Solceller: så här har det gått för mig... | Hur har det gått för dig?

Nån som har en excelmall för resultaten av solcellerna? Sharing is caring :heart_eyes:

1 gillning

Jag har bara på papper… Sen har alla olika förutsättningar…

Det var billigt!! Gjorde du mycket av jobbet själv eller hur gick det där till? VI skaffade 10 kWp (SolarEdge) för 4 år sedan innan pandemin och Putin och när alla skulle ha solpaneler och gav 135" Hade tre offerter från olika lite större bolag, samt mindre lokal el-firma, och spelade ut dem lite mot varandra. Tog den näst billigaste. Sen dess har priserna bara gått upp och upp.

Att det blev en bra affär är det ingen tvekan om, speciellt förr-förra året när det regnade pengar så fort solen sken…

/

Prognoserna pekar mot mycket billigare batterier när man fått upp volymerna på Na-jon batterier. Så för den som vill lagra egenproducerad el så är det nog en bra ide att avvakta ett par år eller så.

Prognosen för Na-jon batterier är så bra att då behövs inga skattereduktionen. Man tjänar på att lagra sin egen solel. Och kommer tjäna på att köpa den el man måste köpa när det är som billigast. (Men just att det är så bra kommer göra efterfrågan hög och därför dröjer prisfallet ett tag).

Ersättningen för FCR-D är numera så bra att det till och med motiverar att man köper dagens dyra batterier. Men så har överheten börjat obstruera i det. Vi får se hur det slutar.

Vore kanon om i framtiden när de går att lagra hela sommarens elproduktion i batterier så de klarar vinterns el behov…
Den som lever får se…

Det är till fullo utfört av andra.

Lokal firma som gav bästa offerten av ett antal tillfrågade.
Paneler från Amerisolar och växelriktare från Sofar. Hur komponenterna står sig mot andra har jag inte lagt så mycket krut på, beslutet hamnade på pris, kommunikation och tänkt leveransdatum (som sket sig med några månader) och en tanke på att om något krånglar så är det med lite tur lättare att få support av någon som verkar i samma samhälle. Dessutom hade de med en rad i offerten om att fler eller färre paneler kunde monteras med +/- kr om något skulle visa sig behöva justeras vid montaget. I mitt fall kom de fram till att det faktiskt gick klämma in en rad paneler extra på taket när de höll på= muntlig ök på plats om att köra på med känd kostnad mot offert…

Jag hade ett önskemål om att inkludera alternativ offert med batteri redan vid beställningen, men bara en firma kunde svara upp mot det, men de svarade efter typ två månader så då var det för sent (och deras förslag hade bara typ paneler för 6kWp baserat på en satellitbild av mitt tak, trots bifogade ritningar från mig ).
En verkade inte alls intresserad av att sälja i samtalet vi hade.
En som gjorde hembesök hade för stora paneler så de matchade dåligt mot min takyta, så där blev det också bara typ 6kWp som mest. (men de kunde ju skryta med många w/panel)

Att lagra så mycket tror jag inte är vare sig realistiskt eller ekonomiskt. Utan för batterier är det mer lagring upp till 1-2 dygn som är ekonomiskt.
(Undantag är ju om man har ö-drift).

Men att slippa köpa el på sommaren borde vare rimligt om några år. Ser jag till mig själv ligger jag på knappt 30 kWh per dygn på sommaren. Ska jag klara mig från att köpa el behöver jag ha en produktion på minst 30 kWh/dygn även mulna dar. Säg att jag behöver lagra 15 kWh. Slår man till när priserna kommit ned till 500 kr/kWh så kostar det 7’500 och så borde de räcka i 20 år eller så. Då kan man förbruka och lagra under dagen och gå på batteri under natten. Och kanske även sälja överskottet när det är som dyrast under dygnet.

Sedan så kan man köpa lite mer om man vill hålla på med prisarbitrage. Såvida inte många för det, då blir priskurvan så platt att det inte är lönsamt. Där hamnar vi väl någon gång, men det borde vara länge tills dess.

