Hade man timat och satt pengarna i Bitcoin/Tesla osv istället för att investera i solceller hade det kunna skilja något enormt i lönsamhet i en efterkalkyl åt båda hållen beroende på tidpunkt! 
Jag är med på din sida av kalkylen och tycker inte att du har fel, men den saknar en ganska stor bit: Höjer eller sänker investeringen hushållets totala ekonomiska risk? Poängen måste inte vara maximal avkastning genom antaganden om framtiden likt Fru Fortuna.
TCO-kalkyler i all ära men vad ger mer risk, en stor summa vid ett tillfälle eller en mindre summa varje månad som du måste betala tiden ut oavsett vad som händer? TCO-kalkyler är vettiga men ofta bara ett sätt att rättfärdiga en för dyr bil.
Av den anledningen tycker jag att lån för solpaneler är fel, det höjer risken för en eventuell högre avkastning i framtiden. Solpaneler kontant ger omedelbart en sänkning av månadskostnaden. Sen hur man förvaltar det överskottet kan också diskuteras i form av risk; konsumtion eller sparande etc.
Håller med risksidan att förlita sig 100% på köpt el än den eventuella förlusten man kan göra på solelen blir dyrare än köpt el är mångdubbelt större. Eller rättare sagt att priset blir för lågt på den elen du säljer, den egenavända elen blir inte dyrare än den köpta ens om priset skulle vara noll.
Jag tror att du kan ta en viss värdeökning i beräkningen.
Ja, exakt. Det är därför förutsättningar spelar roll. För t.ex. min mamma som inte investerar på börsen så skulle jag nog argumentera för att hon skulle göra det. Hon har inte så många (för henne) acceptabla alternativ som jag har.
Håller med till 100 %. Man behöver inte och borde inte sikta på att alltid optimera den ekonomiska aspekten. Men då tycker jag att man ska vara ärlig både mot sig själv och andra (när man argumenterar) och säga t.ex. jag värderar även “känslan av att bidra” eller “för det känns bra att få en liten säker avkastning varje månad på sommarhalvåret” etc.
För nu blir det lätt sanningen är: “sätter du solpaneler så tjänar du pengar” och det är enligt mig ingen sanning.
Jag har läst den och jag förstår inte den. Idag ja. Men hur kan det resonemanget hålla om 10 år när prylarna på taket är 10 år gamla och det finns moderna och mer lönsamma alternativ som kostar 25 % av priset?
Absolut, fast helt utan avsikt. Det var ganska surt att gå och vänta på installationen och därför missade jag också det 30%-iga investeringsstödet och fick hålla tillgodo med “bara” 20%. Sommaren 2019 var inte heller särskilt uppmuntrande prismässigt. Nu börjar det ju dock ordna till sig. ![]()
Artikeln är sedan juli mycket har hänt på bostadsmarknaden sen dess. Vad kostnaden på el och kostnaden för installera solceller är om 3år vet ingen idag och hur det då påverkar värderingen.
Vad händer med värdet på investeringen om skattereduktion på 60åre försvinner?
Huspriser är färskvara.
De flesta hus har den senaste 10-årsperioden ökat kraftigt i värde utan man gjort ett skit med huset.
Bara att gratulera @angaudlinn. Glöm inte bort att fira.
![]()
Här kör jag hellre med stout eller en fin trappist-kvadruppel. ![]()
Helt enig! Jag tror man långsiktigt tjänat pengar på solceller precis som jag tror att man långsiktigt tjänar pengar på räntedelen i en 90/10 portfölj. Det är inte den omedelbara avkastningen utan den större psykologiska effekten av lägre risk som gör att du kan ta större risker i andra delar av livet.
Jag blir därför lite avert när man använder uttryck som att solceller är bra för att ”det känns bra”, ”välgörenhet” eller ”för det känns bra att få en liten säker avkastning varje månad på sommarhalvåret”. Lite som en klapp på huvudet. Jag skulle aldrig klappa nån på huvudet åt en räntedel i en portfölj, snarare uppskattar jag det som ett starkt verktyg för att öka den totala avkastningen.
EDIT: Lägger till en
för att inte verka sur.
Har vi en öl-tråd? ![]()
Ah, sorry om det uppfattades så. Var inte meningen att vara nedvärderande. I min värld är det minst lika giltiga argument som att räkna ROI. Att maxa avkastning och inte kunna sova gott om natten är inget rikt liv.
Det kanske kommer? ![]()
Och här kan solpaneler spela en roll, men igen, utifrån rätt perspektiv. Paneler är kanske en gratislunch 2022, men det ska vi nog inte anta framöver.
Tror jag sett något där man bara hyr ut sitt tak faktiskt, ska leta om jag kan hitta det igen.
Det är en investering/utgift som troligtvis inte betalar sig på många år.
Då måste man kunna förutspå hur framtiden ser ut inom branchen och är inte det just dilemmat här?
Man ska verka inom energibranchen som är tungt styrt och beroende av en flackande energipolitik som inte riktigt vet vad dom gör eller vill i dagsläget. Klart det bli svårbedömt!
Om vi säger såhär då, lägga 200 000 kr på solceller eller ett nytt kök?
Hade valt solceller alla dar i veckan även om både frun och jag hatar vårt kök!
Min anläggning har hittills i år gett 13% avkastning och på årsbasis 0:- i elräkning.
Jag förstår faktiskt inte hur alla kan få till så väldans dåliga kalkyler.
Det enda alternativet jag ser att man har dåliga förutsättningar gällande tak, skuggning osv.
Solen är i min värd betydligt säkrare än börsen i dagsläget.