Svea Solar
Samma som jag hade och i linje med vad jag hört andra få som prisuppgift.
Men som sagt, 54 paneler är mycket. Jag tror det är främst det som gör att det känns dyrare än andra som får prisuppgifter. I mina villakvarter är det inte ovanligt med 20-25 paneler på taket.
Hej, jag fattar inte hur de kan ha räknat med 1,25 kr/kWh för egenkonsumtion. I min egen uträkning adderar jag skatteavdraget på 60 öre på den exporterade elen, inte till den el jag själv konsumerar. Anledningen är att man inte får något avdrag på den el man konsumerar utan på den el man exporterar ut till elnätet. Egenkonsumtionen borde därför bli 0,11 kr/kWh och såld el 0,71 kr/kWh räknat på förra årets priser.
Källa: Rekordlåga elpriser sammanfattar elåret 2020 - Energiföretagen Sverige
Förbrukad el. Vattenfall mälardalen betalar man 30 öre överföring, alla betalar väl 44 öre skatt, sen moms på allt. Sen betalar man ev nåt för spot, definitivt spotpåslag och certifikatavgifter. Moms på allt igen.
Om man konsumerar egenproducerad el tycker jag det verkar rimligt att se allt ovan som besparing.
Jag har svårare för att bolagen i sina avkastningskalkyler anser panelerna håller för alltid…
Svea Solar meddelade mig att 30-35 års livslängd är rimligt att räkna med. Men osäkerheten handlar väl delvis om att man helt enkelt inte vet. Mina 310W-paneler lär räknas som hopplöst omoderna om tio år. 
Ändå så är 30-35 år inte för alltid. Men visst springer avkastningen upp om de håller 20-25-30 år. Växelriktaren verkar ingen låtsas hålla så länge.
Och utlovad garanti var lustig:
Funktion 5 år
Paneler 15 år
Effekt 25 år
Vad har man för nytta av det sista om de slutar fungera efter 6 år?
Just det låter rimligt med tanke på överföringsavgifter, skatter, moms etc… Tack för förtydligandet!
Du måste räkna med alla avgifter som tillkommer förutom spotpris.
Elöverföringsavgift.
Energiskatt.
Tillägg på spotpris beroende på vilket elbolag man har.
Sen moms på allt ovanstående, visst är det kul?
Om jag var dig skulle jag be om en offert på deras 400w solpaneler också, de är snäppet billigare och effektivare.
Fulare utseende men det är ju högst subjektivt.
För mig var skillnad i återbetalningstid på investeringen ett år. Med 400W panelerna jämfört med de dyrare 390W panelerna.
Har någon erfarenhet av att gå ihop med grannar i området för att få billigare pris? Funderar på att höra med grannar i området om de vill beställa av samma firma för att försöka få ett bättre pris👍
Vattenfall ger rabatt om man är flera som installerar. De berättade muntligt när jag tog in offerter men nu har jag tyvärr glömt hur många procent det var.
4,65kW på taket i detta nu (ca 40% av mxeffekten), innan 10 på förmiddagen en dag i oktober när elen är svindyr. Det gör iaf inte ont. 
Återanvänder denna tråd,
Såg detta debattinlägg ang lönsamheten med solceller. Skribenten sticker dessutom ut hakan gällande frågan om koldioxid utsläpp i kärnkraftsdebatten.
Någon som vet hur det fungerar juridiskt med solceller på brf-tak? Vi bor i en fastighet med mycket fördelaktiga förhållanden för sol. På somrarna kan det bli uppemot 40 grader på balkongen (sydväst). Är sugen på att slänga iväg en motion, men vill ju inte bli förlöjligad.
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips på vad man kan tänka och göra?
Sorry om jag använder en gammal tråd, ville inte starta nytt för detta.
Generellt blir kalkylen mycket bra just nu tack vare höga elpriser. Lite djävulens advokat:
-
Om Du låna är inte räntan på 5-10 år 1,44 % utan kanske 4,44 %
-
Tänk på att ditt tak inte behöver läggas om åtgärdas på ett tag? Blir dyrt om panelerna skall ner om 2 år.
-
Har Du snörasskydd? Panelerna ger bra fart och tinar snö - ja Du förstår.
-
Svea solar - seriösa - men alla har extrem
belastning nu och alla som vill kan bli montör. Betala inte allt förrän allt är testat och klart!
Lycka till!
Kontakta BRF Erikslust i Malmö, vi sätter just upp solpaneler i vår förening! 
Säg det till våran industri när dom skall producera under de mörka månaderna på året…
Det måste finnas både planer bar och hållbar energi om vi skall vara konkurrenskraftiga i Sverige.
Du missar att den nya regeringen kommer säkerställa att alla energislag får bära alla sina kostnader. T.ex. borde då energislag som gör elnätet mer instabilt (som sol och vind) få betala för detta. Detta kan leda till en kraftigt höjd kostnad.
Det som är förundransvärt är att alla kalkyler mer eller mindre alltid landar på en återbet.tid om 10 år, oavsett vem som räknar, oavsett takets stlk och då med fokus på solcellsanläggningens stlk.
men
mitt korta svar är, med tanke på hur energipriserna nu ser ut, med tanke på hela omställningsplanen för vårat samhälle (allt ska gå på el), så är det enkelt anser jag att utvärdera, man behöver inte vara civilekonom för att se sambandet tillgång - efterfrågan (elpriset kommer vara långt mycket högre framledes än för ett år sedan) svar -JA! (skaffa solceller) det är lågt hängande frukt att installera solpaneler tycker jag, dessutom höjer du värdet på din fastighet som då blir “miljöklassat” vilket ligger i tiden, så utöver återbetalningstid upplever jag att många inte pratar om värdeökning på sin fastighet.
Frågan blir dock knivigare för den eller de som inte har pengar på hög, det börjar bli dyrt att göra denna installation vilket skapar en prioriteringsfråga om det är solel man ska satsa på? samtidigt kanske svaret på varför det alltid står 10 års återbetalningstid i kalkylerna följer trenden att det blivit rejält mycket dyrare med solceller, ekvationen tycks likställas med att installationens kostnad följer elprisets algoritm 
man tycker ju att återbetalningstiden bör vara mycket kortare än 10 år när elpriset nu ofta pendlar mellan 2-4 kr kwh ibland mycket högre sällan mycket lägre.
Att solceller höjer värdet på huset är ett tunt argument om man inte planerar att flytta i närtid. Även om argumentet i sig kan ha bäring.