200k solceller vs amortera

För egen del investerade jag främst för egenanvändning och att kunna få ner driftskostnaden.
Jag har ö-funktion, så tanken är ju att kunna drifta huset vid strömavbrott och/eller styra försäljningen lite smartare på sikt.
Sneglar även på frekvensreglering på sikt.

Installera endast paneler om du kommer kunna göra åt med merparten av elproduktionen själv i realtid. I en villa gör du sällan det.

Ska du motivera investeringen av paneler genom att sälja din el på sommarhalvåret blir det mer en spekulation i framtida elpriser på sommarhalvåret. När alla andras paneler också skickar ut el på nätet= förmodat dåligt betalt för elen.

Om man vill spekulera i elpris eller värdepapper så framstår det för mig onödigt att köpa den typ av värdepapper som skruvas upp på taket. Bättre ha de hos nordnet eller avanza då…

Kommer det solpaneler som ger mig ström när jag behöver den (mörker o kyla, kvällar) så hoppar även jag på trenden.

Så jag röstar på amortera eller investera.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Min anläggning fyller snart fyra år och den har varje år producerat mer än kalkylerna, så jag klagar inte. Jag har dock inte räknat på hur långt jag nått i återbetalning, men på snart fyra år har jag fått fyra månadsräkningar och i år är jag femsiffrigt plus, så gissningsvis är det 60-70k-ish totalt vi snackar om.

Jag säger: installera solceller! Kriget ser inte ut att ta slut imorgon och även om det gör det så är nog inte världen kompisar med Putin över en natt.

2 gillningar

Något man kan behöva börja ta med i sin kalkyl nu för tiden är att det kan bli så att solcellsanläggningar får betala för anslutningsavgift samt den destabiliserande faktor de innebär för elnätet. Om det blir så kan det fortfarande vara värt det (särskilt med ett ödriftsystem) men det kan ändå vara värt att tänka på.

En fortsatt höginflationsmiljö är ett till argument för att beställa solcellerna asap

1 gillning

Förutsättningarna har såklart ändrats lite sedan dess, men när jag installerade solceller i början på 2021 så räknade jag med drygt 8% avkastning på investerat kapital per år vid elpris å 1kr. Så var en fullständig no-brainer för mig att installera så mycket jag fick plats med.
17.4kW för ca 275 000kr (205 000kr efter bidrag.

Bättre avkastning än på börsen med extremt låg volatilitet!

Sen finns det så klart en avgörande skillnad som man får ta i beaktning. Du låser helt dina pengar i cellerna, om man amorterar eller investerar på börsen istället kan du alltid sälja eller ta ett nytt lån igen om du behöver kontanter.

1 gillning

Hej!

Solceller är fortfarande ganska dyrt/hypat och räntan är relativt hög nu, men kommer gå ner.

Nu kanske du är inne på just dessa 2 alternativ, men 15-20k kwh/år är ganska mycket.
Såvida det inte är en väldigt stor fastighet, elbilar eller annat, så kan nog uppvärmning/kamin/isolering eller den typen av investering vara en bra ide i nuläget.

Edit: Läste lite mer nu och såg att detta redan kommit på tal.

Jag hade avvaktat med solceller.
Med 100% elbil så ökar förbrukningen och eftersom du rimligen har ett rejält tak, så hade jag fläskat på med solceller längre fram istället.
Jag hade installerat kamin om du inte har det, amorterat och köpt krypto.
En tredjedel i varje :blush:

Menar du att solceller är onödigt och inte betalar sig, men att 1/3 i krypto då är ett seriöst alternativ? Okeeej… :roll_eyes:

1 gillning

Tror att man ska vara försiktigt att slentrianmässigt rekommendera tilläggsisolering. Eventuell lönsamhet i en sådan åtgärd är extremt beroende av förutsättningarna.

Investeringen kan kosta allt ifrån några tusenlappar upp till flera hundra tusen beroende på vad med tänker sig att göra. Och besparingen man åstadkommer kan vara allt mellan någon enstaka procent upp till några tiotals procent beroende på hur dåligt det var från början.

Det är dessutom en åtgärd som riskerar behöva kompletteras med andra åtgärder för att få full effekt, som tex fönsterbyte om dem inte är bra, med mera. Så återbetalningstiden på en sådan åtgärd kan vara bättre än t ex en installation av solceller, eller byte av uppvärmningssystem. Men skulle nog säga att det inte är en majoritet detta gäller för.
Utan att veta en hel del om förutsättningarna så är det omöjligt att räkna på om en tilläggsisolering lönar sig. Eftersom livslängden på isoleringen är lång så kommer det säkert löna sig till sist. Men kan ta allt mellan 10 och >50 år innan det betalar sig. Så inte omöjligt man för bättre avkastning på ett vanlig bankkonto :kissing_heart:.

När det gäller solceller finns det också olika faktorer som påverkar hur bra en sådan investering blir, men inte alls i samma grad som byte av värmesystem eller tilläggsisolering.

Håller med men som TS skrivit så har han ett relativt nybyggt hus så hans hus borde ha de senaste av allt.

På äldre hus så är det annat man kan investera i,de punkterna som du nämner. Där ska inte solceller vara det första man investerar i.

Det har blivit dyrare med solceller nu men jag är helnöjd med mina. Främst ekonomiskt men elmarknaden har också varit väldigt instabil.

Hej! Helt klart investera i solceller såsom ränteläget och elmarknaden ser ut nu och framgent.

Jag installerade mina solceller 2018. De genererar ca 15-16000kwh per år. Det innebär ett normalår 20.000kr per år i minskade elkostnader och såld el. 2022 dubblades det till över 40.000kr.

Räkna på olika scenarion (inkl risker) och utfall för räntekostnad kontra elpris (min/max). I de flesta fall tjänar du på att
investera i solceller.

En politisk risk att ta i beaktande är 60öre per såld kWh du får tillbaka på skatten. Om detta tas bort ändras förutsättningarna radikalt.

Hej, 170k för den anläggning är mycket pengar
gå in på soloutlet.se där hittade Jag det för halva priset.

Mvh

Huruvida kryptovaluta är ett seriöst alternativ är nog en diskussion för en annan tråd.
Det är blott så jag hade gjort.

Amortera tycker jag aldrig är ett bra alternativ, så länge man är likvid nog att tåla skulden, även i sämre tider.
Solceller är en självklar investering i mina ögon. Men hade avvaktat något år eller två, dels p.g.a. timingen och dels för att kunna bygga så stort taket tillåter, vilket borde vara betydligt mer än 170k, givet boarean :blush:

Tänk på att kostnaden för att sätta paneler har ökat från ca 10 tkr —> ca 15tkr per kWp senaste året. Köpa när det är dyrt vs när det är billigt

Nu har ju du fått många svar och många är väldigt positiva, jag hade nu tur att jag installerade solceller 2020 och fick installation innan alla andra ville installera sina solceller så efter det statliga bidraget landade min installation på 128.000 kr för 9,75 kwh peak och en beräknad årsproduktion på 8.000 kwh vilket den även levererar utan problem.
Skillnaden idag är den höga efterfrågan av solceller vilket gör det idag väldigt dyrt att köpa in sig och frågan är ju hur länge till har vi dom här extrem priserna? Jag spontant skulle åtminstone kalkylera med halva elpriset på sikt för att komma åt det rätta priset. Bolåneränta lär inte gå upp allt för mycket och över sikt kanske gå ner lite grann till och med, men räknar där med dagens ränta närmsta åren.
Det går ju senare höja huslånet igen för att investera i solceller också.