Investera istället för att installera solpaneler

Att folk jämför investering på typ börsen mot lönsamheten för solceller så i de långa loppet är nog börsen mer lönsam även om de är nästan tvärt om för tillfället…
Jag själv instalera solceller för att minska utgifter på elen, för börsen är ointressant för min del… Innan elpriset rusa så va tanken att minskningen av elräkningen skulle sjunka me typ 70%, men nu ser det mer ut att för de här året blir räkningen i de närmaste noll eller kanske några kronor i fickan…

Ja, det i sej är märkligt. Men också att vi lärt oss att dom flesta inte slår index på börsen, förutom i teorin och på forum det gör ju solceller ganska stabil i intjäningen.
Mental bokföring borde ju vara att ta.
Din årliga elkostnad+överproduktion samt 60öringen och se vad man får per år att kunna investera för.

Dom allra flesta har ju inte några jättesummor på börsen och får därmed inte så mycket avkastning på börsen att tala om per år.

1 gillning

Vi räknade på 6-7% och avbetalt på ca 12 år (offerterna visade en bättre prognos såklart). Det är att jämföra med rörliga lånet så räknade vi med en vinst på 4-5%, utan någon kontantinsats från vår sida.

Nu har vi inte haft de tillräckligt länge för att utvärdera, men det är klart att förutsättningarna förändras och det är omöjligt att förutse hur i förväg. Men med de parametrar vi hade så känns det ändå som en bra investering.

1 gillning

Det tror jag också, även om det är svårt att vara säker. Just nu är det obalans i tillgång-efterfrågan och höga kostnader på producentsidan som pumpar upp nyinstallationspriserna. Jag hade inte varit särskilt sugen på att installera med de priser andra verkar få enligt diverse forumposter i den här och andra trådar.

Samtidigt verkar ju vissa få relativt bra priser fortfarande, så jag vet inte hur noggranna folk är med att ta in flera offerter, ställa installatörer mot varandra och pruta. Det här tycker jag till exempel är bra jobbat år 2022 utifrån vad jag ser andra skriva:

Om man varken har/planerar köpa elbil inom några år, tror att batterilagring via hemmabatteri/V2G eller ö-drift är något att satsa på framöver, kan/vill låna till investeringen, får lägre bolåneränta pga “grönt bolån”, eller investerar intäkterna på börsen, då kanske man inte ska titta på solpaneler :slight_smile: . För mig är det mer missvisande att inte ta de här delarna i beaktning än att göra det, produktionskostnaden ska man ha koll på och den är en viktig del av många delar i en seriös kalkyl.

Glöm inte heller att genom att låna till investeringen producerar vi el för dagens priser, men betalar av lånet (som är en del av bolånet för oss) om många år. Det finns därmed en bra hedge mot inflationen inbakat i kalkylen, särskilt när man får några år med höga elpriser i investeringens “unga år”.

2 gillningar

Betalade mina solceller kontant!
Räntekostnader jag går miste om tog jag igen på 2-3 dagar!

Och avdrag (22%) på hela investeringskostnaden om det uppstår en reavinst när man säljer huset…

2-3000.- på några dagar är bra jobbat!

Så kan man även lägga till att hela kalkylen är beroende på att 60-öringen består i 25år, skattefritt upp till 40000:- alternativt höga elpriser. Utan subventioner skulle varenda solcellsfirma bli arbetslös på en kvart.

Jag har landat i att ur ett lönsamhets/investeringsperspektiv är det i princip omöjligt att göra en valid kalkyl då det är alldeles för många osäkra poster att ta hänsyn till.

Därför ser jag en eventuell solcellsanläggning utifrån produktionspriset per kwh lite som ett fast elavtal med möjlig uppsida.

Intressant, det låter som att din matte är på en annan nivå än min.

3 gillningar

Mina solceller har genererat ca 25% av installationskostnaden i år.

1 gillning

Räntan på sparkontot för 113.000 som de kostade var inga 2-3000

Nä, jag håller med, 2-3000 låter lågt räknat.
Med 1% ränta får jag det till ungefär 30 000kr.

Värkar varar som folk räknar olika på hur förtjänst/återbetalning av investeringen angående solceller… Vi har kvartalräkning å dom 3 för i år ligger vi totalt på plus 7.500 kr…
Om räkningen för kvartal 4 blir under 7.500 är de kanon… Då kommer frågan va lönsamheten är?? Vi har haft eller har om man räknar ihop köpt å egen produserad el ligger vi på strax under 10.000 kwh i förbrukning… För några år sen låg totalkostnaden för typ 1 kwh på 2 kr, nu är de högre… Då räknade jag allt på räkningen, abonnemang, skatter, miljöavgifter samt moms… Om man räknar lågt i område 3 på 3 kr kwh så har man minskat räkningarna me 30.000 kr å de tycker jag att man kan räkna som avskrivning från kostnaden för solcells anlägningen…

Betalt på fyra år med oförändrade förutsättningar. Det är strålande.

Konsensus verkar vara att det är svårt att räkna på. Det är nog en fördel om man har även andra skäl en rent ekonomiska. Jag är själv lite sugen, men inte just nu.

Vad har du för sparkonto som ger 30.000 på 113.000 insatta pengar som jag skrev?
Årligen?
Verkar vara helt fantastisk konto

Givetvis inte årligen, utslaget över panelernas livstid givetvis, 25 år ungefär.
Ska du göra en jämförelsekalkyl måste du ju använda det.

Min kalkyl är inte beroende av 60-öring, subventionerad installation (det är inte en okänd faktor, panelerna är uppe sedan länge) eller ett onormalt högt elpris. Du försöker slå hål på ett fungerande koncept med faktorer jag och de flesta andra med installerade anläggningar redan känner till och har tagit höjd för.

Alla år vi får ha kvar 60-öringen är bonus, och alla år med höga elpriser blir vi vinnare relativt de som inte har egen elproduktion. Om elpriset dagtid blir under 40 öre/kWh i snitt över flera år (och jättebilligt elpris dagtid inte leder till en beteendeförändring hos hushåll och industrier), då blir det svettigt för oss.

Jag önskar dig lycka till i dina andra investeringar.

3 gillningar

Det enda jag hör är att du har för lite verktyg! :wink:
Investera i en tur till hornbach! :face_with_monocle::joy:

2 gillningar

Givetvis måste man anta något, men anläggningen lär inte vara på återvinningen efter 25år.
Dom äldre anläggningar som är i drift har med modern Växelriktare ökat produktionen.
Med dagens Växelriktare lär merparten även ha funktion efter 25år.
Du byter ju inte elen i huset även fast den uppnått sin livslängd.
Faktum är att många hus överlever sin tekniska livslängd många gånger om även fast exempelvis taket inte är bytt.
Så investeringen i solceller kommer att generera inkomst många år även efter den är betald.

Idag får du utan problem över 3% på sparkonto.