Hur tänker ni göra med elen?

Tänker samma, men för den med små marginaler så skulle jag tänk att det är ett rimligt alternativ. Vad låg det på förra hösten, typ 7 kr kWh för ett år i SE4 för att binda ett år :sweat_smile: 4 eller 6 månader går ju räkna lite på för egen del och utvärdera. Ser inte heller att vi binder, men för den som vill veta så är det inte så galet.

2 gillningar

Kommer att brassa på som vanligt.

Absolut kan det vara ett alternativ. Omöjligt att förutse.

Kommer själv fortsätta med rörligt och eventuellt köra timpris då vi kan styra över till lågpristimmar med nya värnepumpen.

1 gillning

Själv har jag för första gången bundit elpriset på 1 år då jag tyckte det var främst ganska jobbigt mentalt förra vintern, har en förbrukning på ca 18000 kWh per år och har tidigare kört både rörligt och senast timpris.

Bundit på ca 85 öre/kWh utan månadsavgift område 2, om det var en bra beslut eller inte får framtiden utvisa.

1 gillning

6 månader? Är det så illa då? :thinking:

Jag minns mycket väl att 6 månader kostade ~500-600 öre och 1 år runt 300-400 såhär års 2022. Det är ju rena REAn! Vi hade ju tur med både naturgaslager och väder förra vintern.

1 gillning

Ja så om elbolagen kan erbjuda det priset och ändå tjäna en fet hacka så kan man ju hoppas att det blir billigare än så.

Berätta mer, vem erbjöd det och mer exakt vad var det? Jag har fått pris 100000kr för 16kwh/10kw. Ditt låter ju overkligt billigt jämförelse?

Se tidigare inlägg. Var kampanj tills idag men går säkert att förhandla

Idag har jag passat på att ladda bilen fullt, värma vv till 60 grader, kört 70 grader (rengöring) i diskmaskinen, städat ugn och kört rengöringsprogrammet på tvättmaskinen. Blir billig el denna månaden. Drygt 40 öre i SE4.

https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

3 gillningar

Har nog inte tänkt färdigt än… men funderar på att binda priset på 1 år. Varför?
Jo, vi installerade solpaneler i våras och har hittills (under 3,5 mån.) förbrukat 20-25% av egen produktion (24/7) och köpt runt 6-10 KWh/dygn. Hustruns bubbelkopp drar nästan hälften av detta… :see_no_evil:

Ser att man idag kan teckna fast pris 1 år för 130 öre/kWh vilket ligger ganska nära snittpriset i SE3 från okt-mars i vintras. Lockande om man tror att förra årets väldigt milda vinter inte kommer att upprepas men ändå kanske inte så högt pris om det blir lika milt även kommande vinter.

Men jag har inte kollat upp än hur det blir med såld el under sommarhalvåret och om man med fast pris fortfarande får betalt för timpriset hela dygnet. Nå’n som vet?

Vi har under sommar månaderna köpt typ 5 kwh/dygnet å använt 10 Kwh/dygnet av de produserade, de blir 15% av de produserade.
Den där badkoppen måste dra hyfsat mycke då..
Vi kommer å köra vidare på rörligt…

Har hus med två våningar. Förra vintern hade vi bergvärme på nedervåningen, vilket med 22 grader nere gav runt 14 grader uppe, sen körde vi direktverkande el-element för att nå upp i 18 grader.

Nu har vi köpt en luft-luft-värmepump uppe, så förhoppningen är att vi kan köra 21 grader nere och värma iaf. halva överdelen med luft-luft, så vi borde sänka våra värmekostnader med åtminstone 10% hoppas vi. Behöver fortfarande ha direktverkande el i vissa rum dock, att värma ena delen av huset hjälper den andra delen förvånansvärt lite :frowning:

2 gillningar

Varför kan ni inte ha bergvärme på ovanvåningen? :blush:

1 gillning

Skulle behöva dra upp hela golvet och lägga in golvvärme då. Kanske vi gör till slut men det hade varit dyrt. Dessutom vill vi ändå ha AC under sommaren så en luft-luft-pump skulle vi ändå köpt.

Iom att det bara är kanske 20% av värmen som kommer från direktverkande el nu med AC:n så känns det inte värt att dra in bergvärmepumpsvärme överallt.

1 gillning

Tack @JPT, ja utan den hade vi nog haft ungefär samma läge som er. Och vi stänger ner den helt under vinterhalvåret så det är ju ingen större utgift (i kr…).

1 gillning

Vi hade liknande problem tidigare men löste det med några fläktar som drar runt luften i hela huset (förrutom två oanvända rum där vi stänger dörrarna). Efter det har vi haft alla elradiatorer och golvärmen helt avstängd(a) och värmer hela huset (150m2) endast med luftvärmepump och lite myseldning i kakelugn i vardagsrummet. Och inomhustofflor…

Just nu kan man ju binda elpriset på 1år för ca 130 öre/kWh. Räknade bakåt och i huset betalade vi ca 160 öre/kWh och i sommarstugan ca 200 öre/kWh när man räknade på motsvarande sätt på den rörliga elhandelsbiten. (Dvs tog bort alla fast avgifter, energiskatt, rörlig överföringsavgift osv)

Lite tankar:
+Man har nu byggt/fått fart på någon hamn för gasimport via båt. (i Tyskland?)
+Gaslagren lär vara välfyllda i Europa inför den här vintern.
+Många (framför allt hushåll) har gjort stora besparingar som lär hålla i sig.

-Kriget i Ukraina lär ju inte lösa sig i brådrasket och kan ju eskalera, kanske slås Ukrainas egen elproduktion ut?
-Förra vintern var ovanligt mild i Europa har jag fått för mig. En normalvinter eller vargavinter lär ändra situationen i Europa radikalt.
-Kärnkraftverk kan haverera och en typisk kall vinter har jag för mig att det blåser mindre.

När jag väger ihop allt det tycker jag det låter ganska attraktivt med 130 öre/kWh för 1 år. Vad tänker ni andra?

4 gillningar

Tack, roligt att läsa precis vad jag tänker. Men nåt svar har jag ju inte, så jag fortsätter att fundera på att binda…

Har stängt mellan uppe och nere (trappan borttagen) så det är inte riktigt ett alternativ tyvärr. Funderade ett tag på att skapa en tunnel mellan våningarna men då kommer man få in oljud osv så det kändes inte värt.