Du kan fortfarande inte säga att jag har fel, När elen är som dyrast så ger solcellerna allra minst. Dvs säga på vintermånader när det är kallt, mörkt och inte blåser. Batterier löser inte heller problemet, blir för få laddcykler per år för att vara ekonomiskt. Det är solcellers nackdel, funkar dock utmärkt längre söderut när det är ljust 12 timmar om dagen året runt. Perfekt med 365 laddcykler om året, är långt ifrån lika bra i Sverige. Skulle vilja se någon kalkyl på solceller som går ihop utan bidrag.
Nej givetvis kan jag inte säga att du har fel, utan du har ju dina argument.
Men faktum kvarstår att jag när solen lyser och då även på vintern säljer min el. Dock betydligt mindre än på sommaren, men jag brukar köra in ett antal dagars elförbrukning per månad även på vintern. För mej är det ändå pengar det med.
Överproduktionen från sommaren betalar ju ”tillbaka” på vintern beroende på elavtal.
Effektbehovet för el är ju enormt och kommer öka många år framöver.
Bidrag eller ej är ju såklart ett individuellt tyckande. För min egen del finns det många bidrag som inte jag nyttjar, men det är ok för mej ändå för de människor som får dessa.
Att det kan vara lönsamt på individnivå betyder inte nödvändigtvis det är det på systemnivå.
En dålig decemberdag kommer man inte alltid över 1kWh faktiskt. Jag hade nå’n dag nu i vinter när några paneler inte ens “vaknade” under dagen. Vad sägs om 250Wh 24 januari?
Staffanstorp här f ö. Svea Solar hade jag och har jag rekommenderat. De verkar bra och poppis då de verkar ha halvlång kötid. En kompis beställde förra året och är beräknad för installation om ett par veckor.
Övrigt… solaredge växelriktare med 15,4 kW som övre gränsvärde har jag för mig. Appen som hör till är bra. Benq-paneler hos mig. Monokristallina, så de är helsvarta (mer eller mindre). Inte de där blå med fula alukanter. Jag har svarta takpannor, så det sitter som en smäck. Fråga om det är nå’t mer jag kan nämna. Det gick smidigt som katten att få det installerat, även lokala elbolaget var snabba att byta mätaren så jag var igång helt på en vecka.
Min kostade 136k efter investeringsstödet på 20% som gällde då. Jag hade offert på 39 paneler, men tre takfönster bråkade lite med layouten så det blev 37 till slut och de drog bara av de kostnaderna, så inget tjafs med sådant heller.
@Xiro gör bra överslag. Kanske blir det billigare på mindre hus. Jag bor på 200 m2 och 37 paneler är vad jag får plats med. Andra hus här i byn som jag vet är 140 kvadrat och utan takfönster får man in 33 paneler på. Å andra sidan ska man nog inte räkna med 1,34 in, då det mesta genereras på sommaren. Jag räknade iaf med återbetalning på 12 år, Det kan nog bli lite mindre, typ 10.
Som sagt, växelriktaren räknar man med 15 år på ungefär, å andra sidan räknar man 30 år eller mer för panelerna. Effekten avtar lite med åren, men inte så kraftigt trots allt.
Jag tror panelerna kommer att kosta detsamma, men effekten blir bättre. Normalpanelen är säkert på 400W om ett er eller så.
Min tanke är att man inte ska skaffa solceller enbart av ekonomiska skäl. Man får mervärde av att man faktiskt gör en insats, demonstrerar sitt ställningstagande etc.
F ö är spillvärmen från växelriktaren toppen i tvättstugan. Jag har inget element där längre.
Japp, IKEA jobbar med just Svea Solar numera. Jag installerade mina innan IKEA började kränga. Hur ert hus är placerat spelar in mycket. Träd i vägen påverkar massor etc. 45 paneler låter stort. Nere på tegelbruksområdet t ex lär det väl vara ganska “trädfritt” och en del tak vetter åt rätt håll tänker jag.
Bra inlägg. Jag tog mina pengar direkt från lönekontot s a s. Så jag lånade inget och tog inget som låg investerat. Detta var istället de pengar som kunde ha investerats på sätt och vis.
