Här på Skånes sydvästra horn behöver man inte bekymra sig. Militära myndigheter klassar det som ett område av riksintresse och all typ av solpanel är förbjuden.
Öh, va? ![]()
Som vanligt. Näset är inte intressant, snarare ett problem. ![]()
(Jag skämtar!)
Jo i det här fallet! Behövs mycket energi där för att ladda alla golfbilar… ![]()
Det är väldigt intressant att bo där, för ett fåtal. Skånska Rivieran som varje år invaderas av turister.
Det kan jag förstå. Både geografi, infrastruktur och den något nedkokade typen av människor gör det säkert till en upplevelse på många sätt.
Jag har nog fasen inte varit där på åtminstone tio år, säkert fler…
Och till tråden för jag ett besviket: Va’ fasen, de lovade åtminstone lite sol idag! ![]()
Klurar lite på solceller till min framtida kolonilott.
Känns totalt skräp att koppla upp sig på ett extra elkonto när jag främst vill kunna ladda mina Ryobibatterier, telefonen och ett par ljusslingor.
Men jag kommer troligen köpa en mindre Ecoflow River 2, en större powerbank, med fler utgångar utöver USB. Till en början kommer jag ladda den i lägenheten och ta med, men tänker att jag så småningom kanske kopplar upp den mot samma företags mindre solpaneler.
Ni med bättre koll på solceller, kan detta vara ett bra alternativ till nätel?
Bara elbolagens fasta avgifter gör att jag kommer hamna på plus minus noll efter cirka 3 år, räknar jag med förbrukning, så kanske efter 1.5 år.
Jag tror du tänker rätt. Gör matematiken först bara. Är det mest elverktyg och liknande du ska ha det till så tror jag iofs du kan komma långt med batteritransporten hemifrån.
Det är många klåpare i farten i den branschen ja. Man hoppas på lite mer kontroll kring installationskunskaper eller certifiering.
Batterier och regulator då?
Har ett frititdshus med solcell 50w och enklare regulator med ett 110 ah batteri.
Funkar när solen lyser
Antar att batteriet behöver ersättas.
Kan heller inget om detta, har elverk och gasol också.
Finns det inget paket, all include leva off grid.
Det är ju redan lagkrav kring elektriker med kvalitetsprogram när man installeras, allt för att bygga statliga sanktionerade monopolet
.
Men håller med dig om att det troligen vore bättre om vi ställde krav på inviduell certifiering för elektriker.
Dra in vatten off grid är en motivering som kan löna sig tror jag.
Kräver bra batterier verkar det som och att man inte använder det på vintern.
Men kanske ladda med ett elverk då?
Gasolkyskåpet jag har funkar relativt bra ändå.
Läste på den sidan att 200 W paneler kan generera runt 400-500 ah per vecka den ljusa årstiden men bara knappt 100 ah på vintern.
En daglig förbrukning på drygt 200 wh vilket är daglig strömförbrukning på ca 20 ah eller veckovis 1400 wh eller 140 ah.
Troligen kommer det främst vara till belysning, ladda batterier och kanske en minikyl. Så tror en portabel lösning på både aggregat och solceller kommer vara tillräckligt. Då kan jag ta in solcellerna vintertid också.
Vid en samhällskris, eller om min lägenhet brinner upp. Så kan det vara skönt om stugan är någorlunda självförsörjande och vore skönt att slippa behöva köra fram och tillbaka på batteriet/generatorn.
Med tanke på elpriset med, så betalar stugelen för sig själv förmodligen. Räknar med att utrustningen behöver uppdateras var 10e år, med lite tur håller den längre.
Ska bli intressant att se hur marknaden ser ut om ett par år, när jag sparat ihop till den. ![]()
Rekommenderas att man även ska stödja med vindkraftverk om man vill även använda vintertid.
Kommer nog inte använda lotten jättemycket vintertid då stugan är av en enkel timrad modell, utan isolering och med englasfönster. Så troligen blir det mer lite tillsyn ibland och kanske korvgrillning ute vintertid.
Blir det samhällskris, så har båda grannarna indragen el och jag har en toklång utomhuskabel i källaren. Går säkert lösa tillfälligt med betalning vid kriser.
Extremt billigt boende med att slippa betala skatt och räkningar.
Som man levde förr, why not?
Det finns vedeldade kaminer, gasolvärmare och elverk.
Solpaneler är framtiden.