Ja, på lång sikt verkar konsensus vara att elpriset i norr kan bli högre än i söder på grund av industrierna. Men det är bortom 10 år typ. Priser på 50 - 90 öre i SE4 och och hälften i norr var på min konkreta fråga:
“Vad bör jag se som ett naturligt elspotpris de kommande 5 - 10 åren”
Det kommer ta tid att få ordning på elproduktionen, men det jobbas också på många olika fronter - både med olika energikällor, kablar men även stora skillnader på priset kan faktiskt komma till följd av omorganisering av elområden både i Sverige, i Tyskland och på andra ställen. Även marginalprissättningen håller på att ses över.
Vet andra stora aktörer här som räknar 1-2 SEK på kort sikt per kWh. Så, kan de ha fel? Absolut, men jag lyssnar hellre på dem som jobbat med frågorna 10-15 år och har skin-in-the-game i form av att köpa upp miljoner kWh-timmar än på oss i forumet i frågan.
Detta håller jag helt med om. Om jag hade haft en klump pengar och alternativen hade varit A) Börsen eller B) Solceller så hade jag valt börsen utan att tveka.
Men nu valde vi att låna till solcellsinstallationen, och jag hade inte lånat ~130k för att placera på börsen - då hade jag inte sovit gott om natten.
Kan hålla me om att lönsamheten på de investerade pengarna för solcells panelerna är dålig… Jag skaffade solcells paneler av en annan anledning än att se de som en lönsam investering… Mer en minskning av framtida utgifter…
Förra våren när vi köpte solcells panelerna så va priset för en kwh under 30 öre… Men nu är de typ 3 kr istället, så lönsamheten är på en annan nivå… Så för iår ser de ut att bli att elkostnaden hamnar på nära noll kr…
Räknar man på den investerade kostnaden mot minskningen av elkostnaden så är lönsamheten inte så värst hög… Så längre vi har höga elkostnader ju snabbare återbetalningstid…
Vi gjorde också detta. Grönt energilån via Handelsbanken som går utöver bolånet. Avkastning utan någon insats för oss (annat än risken vi tar om något behöver lagas om X år och om elpriserna dyker samtidigt som räntorna skenar iväg).
En dag ska jag sätta mig och gå genom fakturor, index, börsen osv sedan våren 2019 när jag brände av 136k på min installation. Jag gjorde det inte för att tjäna in det snabbt utan av massor av anledningar, men i över ett år har ju elpriserna varit knas, så återbetalningstiden kortas åtminstone betydligt. När börsen dessutom dyker så är de gamla torra argumenten om att börsen ger mer ganska tunna…
Snart 50 MWh senare tycker jag nog att kalkylen känns helt okej vid ett överslag. Jag har betalat fyra eller fem elräkningar sedan installationen. Återbetalningstiden beräknade jag till 12 år då.
Inkl moms, men utan installation.
Utan att veta något över huvudtaget om växelriktare, kollar jag på bilden ser det ut typ som en router, alltså kablar man stoppar i.
Tänker att det inte borde vara någon större bedrift att ta bort den gamla och sätta in den nya
Att byta växelriktare kan man nog göra på en halvtimme. Jag var här när min monterades. Det stora jobbet är väl att vänta på att de enorma kondensatorerna inuti ska ladda ur innan man vågar röra något. (Jag har varit inuti min när jag behövde uppdatera lösenordet till routern.) I princip alla anslutningar sitter med skruvgänga eller olika former av stickkontakter.
Elpriserna ska ner jämfört med idag absolut, men hänvisa gärna till konsensuskällor om 50-90öre över tid?
Till 2045 beräknas vi fördubbla elanvändandet jämfört med idag och för att klara den ökningen skulle vi behöva bygga kapacitet motsvarande 3vindrkaftverk per dag i 22år. Det räcker inte att vi ska komma ikapp produktion motsvarande dagens användande av el. Om man inte gör om elmarknaden tror jag 50öre i SE3,4 är rena fantasier om det är beräknat som årssnitt.
I övrigt håller jag med dig solceller är inte en “strålande” affär men den går absolut att räkna hem även med lägre elpriser och även med slopad skattereduktion ffa om man använder en stor del själv.
För mig är det övervägande argumentet att jag säkrar upp en del av min egen elkonsumtion mot oväntande händelser, black swans som numera tycks vara mer regel än undantag, den egenanvända elen via solceller blir väldigt billig och det ihop med timdebitering ger en ganska bra hävstång för den delen man behöver köpa in. i en förlängning kan man hänga på batteri eller elbil med V2H funktion då får man en trygghet mot elavbrott.
För övrigt känns hedgen mot att byta bensin mot egenproducerad el väldigt bra även ekonomiskt.
Men vi ska såklart inte göra kalkylen på dagens elpriser men inte heller på gårdagens.
Jobbat i energibranschen i tio år. Kan sätta min högra fot och hela min ISP på att du kan fyrdubbla elpriserna i din kalkyl de kommande åren, det där är bara fantasipriser. Vi har historiskt sett haft bra elpriser gentemot övriga Europa tack vare vår vattenkraft men den tiden är över så länge det inte blir en väldigt djup och långtgående recession.
Är det ingen som räknar med en investeringskalkyl, dvs värdeökningen på huset… jag hade betalt en jalv miljon extra om huset hade varit offgrid
Värdeökningar pga investeringar i huset är väl generellt oerhört väldigt svåra att beräkna och ger sällan full payback. Tycker oftast det används av försäljarna av den produkt/tjänst som är tänkt att höja värdet på huset. Ofta ger investeringar knappt nån värdeökning alls. Här är det knutet till husets driftskostnader och det bör påverkar värdet något men jag tror andra faktorer har betydligt större påverkan.
Om man har två för övrigt helt lika objekt bör det förstås var en någon skillnad man varför skulle det vara dubbla investeringskostnaden jag tror isåfall på mindre än investeirngskostnaden.
Så för egen del är det inget jag tar i beaktande iaf…
Tror jag missuppfattade vad du menade med offgrid, du menade kanske 100% offgrid? Jo det vore ju värt en del…
Ja, upplever att det här är ett väldigt vanligt argument på sistone. Dvs. man utvärderar på utfallet inte på beslutsprocessen. Men då det är påverkat av slump så hade det ju lika gärna kunnat slå åt andra hållet.
"Huset har varit dyrt att bygga. Dessutom är elen dubbelt så dyr som vad vanliga konsumenter får betala.
Elen kostar 2,25 kronor per kW/h men när allt är avskrivet om tio år är energin gratis eftersom solen är fri. Ett hus ska kunna stå i 100 år så det är en bra investering för framtiden, anser Hans-Olof Nilsson."