14430 Watt max effekt på villa i elområde 3. Kostade 140 kkr (efter avdrag) hösten 2021. 2022 levererade bättre än 2023.
Sålt ca 9500kWh för ca 4500kr totalt för 2023.
Nedan är en bild på min sålda el samt vad elpris för 2023.
14430 Watt max effekt på villa i elområde 3. Kostade 140 kkr (efter avdrag) hösten 2021. 2022 levererade bättre än 2023.
Sålt ca 9500kWh för ca 4500kr totalt för 2023.
Nedan är en bild på min sålda el samt vad elpris för 2023.
Kostar att ligga på topp.
Vi gjorde av med 10500 kWh på 178 kvm anno 1978 under 2023. 2024 börjar dock värre iom kallt väder. Jag har liksom slutat bry mig eftersom vi gått från 15000 till 10500 och kommer gå en bra bit under 10000 när vi renoverat tvättstugan och bytt VVB.
Vad händer om man blir nettoproducent av solel?
Alltså vi exporterar MER än vi köper in för ?
Försvinner hela skattereduktionen på 60öre/kWh eller man får bara inte för den delen som överstiger?
Jag tror vi kan installera ungefär 8-9000kWh produktion på taket nämligen. Vi kommer nog bara förbruka runt 3000 kWh själva av dessa pga hur vår profil ser ut så det blir kanske ett jämnt lopp och vi riskerar hamna där att vi exporterar MER än vi köper el.
Det är överskjutande kWh som du inte får skattereduktion för.
Räknade precis för 2023 vi har sparat 12k installationskostnad 145k (2022) så ca 8%
Inte jättebra, men inte heller så dåligt som jag trodde med tanke på rätt låga elpriser under sommaren.
Vi har också en överproduktion så det får man ta hänsyn till när man räknar med skattereduktionen. (Det finns lite andra regler också, ex. att du måste ha en inkomst för att kunna få reduktionen osv.)
Å andra sidan, när man väl köper anläggningen så brukar man väl ta så många paneler som det får plats åt det hållet där man har solen oavsett förbrukning? Man vet aldrig i framtiden hur många elbilar och svävare man kommer ladda. ![]()
Jo, det är inte panelerna utan arbetet som kostar så det är kanske lika bra att maxa.
Speicellt som i mitt fall där panelerna är rakt i öster och väster, det blir aldrig den där megatoppen i juni mitt på dagen utan mer “flatten the curve” och jag fångar morgon och kvälls/eftermiddagssolen fint med timpriserna.
To be continued.
Har du nån graf på hur din produktion ser ut en solig dag? Blir det två mindre toppar eller en topp som är väldigt bred?
Njae, det är krav inom EU nu att solceller ska ha 85% effekt kvar efter 30 år, så de ska allt klara att leva ännu längre!
Jag har inga solceller idag…Men jag simulerade hur produktionen skulle se ut över dagen för olika datum. Får se om jag hittar den filen igen.
Det var några år sedan så panelerna är effektivare idag än då. Minns jag tittade på typ 280Ware och idag är der väl typ 330W på standard 990x1640.
Det var ockaå före tvångsstängningen av kärnkraften så priskurvorna ser annorlunda ut idag. Samt kostnaderna.
Vi måste byta tak först dock. Det är lika gammalt som VVB och frågan är vilket som börjar läcka först.
Det är bara kul med hus…
Jo tack, byter ut trasigt FLVP till ny LVVP för 150k … Det är härligt att vara husägare ![]()
![]()
Intressant fråga. Om jag får gissa lite så kanske man har en växelriktare som är mindre med celler åt både väst och öst. En riktigt solig dag när solen står som högst gissar jag då kommer se ut som vanligt, dvs den planar ut vid maxeffekten men under en längre tid?
Gjorde ett ganska snabbt överslag (så viss risk för något fel) baserat på månadssnittpris
Anläggningen sattes i drift i mars
Den kostade 116k för 11,5kWp
Elområde 3
Jag har 10öre påslag per såld kWh
Produktion fram till årsskiftet är 9600kWh
7130 av dessa har sålts
2470 är egen användning
Då har jag så långt teoretiskt sålt för 4100kr
Jag har använt el själv till ett värde av
3224kr (priset det hade kostat att köpa den elen via elbolag plus elöverföring och skatt och moms osv)
Alltså sparat ca 7300kr (på 10månader ) =6% av investeringen.
