Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Först handlar det om att jag skjutit upp beslutet i åratal och tog en månad sedan ett aktivt beslut om att jag inte ska installera. Blir svårt att jämföra och tänka hur hade det varit om jag gjort X eller Y 1-5 år sedan.
Beslutet kom efter att jag nu haft en elhybrid i ett år och ser inte hur jag ska få ihop kalkylen med en installation och nedan är faktorer som behöver förändras innan jag tänker om:

Visst, alla faktorer är inte kopplade till paneler i sig men det är vad som krävs för att jag ska orka ta tag i allt och förändra min situation.

Långsiktigt tänkande innebär att jag inte kan avgöra hur det gått för mig om jag utvärderar efter 1-6 månader. Börsen kan gå hursomhelst. Samtidigt så har paneler sin största produktion då vi har bra med soltimmar och blir orättvist att jämföra månad för månad under vintern till exempel.
Som svar på resten av frågorna så kommer jag inte alls räkna på någon hypotetisk produktion om jag hade installerat. Andra får stå för siffror på deras produktion, intäkter och kostnader.

Detta känns som en bärande del i din argumentation. Har du möjlighet att utveckla detta?

Jag ser att priserna ökat enormt senaste åren och att branschen är full av lycksökare. Om man tittar på solcellsgrupper på Facebook förstår man att många av installatörerna gör undermåliga arbeten.
Jag tänker att en mer mogen marknad och en normaliserad situation gällande containertrafik post corona borde dämpa priserna framåt.?

Gällande din spaning att folk utan solpaneler generellt är mer skeptiska till solpaneler.. vad ska man säga? Rimligt!
Jag skulle gärna ha solpaneler på huset. Jag gillar hela miljögrejen, ny teknik och tanken om diversifiering. Men när jag räknar ser jag precis som @Anonym att börsen med mycket stor sannolikhet kommer vara ett bättre val rent ekonomiskt.
Då kommer frågan om man är beredd att avstå avkastning till förmån för ett gott miljösamvete och en ny teknisk pryl.?

1 gillning

Kan bara hålla med. Pengar är inte allt. Köpte inte heller min anläggning för att göra pengar på den.
Behövde helt enkelt inte pengarna, och ville använda dom till annat än just börsen oavsett avkastning.

Frågan är om kalkylen håller för nya bilen, mobiltelefonen, altanen ,gasolgrillen eller det nya köket.
Eller räknar man bara när det gäller solceller? Känns ibland som om man glömmer syftet.
Ingen köper väl solceller för att klå börsens avkastning?

Svårt att se att det kan bli så extremt mycket dyrare då det redan idag är markant billigare att köpa solceller från Kina och montera själv. Det är bara synd att elektrikermonopolet finns så man inte får koppla in cellerna själv.

Det tror jag nog att folk gör. Högre upp i tråden var det nån som räknat sig till att med just dennes antaganden skulle solceller vara en bättre investering.
Vidare finns det ju såklart gott om folk som inte funderar i de banorna eller känner dig bekväma med börsen, men gärna tar ett utökat bolån för att investera i något som eventuellt når break even på 8-10 år och därefter kanske avkastar som börsen, i bästa fall.

Jag är fortsatt skeptisk.

[quote=“Carlf, post:65, topic:38288”]
Det tror jag nog att folk gör. Högre upp i tråden var det nån som räknat sig till att med just dennes antaganden skulle solceller vara en bättre investering.
Vidare finns det ju såklart gott om folk som inte funderar i de banorna eller känner dig bekväma med börsen, men gärna tar ett utökat bolån för att investera i något som eventuellt når break even på 8-10 år och därefter kanske avkastar som börsen, i bästa fall.

Jag är fortsatt skeptisk.
[/quote

Lånar man pengar blir ju kalkylen betydligt sämre än om man har pengarna givetvis.
Sedan tror jag många skulle få ut mera av att först fixa till sina hus.
Tak, isolering, uppvärmning, fönster osv. Det är där dom stora besparingarna finns.
Solceller är enligt mej det sista man gör, alternativt har ett hyfsat modernt/nytt hus där allt är klart.

1 gillning

Generellt skulle jag absolut säga att börsen är en bättre investering och man ska lägga sitt överskott där.

Vågar man inte låna pengar på sin villa för att investera mer på börsen och det är ett lämpligt objekt för solceller i SE4 så är det en väldigt bra idea att belåna villan till att installera solceller.

Sitter man med 2 miljoner på börsen och inga andra investeringar känns det som en vettig diversifiering.

Har man bara 200 000kr och velar mellan att öppna ett ISK eller installera solceller ser jag det som givet att öppna ISK och sätta in allt där.

Det kanske är mer likt att jämföra med någon slags företagsobligation? Ska betalas tillbaka med ett par procents ränta på 8-10år. Fördel att det inte bygger på ett företag som kan gå i konkurs. Hur hög ränta man får beror på deal och läge, inte risken i bolaget.
Och bonusen är att man fortsätter få inbetalningar i 20 år till efter att lånet återbetalts med ränta.