Mest en dröm som man själv inte komma att uppleva att de skulle kunna lagra sommarens elproduktion till vintern…
Har kollat på de där me batterier, men ser inte lönsamhet i att ha de… På sommaren köper vi runt 150 kwh i månaden å de skulle batterier kunna fixa… Produktionen är så mycke högre att större delen av året går plus…

Du (och kanske jag) får vänta några år tills Na-jon batterier kommer upp i stor volymproduktion och en ny generation av celler är i produktion. Finns ingen lönsamhet i lagring med dagens Li-batterier.

1 gillning

hej @DGF!
grymt att du startade denna tråden, jag satte mig i helgen och försökte mig på att göra en uppföljning hur det har gått men osäker ifall jag har räknat rätt… jag köpte en anläggning för 100k (installerades okt 2022) och förra året, om jag räknat rätt, tjänade jag 4000 vilket känns sådär då återbetalningstiden gick från 12 år till 25… Du får gärna dela din excel så ska se ifall jag får bättre siffror med din alternativ om någon har en bra kalkyl att dela med sig…

De är väl inte så dåligt att man tjäna 4.000 för förra året… Vi fick betala typ 7.800 förra året i elräkning…
Men 2022 så med elstöd så kom vi att tjäna typ 3.200… Räknar man inte me elstöd så fick vi betala 797…

Hej, jag kan tvätta filen från mitt data och dela den med dig. Den är specialanpassad för tibber, de har 2 olika priser för el, vanlig och “smart”. Kör ni tibber? Annars får jag anpassa filen för ett pris också.

Tibbers smart el passar de som laddar bilar hemma. Man låter tibber styra när bilen laddas och som kompensation betalar du hälften av vad den övriga elen kostar. (Tror att även uppvärmning ska fungera men inget jag nyttjar.)

Har man tibber och vill se hur mycket man sparar på smartel så finns en gratis webapp som visar hur mycket man sparar. Vi sparar ca 10% med en hybrid som laddas några nätter per vecka.
https://offpeak.se/about

Är ni intresserade av tibber så kan ni nyttja nedan länk, då får vi 400 kr var att handla smarta-hem prylar för.

schysst av dig men återkom när du har städat upp filen så får vi vad kalkylen säger. Vi kör också Tibber😀

Ni som fått in offerter på solceller, vilken återbetalningstid har det varit på anläggningen och vilket elpris har de räknat med?
Och hur väl har det stämt med verkligheten?

Ett företag jag fått offert från räknade på 1,5kr/kWh och en återbetalningstid på 7.2 år.
Detta på en anläggning på 11,5 kW plus ett batteri på 6kW

Detta är frågan som alla ställer sig. :slight_smile: Det finns många parametrar att ta hänsyn till. Effekttariffer och hur det påverkar, avveckling av skattereduktionen för mikroproduktionen, användning av batterier, utvecklingen av Vehicle-to-grid (V2G), har man elbil osv. Sedan är det stor skillnad på beräknad återbetalningstid beroende på årets elpris.
Efter 31 månader (t.o.m. september) med solceller (utan batteri) så ser det ut så här för mig:

1 gillning

I kalkylen jag fick räknade de på snittpris på 1,5kr/kWh och avkastning på 14% om året.
Extremt högt räknat skulle jag säga, glädjekalkyl till och med :sweat_smile:

Visst, vi har ett tak i perfekt söderläge men ändå.
V2G är mer intressant än ett dedikerat batteri då vi har elbil, synd bara att det inte hänt så mycket där.

1.5kr/kWh i spotpris inköp/sälj eller totalkostnad spot+överföring+skatt+moms på inköpt?

Det var ju optimistiskt på gränsen till bedrägligt. De får skylla på att de inte hunnit uppdatera sedan 2022…

1 gillning

Exakt. Jag pratade med honom på telefon och han sa att räknade lågt, nämnde inget pris på el då.
Snittpriset sedan 2022 är 113 öre.