Investera istället för att installera solpaneler

Absolut, alla kalkyler bygger ju på en massa antaganden.
Antaganden om anläggningens livslängd.
Antaganden om elpriset.
Antaganden om avkastning på alternativa investeringar.

2 gillningar

Har sett massor av glädjekalkyler som tar 60-öringen och skattefriheten för självklar och inte räknar några kapitalkostnader, bara intäkter…
Nä jag tror inte man går back om 60-öringen försvinner men det blir egentligen bara den egenanvända elen som blir överskott om inte elpriserna framöver blir fortsatt väldigt höga sommartid. I ett sånt läge blir investeringen ganska ointressant kontra alternativa investeringar samtidigt som du både låser kapital och begränsar vad du kan göra med huset. Sen beror det givetvis beroende på vad du betalar för solcellerna, med dagens priser är subventionerna nödvändiga för att det ska va intressant.

JAg antar att din anläggning har några år på nacken och byggd till andra priser än dagens, det är bara att gratulera. Vi får se var jag landar, jag gillar tanken med egen el med det finns många faktorer att fundera över.

Storbankerna ger väl typ 1,25 nu
Andra här har tydligen 30%:joy::+1:

Nej även storbankerna ger ca 3% nu

Är väl ingen som har påstått några 30%?
1,25% är ju t.om. bättre än 1% som jag räknade med.
Det ger ju en avkastning på 40 000kr över 25 år.

Tyckte precis att du skrev 30,000 i ränta var mer riktigt
På ett kapital på 113.000 som jag skrev att mina solceller kostade
Räntan då var inte många hundringar om året vilket jag tog igen på några få dagar i sänkta kostnader+försäljning av kwh

Ja, 30 000kr är mer riktigt att räkna med för hela panelernas livslängd, om man räknar med ungefär 1% årlig ränta.
Vet inte hur du får det till att jag påstått någon 30%ig årlig ränta…

För det året ja…
Om du ska göra några beräkningar överhuvudtaget får du väl göra det på helheten eller inte räkna alls.

Den här tråden börjar kännas som ekonomihumortråden… :roll_eyes:

Jag betalade min anläggning med bufferten, som råkat bli lite större än tänkt. Detta var i mars 2019. Så det var pengar på ett nollräntekonto som gick till investeringen. Hade jag istället satt dessa pengar på börsen hade de till idag gått upp ca 17% (minus ISK-skatt, fondavgifter och inflation (på sätt och vis)). Jag höftar det till att framåt våren och anläggningens fyraårsdag ska 40-50% ha betalat sig. Hur det blir med resterande 50-60% får framtiden utvisa och ja, jag kommer att behöva skaffa ny växelriktare en vacker dag, men jag kan ju inte säga att jag ångrar installationen.

Men, det är viktigt att ta beslutet baserat på fler faktorer än bara ren avkastning. Stabil vardagsekonomi, låg volatilitet, osäker börs, vanligt löneinflöde, miljötankar, nattsömn etc. Oavsett vad man kallar det så går det inte att göra en enkel graf och övertyga andra om det är bra eller dåligt att sätta upp solceller. Det enda man kan beräkna är kostnad och hur mycket energi man kan förvänta sig i avkastning.

3 gillningar

Tycker det värkar som båda alternativen innebär risker. Frågan är vilket som passar en bäst. Men att ha en godnatt sömn är värt lite lägre avkastning helt klart.

Doc så tänker ja att en solanlängning har en återbetalnings tid på 10 år om det är en bra läge samt andra faktorer. Men att efter då 10 år va ±0 medans om det varit positiv börs så ligger man ju 10 år före även om avkastningen varit lägre än index. Eller tänker ja fel ?

1 gillning

Ja, du tänker fel. Om du placerar på börsen har du kapitalet kvar plus 10 års avkastning. Inte bra avkastningen.

Detta tror jag också.

Din formulering va 1000 gånger bättre än min. :smiley:men det va så ja tänkte

Plus att man måste också räkna med att man kan investera de pengarna man inte betalar elräkningen för i solpanelfallet, vilket gör kalkylen lite, men inte mycket, mer komplicerad.

Helt ense om det här med, men om syftet med den här tråden var att jämföra solpaneler som investering vs andra investeringar så är det väl det man skall diskutera här.

1 gillning

Japp, det är också syftet med mitt inlägg. Som ren ekonomisk investering på en normalavkastande börs är det svårt att räkna hem det som jag ser det.

Sedan finns det ju investeringar och investeringar. Om man tillhör de som “investerar” i bankkonto med 2% ränta får vi andra siffror. :slight_smile:

Fast helt tokigt behöver det ju inte vara att räkna med ränta på sparkonto på en del av alternativkostnaden.
Minskade löpande avgifter minskar den behövda storleken på bufferten.

OMX vs sparkonto så vinner sparkonto imman kollar senaste tiden.

Även om du backar 3-5år så ger det inga 8% årligen som alla räknar med. Det förutsatt att man slår index, vilket många av oss inte gör.
Visst drar man ut grafen så, men 5-10år är ändå relativt kort tid i det stora hela.
Skulle inte förvåna mej om börsen är likamed eller lägre än idag om fem år.

Låter rådet “billig, bred global indexfond” bekant? :wink:

1 gillning

Absolut. Särskilt idag när börsen gått ner.

Å andra sidan slänger du väl inte upp en solcellsanläggning för att spara pengar över ”senaste tiden”. Tanken är ju att prylarna ska hålla 2-3 decennier ungefär, och då snackar vi en helt annan avkastning på en alltigenom normalfungerande marknad.

Ha ha, jag har hört det någonstans ja! Men ändå tur att jag inte lyssnar på allt, även fast fonder numer finns i min portfölj för då hade jag varit -10% mot nuvarande treårsgraf.

Faktum är att jag köpte den fonden hela 2019 och sålde exakt på toppen innan Coronan. Sedan inget alls under hela uppgången.
Det har jag lärt mej en läxa på även fast jag tjänade bra med pengar på den 2019.

1 gillning

Just idag gick den väl dock upp, med ungefär vad man kan förvänta sig på ett år på sparkonto i nuläget.
Helt klart kommer den fortsätta så här framöver med, över 1%/dag :money_mouth_face: :money_mouth_face: :money_mouth_face:

:upside_down_face: