Jag räknar på 12 år på de jag beställt, då går det ungefär jämnt upp med börsen om den tuggar på med 7% över 25 år.
Bor du i skugga då eller?
Hur stort system har du som inte genererat rejält i år när andra i södra Sverige kortat ner återbetalningstiden en hel del?
Mitt system är nytt från sensommaren men bara Augusti gav 4700 i försäljning och minskade utgifter. Betalade 113.000 för 11kw system zon 3
Solen finns garanterat kvar men vädret går inte att styra såklart.
Börsen har rasat rejält för mig senaste året så Solcellerna har varit betydligt bättre investering för mig
Han har väl inga paneler?
Och ta den här höstens elpriser och extrapolera de för framtiden är ju en glädjekalkyl till fördel för solceller om något.
Som elterminerna ser ut just nu kommer din försäljning ge dig ca 1/3 aug 2023 och en 1/5 aug 2024 jämfört med aug 2022. Svårt att göra en kalkyl baserat på ett extremår.
Ja, om du cherry pickar några extrema månader med sommar, sol, höga elpriser och börsfall så är det klart att du får det utfallet. Men som du kanske såg så tycker jag det är lämpligt att utvärdera en investering över åtminstone någorlunda samma tid som dess avskrivningstid.
Jag har inga paneler. Än. Av just denna anledning, jag skulle som sagt gärna vilja ha.
Mitt börsfall pågår och startade våren 2020.
Behöver inte plocka vissa månader där…
Men, man kan ju anta att börsen inte kommer falla i 25 år i alla fall.
Gör den det så har vi nog mer problem att diskutera än huruvida solpanelerna var en bra investering eller inte.
en sak som iaf för mig gjorde investeringen med solceller bättre var att genom sätta upp paneler så kunde jag få tillgång till grönt bolån rabatt på 0.1%. På mina 5.5M lån ger det 5500kr i besparing om året, vilket gör att jag kan räkna hem min 110k investering betydligt snabbare även om det finansieras med ett energilån som ligger på 3.5% i ränta just nu.
Som det ser ut nu så ligger det på 5 år (20%avkastning) med räntan inräknad men förväntar att det sjunker till 7-8 år under de kommande åren. Det är betydligt bättre i mitt fall än börsen.
Intressant läge. Vad har du för avbetalning på solcellerna? Ja har en del Sparar i aktier nu och sen en stor buffert för kommande renoveringar. Inte energi investeringar då som ett måste men mera för att få ett hem där vi får ränta på ränta i vardagen om du fattar va ja menar. Men rådande världs läge gör att de får vänta lite lite och då har ja börjat tänka mera på investera nu när allt är billigare.
Har en skog som skuggar av på em och taket gör att det inte går att få upp en bra yta. Hade ja haft bättre möjligheter så hade ja redan monterat upp
Ja hade ja haft de siffrorna på offert hade ja installerat omgående. Hur tänker du kring fram tiden om man får lite bukt på el fronten och priserna går ner.
Kanske kan skaffa kamin och ta ner skogen:joy:
Kamin har jag. Men det är tycär inte min skog och det är dyrt att köpa loss.
Från grunden räknade jag med 1.4kr/kWh vilket inkluderar 60 öre statlig bidrag vilket är vad min solcells installatör räknade med. Så snittpris på 80 öre kWh. Med de siffrorna så är det ungefär 9 år för att räkna hem vilket känns helt okej. Så 12% avkastning typ. Lägre nivåer än det känns inte troligt så det känns lugnt.
80 öre är väl ungefär produktionskostnad för solcellsel på villatak plus/minus 10öre sett över panelernas livslängd? Givetvis beroende på vad man betalt för anläggningen
80 öre, då ska man ha betalat 17-18.000 kr/kWp förutsatt 25 års livslängd. Det kanske folk gör, men det är en väldigt tveksam investering. Vi betalade hälften av det 2020, produktionskostnaden är hos oss ca 45 öre/kW med ett växelriktarbyte inkluderat.
Osäker på vad du menar. Betalat 110k för 9.2kw kapacitet på taket. 80öre / kWh är den beräknade förtjänsten per kWh såld. Beräknar få in 7200 kWh/ år ( har hittills varit högre än det men räknar lågt) så alltså 5760 kr i försäljning, 4320kr i bidrag och 5500kr i lägre huslån. Så alltså 15580 kr/år vilket är typ 14.1% avkastning. Sen om jag drar kostnaden för lånet på 3500 blir det 12080kr/ år.
Faktiska kalkylen i år är en snittförsäljning på 2.45kr/kWh ink bidrag av 7083kwh vilket ger 19626kr förtjänst med 3 månader av låg produktion kvar. Så typ 20% avkastning förväntat.
Det finns inte så stor chans att räkna hem solceller med det priset det är på dom just nu har tagit in offert som ökade med 60000 kr på ett år. Vi vet inte heller om man kommer få betalt för den produktion på sommaren
Jag svarade på @kustloparen s kommentar, om produktionskostnad per kW. Alltså total investeringskostnad delad med förväntad produktion över hela livslängden på anläggningen. Borde bli ca 70 öre/kW för dig om vi leker med tanken att du behöver en ny växelriktare för 15k om något decennium.
Men det är svårt att jämföra produktionskostnaden rakt av mot elpristerminer när förtjänster i form av lägre bolån eller hävstång i form av lånefinansierad anläggning, då får man tänka ett steg till för att få med hela bilden.
Det finns massor av parametrar att ta hänsyn till (inte bara rent ekonomiska) men just produktionskostanden tycker jag är en rimligt lätt siffra som går att jämföra.
Jag landar dock på en produktionskostnad på ca 75-80öre på zervez anläggning så uppenbarligen räknar vi inte riktigt på samma sätt.
Oavsett om det blir 70 eller 80öre visar det hur beroende investeringen är de statliga subventionerna och skattereduktionerna alternativt höga elpriser.
Säljer man för 80öre och 60-örigen försvinner är det plus/minus noll på försåld el, den egenavända kommer ju alltid vara billig eftersom man slipper den löpande nätavgiften.
Bara att gratulera till att du skaffade solceller i rätt tid och till ett bra pris, Tror iofs att rpsier kommer sjunka om ett år eller två dels börjar redan nu solcellsinvesteringen bli rätt tveksam och sedan bör elpriserna falla något de närmsta åren,