För min del så sänker det, tycker det är så fruktansvärt fult.
Bor i ett område där husen är mer eller mindre identiska. Grannen har solceller och sålde huset för betydligt mindre än vad vårt kostade för 2 år sedan. Men svårt att dra några slutsatser nu när priserna gått ner också.
Eftersom vi bara förbrukar ca 7500kwh per år i vårt hus så känns inte några paneler särskilt aktuellt för oss. Däremot sugen på att isolera krypgrunden lite bättre men inte tagit tag i det.
Inte för att jag tycker att det gör taken vackrare, men vad är det för vackert med ett tak annars?
Vi hade ett, förvisso nyrenoverat, plåttak.
Panelerna gjorde varken till eller från i min mening
Det kan absolut se dumt ut om man t ex har röda tegelpannor och gärna lite takkupor etc som gör att panelerna hamnar lite här och där. Men mitt tak är slätt och har glaserade och svarta pannor, så här kvittar det rejält. Dessutom är alla panelerna på sidan mot trädgården, så ingen annan som går förbi behöver heller bli upprörd.
Tak kan göra mycket, varför finns det annars taktvätt? Svärföräldrarna bytade nyligen sitt 40 år gamla tak till nytt. Var superfint i några månader tills de smällde upp panelerna.
Förr eller senare har bidrags-Sverige dessutom gjort det till normalt att ha solceller och då är det inte skämmigt längre att plottra ner alla tak med paneler
Det beror på om du är nöjd. Det roliga är att jag säger emot en enda grej som du har från en person som har som jobb att övertyga sin omgivning om att sälja det dyraste de äger genom denna person och där personen ifråga får en stadig provision.
Men jag, Sancho, vänder min åsna och skumpar hemåt mot la Mancha istället.
Allt du länkar till är dom som vill sälja solcells paneler eller dom som vill låna ut pengar till paneler…
Klart dom vill skriva att de ökar värdet för att kunna sälja in sitt…
Alltså, vill man ha helt exakta kalkyler så får du nog ta fram kristallkulan. Det går inte för parametrarna svänger hela tiden
Antingen tror man på det eller inte.
Jag har haft solfångare för värme, varmvatten och pooluppvärmning sedan 1999, en anläggning.som betalde sig raskt (5,5 år) och som sedan många år är avsktiven och numera bara ger gratis värmeenergi.
Så jag tvekade jag nte ett dugg att skaffa solceller 2017 och har inte ångrat mig en sekund.
Det har minskat mitt behov av köpt el till en tredjedel och överskottet säljer jag.
Minskat beroende, det känns så skönt.
Sen har jag givetvis vägt in miljöaspekten också, det är så bra för miljön och det är alldeles för många som struntar i den. Det känns också skönt!
250 000 i värdeökning baserat på en investering på 140 000 (ca) är mer rimligt i den forna bostadsmarknaden.
Ponera man har ett netto på 10000 per år efter avskrivning, kalkylränta osv osv från solcellerna.
Med 5% ränta så blir det ju ungefär 200 000 höftat i ökat låneutrymme. Och så lite pluspremium för att det signalerar medveten ägare, priceless.
Nu är det nog så att hus med hög elförbrukning är osäljbara oavsett om de har solceller eller inte.
Men det kanske är vår tids Tepyiakihäll, solceller på taket?
Kanske? Tycker man ser trådar på byggahus, särskilt nu när det var kallt, som ojjar sig över att deras 300-400 kvadratmeter hus från 1800-talet som de köpte förra året drog mycket energi.
Nu har jag fått fakturan för December 2023 och kan sammanställa året.
Den totala förtjänsten innan räntekostnad blev 13 758:-.
Då har jag fått “skriva ner” förtjänsten med 1618kr på grund av att jag överproducerade, sålde mer än jag köpte, och för den delen får jag inte skattereduktion om 60 öre per kWh.
Annars hade det varit 15 376:- i förtjänst.
Anläggningen kostnade 127 840:-, så 10.8% avkastning under 2023 - det hade varit 12% om vi hade förbrukat mer el så vi hade maxat skattereduktionen.
Vi lånade till hela investeringen och räntekostnaden efter ränteavdrag under 2023 var 3779:-, förtjänsten “netto” var således 9979kr och nettoavkastningen 7,8%. Inte så pjåkigt tycker jag!
Varför har vi överproducerat då?
Vi snålade med elen förra vintern. Höga priser ihop med föräldraledighet gjorde att vi dels ville spara lite slantar, och dels hade möjlighet att elda mer i kaminen. Det kommer bli högre under 2024 givet samma förutsättningar.
Anläggningen beräknades producera 10 180kWh årligen men utfallet för 2023 blev 10 831 kWh.
Vi tog höjd för ökad förbrukning under anläggningens livslängd. Elbil i framtiden, barnen blir större etc.
Räntekostnaden kommer gå ner i takt med att vi amorterar på lånet, förhoppningsvis får vi lite draghjälp av räntesänkningar framöver också.
Våra solceller ligger på ett uthus, på ett svart plåttak utan några hinder, så jag tycker inte att det ser fult ut.