Solceller - Använda eller sälja producerad el?

Precis. Jag går jämnt upp och mina 10k plus 2022 hade ju snarare varit 7-8k vid årets slut.

Gungor och karuseller och allt det där. :blush:

1 gillning

Ja den där är ju lurig om man vill försöka räkna på att maximera köp och sälj…

Men bortsett från det, hur tänker ni kring rörligt månadspris på förbrukning och timspott på såld el? Ser att mitt elbolag har en massa påslag på köpt el (plus årsavg. 264 kr);

• Elcert 0,13 öre
  • Påslag 1,00 öre
  • Förnybart 10,00 öre
  • Balanskostnad 2,06 öre (vad är det…?)

För såld el får man timspot utan några påslag. Sen är det även där en balanskostnad på 3,44 öre (vad nu det är…?)

Antar att man kan ha avtal för köpt och såld el hos olika bolag (?) men det är är väl enklast om man har det på samma. Hur har ni andra tänkt och valt?

Vi bytte från Tibber spotpris (timpris) till Eon spotpris. Med Eon får vi 10 öre extra per kWh när vi säljer, och betalar 5 öre extra när vi köper. Med Tibber fick vi inget extra för det som säljs, men behövde inte betala extra heller. Vi fick gratis abonnemang första året hos Eon.

Jag tänker att på natten är det oftast billigast och därför borde det ju vara bra att ha timpris… men har inte gjort någon djupare analys.

Jag har kört timpris både på köp och sälj sedan september och har inte ångrat det. En månad gick jag back, men då handlade det om några kronor. I övrigt har jag gått plus på bytet från månadspris till timpris. Då har jag inte ens elbil utan det är VVB och i viss mån tvätt och disk som gör att det tippar över.

Solen skiner ju iaf inte nattetid och vid den här årstiden har man ju bra med ljus även under morgon och kvällstopparna.

1 gillning

Kul att du kunnat jämföra och att du sparat pengar genom timpriset. När vi hade Tibber så var det enkelt att kolla via offpeak app om man sparade pengar eller inte men jag känner inte till något motsvarande för Eon, borde väl gå att räkna på själv i och för sig om man kan få fram siffran för det viktade snittpriset någonstans.

Vi har elbil dessutom, så med största sannolikhet går vi plus på timpris… :slight_smile:

1 gillning

Just nu jämför jag enbart månadspriset som andra betalar med det jag får betalt i snitt och det jag betalar i snitt. Men det ska komma fler jämförelsemöjligheter i Godels app framöver har jag fått höra av kundtjänst iaf.

1 gillning