Huruvida det lönar sig eller inte med paneler beror på hur gärna man vill ha dem, -som med allt annat, man räknar ju åt det håll man vill att det ska luta….
Jodå det är känslor som styr.

Gillar man paneler så hittar man anledningar att motivera dem för sig själv. Samma med elbilar som inte heller är så imponerande rent krasst. Men om man gillar den ny tekniken så tycker man till o med långa, många stopp på macken är mysigt o positivt:)

Allt går att sälja med mördande reklam…kom o köp konserverad gröt

1 gillning

Härligt! Min har överpresterat varje år hittills och är nu 3½ gammal. Idag jobbar jag hemma och lyssnar till arbetarna som jobbar på huset snett över gatan där panelerna åker upp vilken sekund som helst.

Jag tror att en del av beräkningsdiskussionerna bottnar i att ingen vet elpriset de närmaste åren. Det har nog knuffat många som tidigare övervägt in i ett beslut att skaffa. Så just nu, sommaren 2022, tror jag många gissar att den direkta avkastningen i närtid är till solcellernas fördel. Men ja, det är en gissning.

Idag är elen f ö svinbillig i hela Sverige. På med långkok, elbilsladdning, torktumling, hårfönande och annat ni skjutit upp. Duscha längre om andan faller på och om ni har timdebitering. :wink:

1 gillning

Ja, och vips är dom betalda och endast genererar inkomst. Ser jag bakåt i tiden med barn, så tenderar tiden att gå väldigt fort bakåt.
Men att som nybliven förälder tänka framåt 8-10 år är för dom flesta ogörligt.
Lika dant i livet i övrigt. Oftast ångrar man inte beslut som tagits, annat om möjligt att man skulle ha gjort det tidigare.
Samma som med börsen…… Låta pengar arbeta för en.
Dagen då solen slutar lysa, så har vi andra bekymmer.

1 gillning

lite off-topic, men ändå: Grannen kom över igår och ville fråga om mina solceller då elprisnojjan satt in. De har bott här några år, men när han frågade hur länge jag bott här så kändes 19 år plötsligt väldigt länge.

Om 20 år tänker jag oavsett vilket ha gått i pension och hoppas ju att solen lyser och att verkningsgraden är bättre än beräknat även då. Vi får se om vi får vara me’!

1 gillning

Om solen inte lyser alls om 20 år är frågan om pensionsutbetalningar överspelad.

1 gillning

Köpte solceller förra året och betalade 85000kr men var tvungen att flytta mätarskåpet så det vart 5000kr till. Kom igång sent på året så det vart nästan ingen produktion förra året.
Om jag räknar med bidraget på 60öre har panelerna dragit in 13279.5kr hittills i år.
Mina aktier är ned ca 25% i år så jag är rätt nöjd att jag inte lade dessa pengar på börsen.

4 gillningar

Får bara flika in: jag tror nog att allt det andra dy räknar upp är saker de flesta skulle anse tillför någon ny subjektiv komfort i livet. Även om din bil, gasolgrill, mobil skulle hålla lite till är det väl ändå oftast någon ny “feature” du vill åt. Och altanen blir alltid större än den gamla.

Solcellerna sitter ju bara där och producerar likvärdiga elektroner och om inte kalkylen håller… Vad är syftet?

Syftet för dom flesta är ju miljöaspekten samt att dom inbringar pengar i form av besparingar på elförbrukningen på årsbasis.
Halva året får du faktiskt rena pengar på kontot om så önskas som du kan göra vad du vill med.
Jag personligen får även en enorm tillfredställelse dagligen av mina paneler genom bara att se dom på taket, ladda bilen, se pengarna ticka in på appen.
Altanen, bilen, osv var roligt en vecka eller två när dessa var nya.

Bilar, altaner kök osv genererar endast kostnader i form av underhåll och inköp.
Så hur kalkylen beräknas är nog högst individuellt.

Det är just den här grejen som gör att jag inte vill ha timdebitering, jag vill inte ha det momentana elpriset som en faktor i mitt levene… För jag hade garanterat trillat dit!

1 gillning

Jag kan förstå dig och det fick mig att avstå för ett år sedan då jag bytte, men ångrade mig. Sedan har vi sett vansinniga dagar som visserligen gör det lätt att klanta sig, men också ger stora incitament att spara när kanske halva dygnets kostnad ligger på två enstaka timmar på eftermiddagen.

Men det blir iaf ett test nu så får vi se om jag (och sonen) kan vara disciplinerade nog. Snart släpps morgondagens priser så då kan jag uppdatera min lilla lapp på kylen. :sweat_smile:

Ju färre man är i hushållet desto lättare tror jag att det blir att anpassa sig och tjäna på timdebiteringen. Återkom gärna med resultatet när du känner dig mogen…

1 gillning

Finns några belägg för att solpaneler på villan är positivt för klimatet? Eller för miljön för den delen. Eller är det så att det bara känns bra?

2 gillningar