Vad menar su med att nya mätaren klarar 15 min? Jag har en luft/vatten mitsubitshi ecodan. Men jag ser ingen poäng att värma på natten eller tvärtom. Eller hur menar du?
Nya mätare som det byts ut till nu kan registrera var 15’e minut.
Är framtaget för att kunna se “dina toppar” där en extra avgift ska läggas på ordinarie elpris.
En straffavgift för att man tar ut mycket ström på kort tid.
Läste om det för ett par år sedan.
Angående styrning av värmepumpar så finns det en dosa där du kan styra värmepumpen via mobilen.
Att endast använda timer så kan den gå i onödan om vädret ändras när du inte är hemma.
Fler möjligheter att hålla koll på värmen helt enkelt.
Går att synka med elpriset vad jag förstår dessutom
Här kan manläsa om de nya elmätarna som kommer vara installerade senast i början av 2025:
https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/
Vi med solceller har fått de nya redan. De behövs för rätt mätning.
Kör långkok över natten, duscha sent, ladda Powerbanks på natten. Det handlar om vad man har råd med, snarare än vad man kan, alla kan dra ner sin förbrukning med minst 20-25%. Att man sen har råd att inte göra det är väl en annan femma.
Har man en gång val timpris blir det nog svårt att byta tillbaka. Vad jag förstår kommer månadssnittpris att försvinna framöver när alla landets mätare är utbytta. Valen man har kvar blir att binda priset eller köra timpris. Mvh, Micke
Det är fasiken svårt när man bor i lägenhet och halva elförbrukningen är kylskåpet (ja, jag vet att varmvatten och tvättstugan är energiförbrukning, men de syns inte på min elräkning).
Stäng av TVn, laga all mat för under nattid när elen är billigare, typ långkok etc, laga även stora mängder på en gång och spara, alltså man kan ju gå jättelångt känns det som men det är inte värt hundralapparna för oss i lägenhet, agreed.
Jag förstår inte riktigt andemeningen med “blir svårt att byta tillbaka”?
Som i att det är bättre att hålla kvar vid ett månadsrörligt för att du inte kan tvingas ur det om du en gång valt det eller? Eller hur menar du😀?
En fördel med dags/månadspris kan väl vara att man då faktiskt på gott och ont slipper fundera på när man använder el vilket i sig kan vara en viss mental börda.
Det gäller väl i synnerhet gäller för oss som bor i lägenhet där uppvärmning och varmvatten upphandlas “centralt” och man ändå har rätt små möjligheter att påverka totalen (åtminstone genom sitt elavtal) och skillnaden mellan de olika elavtals-formerna borde vara rätt liten.
Sen är det väl en separat diskussion i vilken mån man ändå kan anses ha ett ansvar för att inte bidra till “elförbrukningstoppar” men det kanske inte främst är en ekonomiskt fråga.
Jag har använt Tibber i snart ett år nu i kombination med solceller. Mitt månadssnitt ligger 20% lägre än rörligt pris. Dock bara hushållsel. Ingen elbil eller uppvärmning
Oj, sent svar. Men ja elbolagen är inte så “pigga” på att ändra från tim till månadssnitt-pris. För att komma runt de kan man ju ifs byta elbolag. 
Jag bytte från timpris till månadspris för en månad sedan. Inga som helst problem.
Då har du inte fortum?
Nej, Skellefteå Kraft.