Hur har kom du fram till att solpaneler INTE lönar sig?

Fast det är väl inte helt antingen eller?
Först solceller för att flytta kostanden för el från en osäker marknad till ditt eget tak och därmed minska risken för skenande hushållsutgifter. När det är gjort kan du väl byta köket om du tänkt det.
Investeringen i solceller ökar inte dina löpande kostnader.

1 gillning

Ja, förmodligen många som byter kök för att hänga med i vad som är modernt osv.
För att om 10-15 år byta kök igen….

1 gillning

Du får gärna redovisa dina siffror, intressant att se för oss andra som håller på att investera i ny anläggning.
Jag har bra tak och relativt billigt att montera på, problemet är lite att man räknar på olika sätt (olika livslängd etc), olika elpriser, olika risker etc. Man kan med samma förutsättningar komma till vädligt olika slutsatser.

Jag köpte en bil istället :speak_no_evil:

Ytterligare en aspekt i investeringen är att en installation av solceller kan berättiga skatteavdrag vid en försäljning. Skatteverket klassar det som en väsentlig förbättring av bostaden och fanns det ingen solcellsanläggning sedan tidigare kan man dra hela beloppet på skatten. Detta kan påverka kalkylen positivt för de som väljer att installera solceller.

5 gillningar

Jag har delat mina siffror i en annan tråd, dock var det för förra året.

Att lägga 200.000 på solceller minskar på utgifterna… Kök därimot förhoppningsvis ökar trivseln i köket men inte minskar kostnaderna så mycke…

1 gillning

Tycker denna aspekten ofta försvinner i solpanelstrådarna och i mina ögon är den helt avgörande. Jag skulle nog inte plocka ut 150kkr från min portfölj för att köpa solceller, men att gå till banken och lägga till det på bolånet hade jag varit mer villig att göra.

Visst hade den förväntade avklastningen på lånet varit större om jag satte dessa pengar i en index-fond. Men det är inte relevant att ta med i en kalkyl när jag vet med mig att jag aldrig hade gjort det. Frågan är då om det finns något alternativ utöver solceller som ger bättre avkastning och har så pass låg risk att jag är villig att låna pengar till det?

5 gillningar

Det kan bli en längre återbetalningstid än vad många hoppas på. Men likväl gör man väl ett antagande om framtiden om man avstår från paneler. Man antar att någon annan får ordning på elproduktion och prissättning.

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vilken öl skulle blow-my-mind? :beers:

Du räknar med 7års avskrivning det ger en kostnad på 11885:-/år vilket en förlust på 2500.-/år de första 7åren. Du har inte heller räknat nån kapitalkostnad vilket gör utfallet missvisande å andra sidan kan du räkna med en viss ränta om du stoppar in dina 9000:- på ett konto/börsen varje år…

Försvinner skattereduktionen blir utfallet sämre. Det som är bra med en relativt liten anläggning är att egenutnyttjandet blir högt men även investeringen per kw.

Detta är ingen kalkyl utan det faktiska utfallet. Kanske skulle ha förtydligat det i originalinlägget.

Ja, exakt. Därav blir det förmodligen en tråd som ballar ur. Tror det finns en tråd där det diskuteras med verkliga siffror.

Tror inte det finns några verkliga siffror eftersom folk tänker så olika runt detta.

1 gillning

Och som du kan låna till 0,5 % rabatt och har potential att minska dina bolånekostnader permanent med 0,1 %.

Generellt ser jag följande ekonomiska fördelar:

• fördelaktig finansiering (grönt lån, skattefördelar vid installation)
  • lägre driftskostnader
  • lägre bolånekostnad
  • högre värdering hus (installationsvärde, lägre driftskostnader)
  • skattefördelar vid försäljning av huset @OscarW
  • mindre exponering för energiprishöjningar (jämförbart med fasta energikostnader på sommaren), riskreducering driftskostnader

Ingen dom, inga siffror, bara en lista… :slight_smile:

2 gillningar

Skulle säga att det finns mycket verkliga siffror för hur solcellsanläggningar producerar.
Men de siffrorna är unika för varje solcellsanläggning och hur de tolkas är unika för varje person som tolkar dem…

1 gillning

Ja självklart finns det verkliga siffror för produktionen och installationskostanden men där slutar nog också den gemensamma bilden.

Räknar/tänker vi inte på samma sätt kommer vi inte få samma utfall.

Håller med dig där. Är precis lika som analys av aktier och fonder!

2 gillningar

Du kan ta samma byggnad med samma solceller men olika familjer som bor där och de kommer få olika utfall då de inte har samma förbrukning och inte heller samma förbrukningsmönster.

1 gillning