Egentligen så är det ju troligtvis lägre då soltimmarna oftast(baserat på mina minnesbilder på timpris de dagar jag har kollat) har haft ett lägre timpris än snittet.
Jag är ändå ganska nöjd, även med facit att mina aktier hade presterat bättre, särskilt som det var pengar som låg ute under perioden då anläggningen dels inte var klar (handpenning) och dels vid slutbetalning då det tog ytterligare ett halvår därefter för Vattenfall att komma och byta/registrera ny elmätare.
Växelriktare sa säljaren till mig att runt 10 år, solpanelerna längre men bara gissningar från alla då material, produktionstekniker mm ändras hela tiden.
Jag har 25 års material och effekt garanti på mina paneler så kanske 35 år vi får se. Men en panel kostar 1-2 tusen lappar och arbetet att byta en kostar troligen minst lika mycket. Så jag ger inte mycket för den garantin. Troligtvis finns inte ens tillverkaren kvar om/när det händer.
Min åsikt är att solceller är bra för miljön men mer tveksam som investering, bergvärme, extra isolering och amortering på huset är troligtvis bättre investeringar.
Men som du säger vi får se, hänger på en massa okända variabler (elpris, kostnad för anläggning, räntor, mm)
Det är ju helt sinnessjukt om solpaneler höjer värdet så mycket.
Jag skulle mycket hellre få exakt det system jag vill ha monterat, med fräscha garantier.
Verkar ju handla om samma pengar.
Njae, det är krav inom EU nu att solceller ska ha 85% effekt kvar efter 30 år, så de ska allt klara att leva ännu längre!
Och hur många av tillverkarna finns kvar om 30 år?
Samt att garantin nog inte gäller arbetskostnaden för byten (om du ens har kvar kvittona).
Jag hoppas att mina paneler klarar 30 år men jag räknar inte på det.
Alldeles för många är överoptimistiska när det gäller solceller. Min bergvärme installation betalade av sig på 7 år det var lönsamt. Solcellerna ser jag mer som en chansning även om det höga elpriset pga kriget troligen sänkte avbetalningstiden med 2-3 år. Vintertid får man ju 0 av solcellerna så de höga priserna då spelar ingen roll.
Såhär har min solcellsanläggning gått:
Betalade 82 000 kr
Storlek 6.4 kwatt
Elområde 3
Installerad juni 2022.
2022: Juni - Dec = 3800 kwatt
2023 = 6800 kwatt producerat
Anläggning levererar ungefär antalet timmar som offerten sa och jag har inte betalt någon elräkning sedan installationen tack vara att 2022 hade några månader med sjukt höga spotpriser samtidigt som solen sken vackert.
Helt okej investering ekonomiskt hitintills anser jag, då solstrålar är helt frikopplade från eventuella börsfall.
Investering 141 649,00 kr slutet januari 2023
Besparingar 2023: 16 174,78 kr
Lite off topic men är lite avundsjuk på min kollega som har panelerna rätt brant monterade mot söder och åkermark framför. Han har fått in lite över 30kwh/dygn nu i januari soliga dagar.
Spekulation:
Jag är inte helt säker på att du behöver vara det, jag har också nästan söderläge med 45graders vinkel, och det blir ju mycket el kl12 typ, men då är ju inte behovet som störst. Ett vridet hus med paneler i öst/väst så borde man kunna pressa upp lite mer på morgon och kväll då behovet är större, intjäning är ju bättre på att producera el för eget behov (för då slipper man elskatt och elöverföringsavgift+moms).
Alternativt skulle man sätta upp ett batteri för att kunna dra ut behovet över större del på dygnet (fast med batteri så går det ju mycket snack nu för tiden om att det är mer lönsamt att sälja som lastbalansering, men det tar ju bort en del av nöjet av att producera för egenbehov)
Om bilen är fulladdad på måndagen så räcker laddningen ofta hela veckan för många som pendlar någon eller några mil till jobbet. Sen laddar nog många på jobbet också. Sen jobbar många hemma minst en dag i veckan dessutom. Så visst kan många ladda billigt 7-8 månader per år i södra Sverige.