilket jag tror tibber ger) och rabatt på köpt el.
Detta är ju kärnan i hela solpanelsfrågan. Dessvärre är det så här det ser ut nu, produktionen när man får som minst betalt och när man använder som minst. Affären såg bättre ut för ett par år sedan. Och det kommer kanske se fantastisk ut igen om ett par år, men just nu är det inte någon bra affär.
Ser ni solpaneler som en investering behöver ni, likt med börsen och liknande, ha ett längre perspektiv. Ingen vet hur det kommer att se ut framåt.
Teoretiskt kan man ju tänka sig att om fler ser att priserna på el ser ut så här varje sommar att man förändrar sin förbrukning av el kopplat till detta. Det driver upp efterfrågan och även priserna. Men att det skulle bli höga priser under sommaren lär bara ske om något oförutsett händer, exv skadad kärnkraft eller strul med vattenkraften.
Min tanke är att köpa batteri och iaf slippa köpa större delen av året.
Ekonomiskt går det inte ihop sig men jag lägger gärna pengarna på att slippa känslan av att köpa el så mkt dyrare ngn timme efter att jag sålt den för snudd på ingenting. Hellre vaskar jag.
Jag har inte faktakollat men det har påståtts att de extremt låga priserna är pga tysklands solceller och inte våra egna så potentiellt kan ju politik och handel påverka med.
Under maj köpte jag el för 307 kr (inkl moms).
Hela fakturan (inkl. nät etc.) ligger på 1359kr.
För juni kommer elkostnaden ligga ännu lägre.
Då de större utgifterna är fasta avgifter och skatter så känns det inte värt att hålla på och optimera längre.
Om jag skulle ha 0 kWh i förbrukning kommer jag få en faktura på runt 650 kr från elbolaget.
Elkostnaden på 307 kr utgör 23% av totala fakturan
Färre reaktorer beroende på nästa regeringsbildning
Bättre (=mer kostnadseffektiv) batterilagring.
Men för att svara på den ursprungliga frågan så hjälper det inte så mycket med vilket elbolag man har. Det följer spotpriset ganska bra. Sånär som på skatter. Jag skulle säga att detta med skatterna är en ofta förbisedd aspekt.
Det talas mycket om att priset på el är låg på dagen (när det är stor produktion från solcellerna) och högre andra tider på dygnet. Men så här år utgörs mellan 80 och 90% av elpriset av rena skatter och avgifter.
I skrivande stund i SE3 är spotpriset på el 28 öre.
Sedan slängs 25% moms på., och vi är uppe i 35 öre.
Sedan läggs i mitt fall 30.5 öre på av mitt elbolag, varav 25% moms. Vi är uppe i 65 öre per kWh.
Därefter tillkommer energiskatten (och 25% moms på den) på hela 54.88 öre. Vi är uppe i 120 öre.
Till sist så lägger tibber på 8.625öre (varav 25% moms!) och vi lander i att du som konsument behöver betala hela 129öre när spotpriset är 28 öre.
Men om du skulle få för dig att sälja, i exakt samma situation, så får du bara ut spotpriset (28 öre) samt eventuell nätnytta från elbolaget, i mitt fall totalt 37 öre. Du som privatperson får ju inte lägga på vare sig moms eller andra avgifter, och arbitrage-situationen uppstår där du köper för 129öre och säljer samma sak samtidigt för 37öre.
Av våran totala elförbrukning köper vi 1/3 å använder 2/3 av de produserade elen från panelerna…
Förhållandet mellan köpt å sålt el är mer än 1 till 10… Me andra ord så säljer vi mer än 10 gånger mer el vi köper…
Allt de är under sommar månaderna…
Kör Tibber och är supernöjd, inte minst med smartladdningen till bilen.
Gällande avkastning, jag tycker inte att det är så superilla, än så länge. Många glömmer att räkna med all el som man INTE köper.
3,05% avkastning på investerat kapital i anläggningen tom maj iår. Förra året gav 6,58%.
Godel har jag som leverantör och sommaren har ju varit så här så länge någon brytt sig om att kolla (utom den där första krigssommaren, som var rena guldgruvan).
Min bild (utifrån min horisont i Skåne) är att det är klara och vindstilla dagar/veckor under vår och höst som är den största boosten i elekonomin samt det faktum att ju mer man kan styra uttaget desto roligare blir det. Jag kör VVB:n dagtid på sommaren och nattetid på vintern, typ.
Nu, i juni, då är ju solen uppe tidigt och matar på ganska bra, så använder man inte allt själv till frukosten blir det definitivt över och det ofta innan priserna sjunkit till noll.