Skaffa solceller eller ej?

…och i nästa sekund glömmer de som älskar att hacka på sol- och vindkraft snabbt att de nyss propagerade för att använda överskott till vätgastillverkning och därmed stålindustrins planering.

Medhåll. Det är inget man gör som investering inför försäljning.

Om du med nu räknar 2022 så är det ju helt sant, tittar vi framåt faller priser ganska ordentligt ffa den period när solceller levererar. På några års sikt kommer vi ha klart lägre elpriser än idag (om inte Putin spränger ytterligare saker siom påverkar vår energiförsörjning).
På ytterligare lite längre sikt i takt med ökad efterfrågan på måste dock byggnationen av elproduktion stäppa upp för att inte elpriset ska rusa.

Om vi antar att solceller är en bra affär, då finns det väl ingen gräns för hur mycket solceller man ska lägga? Det vill säga om man kommer fram till att 15 paneler är lönsamt, då är ju även 50 eller 100 paneler procentuellt sett lika lönsamt? Sparar man 10 000 per år på 15 paneler, så blir det 40 000 per år på 60 paneler?

(Egentligen blir besparingen lite högre, eftersom utrustningen utöver solpanelerna inte ökar på samma sätt som kostnaden ökar om man fyrdubblar antalet paneler.)

Eller tänker jag fel?

Anledningen till min fråga är att vi funderar på att köpa ett hus med stor tomt, och då anlägga paneler på marken.

Du begränsas av din förbrukning. Om den produktionen överstiger förbrukningen så räknas du som producent med helt andra tillstånd och krav. 80% av din förbrukning brukar vara en tumregel.

2 gillningar

Det rör sig om ett 200 år gammalt trähus på 500 kvadrat så det kommer konsumeras en del el!

Såg också en siffra att man får sälja max för 40 000 (eller om det var 45”) per år. Antar att med batteri/er så kan man se till att använda mer själv.

Problemet är ju inte att göra av med el. Problemet uppstår om du inte gör det.

Ja alltså jag kommer nog göra av med tillräckligt med el, även om jag snålar…

Begränsningarna ligger också i din huvudsäkring hur stor anläggning man kan skaffa.

1 gillning

Vad blir konsekvensen av att inte göra sig av med all producerad el? Mindre skattesubvention?

Rent skattetekniskt, ja. Andra problem som kan (spekulativt) uppstå är problem med tillstånd att ansluta mot elnät, att du använder fastigheten för näringsverksamhet och därmed problem med kommunens bygglovsavdelning. Om det blir näringsverksamhet så är det ju fler problem med årsredovisningar etc…

Det finns en gräns för mikroproducent på 43 kw installerad effekt. Det motsvarar cirka 40 000 kwh per år produktion. Upp till den nivån finns inga problem med att bli näringsklassad.

Om du säljer el för mer än 40 000 per år blir det 30% skatt på överskottet. Kanske osannolikt.

1 gillning

Har försökt hjälpa min far sätta upp en excel som beräknar besparingen från solpanelerna per månad.
I december låg hans elhandelpris på 272 öre. Han får sälja till nätägaren för 270 öre.

Tänker jag rätt att för varje kWh han säljer till nätet så tjänar han 270 öre, men för varje kWh han förbrukar själv tjänar han in (elhandel + energiöverföring + effektskatt)*moms = 420 öre? Det är ju kWh han annars hade fått på fakturan med alla de kostnadsposterna.

Det talas i tråden om en subvention på 60 öre per såld kWh, missar jag den i beräkningarna på något sätt?

För referens, hans elpriser i december:
Spotpris: 269 öre
Sälj till nätet/kWh: 270 öre
Elhandel/kWh: 272 öre
Elöverföring/kWh: 28 öre
Energiskatt/kWh: 36 öre

Ja, skattereduktion på 60 öre per såld kWh ska du lägga till (förutsätter förstås att man betalar skatt). Du tänker rätt angående värdet för egenanvänd el.

Förstår dock inte helt prismodellen. Vi säljer till spotpris, har han ett bundet pris för såld el eller har du räknat samman vad han fått just i december? 270 öre/kWh är ju potentiellt ett strålande bundet pris att sälja till, med tanke på det ljusare halvåret.

Jag förstår inte heller posten 269 öre/kWh som spotpris om det inte är försäljningspriset eller elhandelpriset (pris för köpt el).

Tack för svar! Han har inte bundit, utan det var elhandelpriset för December. Han säger att han får köpa el till börspris + 3 öre och sälja till börspris + 1 öre.

På fakturan står det Elhandel: 272 öre, så då har jag antagit att det är (269 + 3) och att han då får sälja för (269 + 1) = 270 :slight_smile:

Men de 60 örena stärker ju kalkylen ganska ordentligt, särskilt under sommarmånaderna när man kan börja sälja mycket!

1 gillning

Det stämmer nog inte, ditt antagande. Framgår det om han har ett timprisavtal eller rörligt pris (dvs viktat månadsmedelpris)? Även hur han ersätts för såld el bör framgå i avtalet eller kunna utläsas från fakturan. Det han sålt borde iallafall teoretiskt vara mer värt än det han köpt, eftersom han köper dygnet runt och endast säljer mitt på dagen när priset är högre. Det kan förstås ha slumpat sig så att dina siffror stämmer.

Har du tänkt in ersättning för microproduktion? Så här skriver t ex min nätägare:

Ersättning vid Microproduktion öre/kWh
Nätersättning exkl. moms 16,44

1 gillning

Hmm, det ska vara ett viktat månadsmedelpris. På fakturan syns det endast att han sålt 1 kWh och ersatts för “nätnytta” på 3,5 öre för det. Ingenting kring vilket elhandelspris han fått för den kWh, vilket jag tycker är lite konstigt.

De poster som finns på fakturan är:
Under “Elnät”: Fast avgift, Elöverföring, Effektskatt, Moms
Under “Elhandel”: Elhandel, Moms
Under “Elproduktion till elnät”: Nätnytta

Är det fakturan från elhandelsbolaget bör det framgå. Är nätägaren och elhandelsbolaget olika företag? Finns det fler sidor på fakturan? Innan vi bytte till Tibber hade vi en fyrsidig faktura där ersättningen för såld el framgick separat på sidan tre, om jag inte minns fel.

1 gillning

Det är samma bolag för båda delarna som jag förstår det. Har bara fått foton skickade till mig med en sida av fakturan, möjligt att det finns flera där sålt pris framgår, ska dubbelkolla med pappa. Tack!

1 gillning

Det borde det. Jag för köpt och sålt på samma, men det är olika fakturadelar där en genererar pengar och en kostar pengar och allt summeras ner på sista raden.

Har pappsen sedan en annan nätägare finns det relevanta siffror där också, därav min tidigare post. Så det komplicerar uträkningen något, men är ju viktigt om du vill få rätt resultat.

2 gillningar