Fått offert på solpaneler - kan jag räkna så här?

Nu har jag, som vanligt, inte orkat läsa alla andras inlägg men…

Jag har haft solpaneler på huset i fem år och följer produktion och konsumtion slaviskt :slight_smile:

Har 9kW installerad effekt och producerar i snitt 7 000kWh per år.

Tyvärr ligger ju största delen av produktionen på sommarhalvåret när ersättningen är lägre.

Det finns solpaneler som klarar partiell skugga bättre än andra, lite dyrare lite bättre. Man slipper optimerare.
Optimerare används främst när panelerna sitter i fler väderstreck än vad växelriktaren har ingångar för (oftast två).
Det ingen talar om är att optimerarna stjäl lite av produktionen så klarar man sig utan är det bra.

Bäst är att placera cellerna i syd alternativt sydöst eller sydväst. Riktningen skiljer inte så mycket. Bättre är då att tillse att man slipper skuggning.
Optimal vinkel i Stockholms trakten är runt 45°.

Angående värdeförändringen på huset så säger mäklarna att solpanelerna ökar värdet med motsvarande installationskostnaden.

Oftast (alltid?) får man timdebitering när man har solpaneler installerat.
Beroende på elavtal så kan det bli förmånligare att sälja maximalt av produktionen och köpa tillbaka när det är billigare.

Enligt en installatör är skatteavdraget på väg bort :disappointed:

2 gillningar

Jag skulle tänka lite framtid. Är du intresserad av att ha Teslan som batteri för att kapa effekttoppar, alternativt köpa ett batteri i framtiden?
Kunna drifta huset vid strömavbrott eller nedstängning av nätet?
Om det inte är aktuellt kvittar det, men annars måste du investera i en ny växelriktare om du kommer på det i efterhand. Tippar på runt 15 tusen extra för att få en växelriktare med dessa funktioner direkt.

För att få till det måste växelriktaren vara batteriförberedd.
För att drifta huset vid strömavbrott måste växelriktaren även ha Ö-läge.

2 gillningar

Hej!

Mitt första inlägg blir nog tyvärr lite “negativt” men några tankar:

Personligen, så tror jag scenario B är mer sannolikt än A.

Sen kan/bör man även lägga in avskrivning (likt ett bilägande) av paneler + 2 växelrikare på t.ex. 30 år = 5-6000kr/år i kalkylen.

Över 1000kwh/år/kwp är fullt möjligt, men ganska ovanligt.
Inte sällan har dessa bolag glädjekalkyler.

Sen kan man även lägga in en (subjektiv) värdeökning på fastigheten i kalkylen.

Allt gott!

1 gillning

Ett tips gällande finansen så finns det inga “räntefria” lån. Det är någon som betalar mellanskillanden mellan “nollränta” och den aktuella listräntan som deras finans-partner erbjuder. Det kan låta bra men beroende på hur det är upplagt så hamnar kostnaden antingen hos företaget eller på ev återförsäljare.

I värsta fall hamnar kostnaden på kundens offert i form av att man lägger på lite extra marginal. Oavsett så kan du ställa frågan om man kan få ner priset genom att inte teckna sig för finansen då finansen är en kostnad för det aktuella företaget.

Jag jobbar själv med denna typen av finansen men jag kommer inte ihåg exakt hur mycket vi betalar till finansbolaget för 36 månaders räntefritt.

3 gillningar

Såhär har jag räknat.

https://rikatillsammans.se/forum/t/rakneexempel-solceller

När du väl har tagit reda på hur mycket som får plats på ditt tak får du jämföra leverantörer. Titta då på vilket pris per installerad kW du får. Tror ditt pris är ok för att vara en såpass liten anläggning.
Men se upp, alla leverantörer höjer sina priser precis hela tiden nu…!

1 gillning

Funderat på att komplettera med batteri?

Värdet på huset ökar samtidigt, det är inte pengar som bara bränns på en kväll. En det förstår ju du med såklart.

Har sedan Juli ett system oå 11 kw. 27paneler på 410 w
Platt tak
Beräknat på 8500kw/år
Är kort tid för att se riktiga utfallet på, men hitintills ligger utfallet något över beräkningen

2 gillningar

Just det är det kniviga nu! Det går inte att få tag i material pga materialbrist samt så skenar installation samt materialpriserna.
Många i mitt län har ett års väntetid samt får stänga av telefonerna för att folk har panik och vill ha solceller NU.

Det i sej lockar också fram mindre seriösa installatörer som ser att det finns pengar att tjäna.

