Jag är inte så kinkig, du är välkommen att pytsa åt mitt håll.
Vad jag läst här på forumet, så är du inte heller i behov av dom…
Men å andra sidan är det ju kanske just beroende på att alla pengar gått in på just Börsen under ett antal år.
Blir ju moment 22
Inget jag påstått , men tackar inte nej till mer.
Kan köpa Sinch eller SBB eller andra frimärksbolag
Kan du inte belåna solceller? Finns ju bra möjligheter att låna på bostaden. Så slipper du sänka likviditeten?
Men som sagt solceller blir billigare framöver. Så man kan vänta ett tag till.
Nej, Det är min tolkning när jag läst mellan raderna.
För mig är solpaneler inte värt det vs att ha pengarna på börsen.
Skulle endast göra det ifall jag var mer intresserad av att pimpa mitt hus och vara lite tidig i teknik osv. Vilket jag inte är, tvärtom eldar jag i vedspisen och kakelugnen för att spara på el
Ja finns energilån om ja inte mins fel, och de är lite ”bättre” än ett vanligt lån. Men inte helt hundra.men då går ju en del av vinsten till ränta på lånet. På något som i mitt fall inte bor helt perfekt för en optimal anläggning.
Du kommer inte undan en kostnad.
Antingen betalar du för lånet eller betalar du en alternativkostnad
Klart man kan finansiera panelerna på olika sätt, men då tror jag mer på att allokera om lite av mitt kapital.
Vilken pay off tid är normal under gynnsamma omständigheter? Södra Sverige och ganska höga elpriser.
Ja så är det. Men då tänker ja att ränta på räntan på ex en indexfond så får den betala merkostnaden på elen när bundna avtalet går ut.
Nu har jag visserligen så att jag gott och väl kan äta mig mätt, och mer därtill. Men det är ju för att jag under lång tid varit väldigt noga med hur jag spenderar och investerar mina pengar. Incitamentet att ta risk finns kvar, däremot är det klart att det går att diversifiera något. Men inte om det innebär en rejält mycket sämre affär. Det borde ju gälla oavsett vad jag har för inkomst och portfölj.
Vi tog ett grönt energilån till solcellerna och är redan fullinvesterad i billiga indexfonder (med maxat bolån). Den besparing som vi kommer göra och som blir över efter amortering ska öka vårat månadssparande.
Men oavsett tror jag man måste fundera på hur mycket och var man redan är investerad. Det finns ett case för solceller som en hedge, men då ska man nog inte bara ha solceller som investering utan det är nog mer vettigt om det motsvarar en mindre del av sin totala investering.
Tänker att det bästa du kan göra utan kostnad är att optimera vv produktionen i din bergvp. Tex stäng av elpatron helt. Kör legionella med minst en veckas intervall nattetid och sänk vv tempen där emellan etc. Nattsänkning av temperaturen i bostaden.
Sen småsaker som TV, torktumlare, timpris, persienner, gardiner, plissegardiner etc för att komma ned några tusen kwh/kronor ytterligare. Fönsterfilm kollar jag på nu. Återkommer om min erfarenhet senare.
Solceller kommer därefter anser jag.
Hur du använder din avkastning är inte av betydelse.
Du måste se på det ur ett investeringsperspektiv.
“Vad ger bättre avkastning, 200k på solceller eller 200k på börsen eller 200k i investering X över 25 år?”
Jag förstår vad du menar. Dock är det ju svårt att sätta börsen som ett enda alternativ. Det kan ju finnas bättre affärer än börsen med.
Men, med tanke på dom senaste 10åren har ju börsen varit ett hett alternativ där det nästan varit omöjligt att förlora pengar så där kan jag hålla med.
Dock så kan det gå fort åt andra hållet när det väl vänder. Jag är för konservativ för att lägga alla äggen i samma korg.
Jag avstår hellre avkastning och diversifierar utanför börsen.
Portfölj och lön påverkar ju givetvis inte att man ska undvika dåliga affärer, det var inte det jag syftade på. Givet var att man gör bra affärer både på börsen och utanför samt har mycket pengar.
Faktum är att dom bästa affärerna jag gjort är utanför börsen, vilket har gett mej pengar för att investera på börsen med.
Därav så ser jag lite annorlunda på alternativkostnader, samt att börsen inte alltid är ett likhetstecken med en bra affär.
Jag har en rätt stor del av mina tillgångar bundna i mitt boende.
Att då investera en kvarts miljon till i något som har tveksam avkastning/ROI är ju kanske rationellt utifrån perspektivet att sänka driftskostnader, men eftersom tidshorisonten på en sådan investering måste vara lång - kanske 25-30 år - för att verkligen räkna hem den, så är ju faktiskt börsen ett rätt vettigt alternativ. Men visst, man måste förstå vilken risk man tar och hur tidsaspekten spelar in. På trettio år är jag dock övertygad om att min portfölj kommer utvecklas positivt, och med stor sannolikhet bättre än den eventuella besparing jag skulle göra på att sätta solpaneler på taket. Tyvärr, för jag vill verkligen gilla solpaneler.
Läser att avbetalningstiden för solpaneler ligger runt 12 år. Avkastar du årligen 9-10% eller mer på börsen vore det en bättre affär. Dessutom får du då också del av ränta på ränta effekten. Det är väl där valet står.
Men det kan ju finnas många andra anledningar till att investera i solpaneler men vid en jämförelse med börsen är det inte självklart vad som är mest lönsamt.
Under 10 år tycker jag är en bra generell regel, där någonstans blir det en vettig diversifiering, dock med bundet kapital som tidigare påpekats. Jämför med att byta fönster från englas till treglas, inte med räntefond el dyl.
Vår återbetalningstid kommer bli omkring 4 år om de kommande två somrarna har samma elpriser som den som varit nu i år. Då är det konkurrenskraftigt mot börsen, särskilt som vi lånade till anläggningen via bolånet och investerar intäkterna på börsen. Men priserna är 75-125 % högre idag jämfört med när vi installerade. Så det bästa tåget har i viss mån gått redan.
När folk argumenterar för kärnkraft finns det ingen effektiv lösning på elkrisen på minst tio år. När de med visst förakt diskuterar solpaneler kommer elpriserna snabbt sjunka redan efter den här vintern. Jag ställer mig försiktigt skeptisk till båda extremerna och misstänker att den elsommar vi haft inte är den enda vi kommer se i närtid. Men vi får väl se . (Disclaimer: Jag gillar kärnkraft. Och solpaneler.)
Jag räknade på 12 år när mina monterades för 3,5 år sedan. Kalkylen sa färre år (9?), men jag vet att jag alltid varit modest med elåtgången.
Nu ser det ut att gå mycket snabbare.