Men damn vilken låg förbrukning vi haft denna sommar. Under juli var 100kwh hushållsel, 100kwh elbilsladdning och 100kwh till cirkulationspumpen till poolen. (värmen avstängd, inte varit badväder ändå. Fast nu när det var så billigt så ångrar jag mig lite )
145 öre/kWh för 6 mån bindning känns ju också ok eftersom det ändå inte startas upp förrän tidigast 21 dagar efter tecknande. Så låst till det för typ sep-feb Sen framemot mars börjar man ju se ljuset i vintertunneln!
(Tillägga att det gäller SE3 eftersom priset skiljer sig på olika ställen i Sverige)
Det slutade med att jag band fastpris på 1års, totalpris på 127 öre/kwh. För mig handlar det mer om att reglera maxpriset än att jag ska spara pengar på det, på sommarn när priset är som lägst förbrukar vi så extremt lite el så det känns bra att veta vad vi behöver budgetera för i vinter
Jag brukar tänka att elhandlarnas analytiker är bättre än mig på att bedöma priset framåt. Priset att binda framåt är alltså vad elhandlarna tror är rimligt medelpris kommande år + deras önskade riskmarginal. Så fortsätter med rörligt personligen och fortsätter fundera på om timpris kan vara något, men Computer says No (timpriskollen).
Spanade lite nu för SE4. Binda ett år går att göra på 161,88 öre som lägst enligt Elskling. Enligt EON låg snittet förra året på 220,30 öre och hittills i år på 117,19. Snittet för de kvarvarande månader augusti-december låg på 283 öre ungefär.
I ljuset av det så är 160 inte fy skam faktiskt för att veta taket. Ska ta ett varv till och fundera här hemma tror jag.
145 öre/kWh för 6 mån jmf med 130 öre/kWh för 1års (SE3) känns egentligen ännu mer attraktivt. Med 6mån sep-feb hamnar man lite bättre i ”fas” om man sen överväger binda om till 1års under nästa försommar.
Helst vill man nog inte hamna så ev ombindning måste ske under sep-dec. Då är det antagligen betydligt dyrare. Idealet är nog att hålla koll och i så fall binda på 1års i juni-juli ungefär.
Obs! Har själv inte kollat statistik eller liknande för det här.
För 6 månaders avtal hos Vattenfall kunde man sätta valfri start/bytestidpunkt inom 5 månader. Valde då att att byta till Vattenfall med bundet avtal 1okt- 31mars på 143 öre/kWh (SE3, inkl energiskatt, elcertifikat, moms osv). Fick de dessutom att ta bort den fasta månadsavgiften, 45 kr/månad, på alla tre avtalen. Innebär en total rörlig elkostnad på ca 222öre/kWh (energiskatt + rörlig överföringsavgift) + sen de fasta kostnaderna hos nätägaren.
Känns helt ok som en slags försäkring för kommande vinter Samtidigt har vi fått ner förbrukningen rejält i huset senaste året. Vi har nu haft 16 000 kWh på senaste 12 månaderna där vi innan hade 29 400 kWh. Sen har vi ytterligare ca 10 000 kWh på de andra två abonnemangen tillsamman men de är svårare att göra något åt då det i princip bara är grundvärme via LLVP.
Oki tackar…jag var därinne och fiskade men det framgick inte vad jag såg att man fick starta avtalet så långt fram. Så trodde det var något specialerbjudande någonstans :-).
2022/23 var snittpriset för rörligt hos Vattenfall inkl moms och de avgifter du nämner cirka 140 öre.
Så vad de erbjuder är mer eller mindre förra periodens snittpris.
Japp, Ser det också som förra vinterns “snittpris” ungefär för oss. Dock var det en ovanligt mild vinter osv så inte säkert den här vintern blir lika gynnsam i det avseendet. Sen finns det flera +/- faktorer som kan göra att priset blir både högre/lägre än förra vintern.
Tror säkert elhandelsbolagen “säkrar upp det” i sin tur också i och med att det är så lång tid i förväg.
Nä det var hon på kundtjänst som upplyste att nya avtal kan skjuta på uppstarten upp till 5 månader. Har nog att göra med att potentiella kunder ibland sitter fast med uppsägningstider på nuvarande avtal.
Personligen ser jag också en trygghet att välja en stor aktör. (Även om jag inte är något fan av Vattenfall…).
Går elpriset riktigt i taket kan de små aktörerna ha för små muskler för att klara av att leverera enligt ingågna avtal och kan då gå i konkurs istället och då har man ju som kund ingen nytta av avtalet/försäkringen så att säga. Tror det hände ett antal små elhandelsbolag i England förra vintern.
Vi glider vidare in i det sista av tre år med fast pris 50-60 öre/kwh vad gäller permanentboendet. Så vi får se vad som hinner hända det kommande året och be för att Tranås Energi inte ska konka…
Fritidshuset får fortsätta gå på rörligt, då förbrukningen är blygsam april-okt men skjuter iväg såklart under vintermånaderna när värmen är på.
Sonen har nyligen investerat i solpaneler och vi får se an hur deras investering utvecklar sig och kanske ta liknade beslut under året som kommer…
Tillägg: vi klöv ruskigt med ved i våras så vi har säkert två vintrars förbrukning för mys/stödeldning. Vi brukas ställa in värmen till 15 grader och köra resten mha braskaminen. Men då har vi tillgång till “billig ved” i närområdet.
Smålänningen kom fram och använde 14 dagars ångerrätten till att ångra köpet och binda på 116 inkl moms. Hoppas de sänker priset en gång till inom de nya 14 dagarna
Byggde upp en buffert förra vintern som finns att ta av om det behövs, mitt viktade årsmedelpris jag betalat senaste 12 månaderna ligger på 1,70kr/kwh så med facit i hand hade jag förlorat om jag bundit förra hösten. Nu kan man binda på ett år för 1,60kr/kwh som är lockande men tror ändå att jag chansar och ligger kvar på rörligt.
Band nu priset på 1 år. Blev 88 öre ex moms per kWh från EON. Nåt helt annat än 500 öre vi blev erbjudan förra året!
Fastprisavtal förra året på hösten . 5 kr/kWh för bundet avtal i område 3 från EON. 10 ggr högre än mitt då bundna avtal.
Nära apokalyptisk katastrofnivå när man gör av med 18.000 kWh/år som vi gjorde då. >100.000SEK för elen. Vi gjorde då diverse saker för att spara på EL.
Vi har nu dragit ner vår förbrukning till ca 12000 kWh per år. Vi har 21 grader hemma men vissa oanvända rum kallare och kalla golv i hall och badrum med mattor på. Isolerade på vinden.