Vill också tillägga att det finns företag inom solceller som manar till lugn, att solceller förmodligen inte räddar vintern, samt att många borde börja med isolering fönsterbyte osv.
Vissa hus passar inte heller för en solcellsanläggning på grund av tak, skuggning osv.

2 gillningar

Eftersom den största delen av elproduktionen kommer att säljas är min åsikt att detta borde ses som en investering i en elproduktionsanläggning.

Vad blir produktionskostnaden per kWh, och hur står sig den gentemot andra alternativ?

För övrigt kan man väl misstänka att nästa regering kommer att ändra villkoren för både produktion och prissättning av el.

Man får även förlustersättning på 6,9 öre/kwh :sunglasses: av Nätägare då man levererar till närmsta grannarna med låga överföringsförluster.
Många bäckar små… :+1:

1 gillning

Du har rätt, försvann i farten.

Har redigerat och lagt till ersättning för nätnytta i inlägget. Nätnyttan varierar från nätbolag till nätbolag.

Väcker upp denna tråd då jag har en fråga om ett prisestimat från en leverantör.

Jag har tittat hos företaget NIBE som säger att dom också levererar solpaneler.
Jag klickade på deras 8 kWp standard paket och får då estimatet att det skulle gå på ca 103’300 kr. Inklusive så kallat grönt avdrag på 20%. Dvs man slipper momsen. Priset sägs inkludera basinstallation. Men att beroende på faktiska omständigheter kan det bli justeringar. So far so good.

Men sedan kommer en kort mening som får hjärncellerna att gå i massiv protest. Man skriver “kostnad efter ROT är 114 775 kr”.

Min fråga är: Hur blev det dyrare med ROT-avdrag???

Utan att ha läst alla svaren noggrant har jag två frågor.

1. Vilken säkring har du till huset? När du går över till fjärrvärme kan du antagligen säkra ned till 16 amp och spara pengar.

2. Har du räknat med abonnemangsavgiften i kalkylen som är fast och kraftigt ökande med tiden?

Min lilla erfarenhet säger mig att optimerare bör man undvika så långt som möjligt. De är dyra och går sönder och ger inte mycket extra.

Nu såg jag inte vad offerten låg på men det är snabbt sjunkande priser i branschen nu. Där finns bra möjlighet att förhandla hör jag från olika håll.

Det går inte att kombinera ROT-avdrag (30% på arbetskostnaden, 0% på materialkostnaden) med grönt avdrag (20% på arbets- och materialkostnaden vid solcellsinstallation).

Grönt avdrag är bättre men om det har använts upp så kan man nyttja ROT istället.

Grönt avdrag för batterier är 50%, vilket gäller även växelriktaren. Sätter man sen solceller med så behöver du inte köpa en annan växelriktare utan kan använda samma, på så sätt maximera avdragen.

Tråden är gammal. Det du kommenterar är obsolet. Bara inlägget ovan där jag ställer en fråga är nytt.

(Optimerare kommer jag att ha ifall jag skaffar solpaneler som kan bryta strömmen ifall ljusbåge uppstår).

Ok, så det handlar om alternativ. Antingen grönt avdrag eller ROT.
Då förstår jag.

Varför skulle det uppstå en elektrisk ljusbåge?

Använd pengarna till att köpa en bättre installation som uppfyller SEK 457 och en 3parts inspektion så kommer den hålla i många år innan kablarna tar skada.

Räddningstjänsten skiter i vad du har under panelerna, de utgår från full slingspänning oavsett om du står bredvid och gapar om att du har optimerare som sänker utspänningen vid strömslingebrott när du har brand i huset och de behöver ta sig in via taket.

Finns såväl video som text här.

Hur har du säkerställt att gnagarna läst den?

Så kan det vara.

Tanken var att en eventuell ljusbåge INTE skall hinna tända eld på taket. Och då behöver inte räddningstjänsten dyka upp här.

Finns växleriktare som har ljusbåge detektering också. Vet dock inte om de är olika effektiva.
Om någon vet får ni gärna kommentera.

Jag tror att du kanske utgår lite för mycket från dig själv här.

Det är inte jag som skriver apdryga inlägg och slänger in “fakta” som argument på alla korrelationsdiagram du slänger upp i forumet.

Fakta är att jag har jobbat med detta och kan en del men eftersom du är en dryg och otrevlig idiot och troll så köp dina jävla optimerare om du vill ha dem…

Det finns vissa fall optimerate gör nytta. Du har inte nämnt några.

5 gillningar