Hur tänker ni göra med elen?

Har låg elförbrukning på ca 7500 kWh/år och kör timpris då vi kan vara flexibla med när vi använder elen. Använder främst kvällar och nätter för att duscha, tvätta och köra diskmaskinen. Sen lagar vi mat på helgerna och fyller frysen med matlådor. Satte in en braskamin i våras som vi kommer att elda i kommande vinter för att spara lite kostnader på uppvärmningen.

Ett tips om man har hög energiförbrukning är regeringens nya stöd för energieffektivisering som hanteras av länsstyrelserna :tipping_hand_woman:

1 gillning

Som jag förstod det fâr enbart bostäder som är eluppvärmda ta del av det. Och då 30k för material till en luftluftvärmepump och enbart om vv går på el. Sen finns ju redan rot för arbetet.

Ni som endast eldar med ved kan ju passa på och få nästintill gratis luftluft? Om inte annat så för AC till sommaren.

Vi hugger, kapar och klyver själva så den värmer flera gånger men kostar inte så mycket i kronor och ören.

4 gillningar

Förra vintern bettade jag på Leva i Lysekil SMART. I år provar jag med Borlängepriset.

Kolla upp checkwatt. Fick erbjudande om batteri på ca 10kw för 43,000 och att de sköter försäljning av el. Batterilagring med ersätrning

1 gillning

Kör vidare med Tibber på timpris.
Hade upp till 17,600 kwh och har snålat in lite på spaet ute på vintern.
Har nu Solceller.
Produktion ca 9000kwh
Köper ca7000 kwh och säljer lika mycket​:+1::muscle:
Radhus på 114 kvm, 2 pers
Har alltså halverat förbrukning +försäljning

1 gillning

Kan batterier stå ute? Har ingen plats, förråd och garage är fulla som det är. :nerd_face:

.
Monteras med fördel på väggen utomhus. Skuggläge, inte i solen.

2 gillningar

Fortsätter med rörligt elavtal. Bor i elområde 3. Hade några dyra räkningar runt 5-7k i vintras men det har varit relativt billigt nu i sommar istället.

För mig har åtgärder som att byta till LED, installera luftvärme samt ersätta vissa vitvaror kapat energiförbrukningen rejält. Vet inte dina förutsättningar, men med sådana räkningar måste där finnas smartare åtgärder än att binda priset.

1 gillning

Jo så är det ju såklart, vi har beställt ny jordvärmepump som kommer till vintern så den hoppas jag kommer hjälpa oss sänka förbrukningen med förhoppningsvis många 1000kwh. Den vi har nu slår ifrån ganska ofta och går in med elpatron

Mitt hus är stort med 5 pers i två bostäder på totalt väl över 300 kvm med två kök i drift alla dagar. Om du har elräkningar på 5 siffror, även vid rekordhöga priser, så är något i förbrukningen galet. Om du inte tankar elbil varje dag eller något sånt.

Köpte andelar i Svef.nu. Har 11kKwh/år. Högsta räkningen var 890kr om jag minns rätt. Priset är nu 38öre/kWh. Föreningen är numera skuldfri pga. höga amorteringar drivet av nya medlemmar och bra elpriser senaste två åren.

Ser det som en diversifiering och föreningen köper tillbaka andelarna, om man vill, med någon rabatt.

2020 fick jag erbjudandet av mitt elbolag att låsa mitt avtal i 5 år till priset 39 öre /kWh. Alla tyckte jag var korkad som gjorde det, men jag kände att jag hade en sådana låg elkostnad att det var värt det. Min högsta elkostnad i vintras låg på 386 kr och det var mer avgifter en elkostnad. Bor på 73 kvadrat med egen tvättmaskin, fläkt som är på året om, fönster som är öppet året om och liknande.

Så för egen del så oroar jag mig inte det minsta för elen just nu.

5 gillningar

Suck… “Okej” :blush::blush:

3 gillningar

Har gått från 15600-17600 kwh till 6670 köpta kwh.
Timpris på Tibber. Nu med Solceller som gav dryga 9000 kwh på ett år. 7000 kwh såldes.
Samtidigt som Solceller ger bra så har vi stängt ner spa ute på vintern.
Som det ser ut nu så kommer vi nog ha det fyllt då det känns säkrare. Risken för frysning av rör med kvarvarande vatten kan göra det dyrare

Jag har precis bundit mitt avtal i 6 månader från 1 oktober på 141 öre inkl moms.

Jag tror egentligen att det kommer att vara billigare med rörligt men det är värt någon krona extra att veta 100% vad priset blir.

Vi förbrukar ca 12000 kwh per år varav ca 8000 det halvår jag har bundit.

Jämfört vintermånaderna 22/23 så kan man binda på rätt ok nivå även i område 4 just nu på kort tid, EON hade både 4 och 6 månadersalternativ.

Ouch, 185öre i SE4.Är tveksam till att binda, skulle tro att elbolagen tar större marginal nu och drar nytta av att folk är rädda. :woozy_face:

2 gillningar

Vi köper oss lugn och ro genom att binda ett år i taget i augusti varje år.

2 gillningar