Bra. Som jag också nämnde så ger det ju bra iaf 9 månader om året. Även när det är som tristast väder har man dagar när de står för dagsbehovet. Det fnyser man ju inte åt!
Augusti-september var festmånad för oss med anläggning.
Här finns en rätt bra kalkylator för den som vill testa lite. Gränsvärdena som är inställda är för en typisk villa med vissa antaganden om framtida skattereduktioner och räntor mm. 16 års payoff tid.
Bra räknesnurra. Verkar stämma ganska bra. Min återbetalningstid hamnade på 8år med antaget elpris, och är samma som min offererade kalkyl var.
Dock kommer återbetalningstiden minskas med dagens elpriser.
Så för oss med anläggningar så är det bara bra om elen drar iväg……
Beror på… om elen drar iväg dom månader på året som det är mörkt och kallt (som dom gjort denna vinter) så är det inte fördelaktigt. Om priserna ökar på sommarhalvåret är det en annan femma såklart.
Tyvärr gör inte kalkylen skillnad på pris/kWh på sommarhalvåret och på vinterhalvåret. Skulle göra kalkylen betydligt mer precis.
Beror ju på givetvis. Har man fast avtal så klarar man sej såklart bättre gällande sin köpta el.
Försäljningen brukar ju vara spotpriset, och det har varit väldigt gynnsamt att sälja sin el hela 2021.
Jag är övertygad om att elen inte kommer att bli billigare, samt att dom flesta elbolagen på sikt kommer gå över till effekttariffer tids nog.
Skruvar Putin av sin gaskran till Europa så kommer elen inte bara bli dyr på vintern……
Är inte så inläst på avtal för solcellsanläggningar. Finns det alltså avtal där du kan ha fast pris på förbrukad el och rörligt spotpris på producerad?
Ja, det är två avtal som man har. Ett för förbrukning samt ett för produktion.
Okej, antar att dom flesta bolag som köper in till bra villkor även ställer krav på att man även köper från dom?
Ja, dom flesta bolag vill ju att man köper elen av dom såklart. Det finns dock bolag som inte har det som krav.
Men du kan ju ha ett fastprisavtal på inköp av el, men få betalt spotpris vid försäljning.
Dock så ska man ju sträva efter att förbruka elen själv det är det bästa.
Jag har lite tur med mitt tak, som gör att jag har paneler i Väst, Syd, Öst med bra lutning.
Så jag får ingen peak mitt på dagen som ett rent Sydligt tak ger.
Därav förbrukar jag mycket av min el själv och säljer mindre än om jag haft paneler i enbart Söderläge.
Tack så mycket all information!
Har nu bokad tiden för att få offert Ikea solceller nu! Hoppas att det går på rätt håll.
Kommer även hjälp med att titta in på det från någon i släkting som har precis installerade.
Ett tips på vägen. Tänk lite framtid. Elbil, batteri osv.
Läs på om offererade växelriktare, så du inte får billigaste med runt hörnet garanti.
Välj ett företag som hållit på några år med Solcellsanläggningar, och som är certifierade solcellsinstallatörer.
Själv valde jag en växelriktare som är batteriförberedd med ö-funktion samt en billaddare av samma märke så allt lirar ihop.
Se även till att du får en smartmeter installerad, samt optimerare om det är nödvändigt.
Bra tips. Det går så ruskigt fort på den marknaden nu också. Jag räknar med andra förutsättningar när jag ska byta min växelriktare om ett decennium eller så. Det skulle inte förvåna mig om batteribackup är aktuell då. Bara frågan om laddstolpe var mycket mindre aktuell för tre år sedan jämfört med idag. Inte för att jag ångrat mig, för jag siktar snarare på att fasa ut bilen helt, men hade jag installerat idag hade det troligen varit mer meningsfullt.
Hela idén med “ö-funktion” och batterier tilltalar verkligen. Speciellt om elen ska leka berg- och dalbana. Våren 2019 var det ett helt annat prisläge.
Som Fredrik säger, kolla upp med Svea Solar ang Optimerare. Jag kollade lite snabbt på deras kalkyl för jag tänker komplettera med solceller även på garagetaket, ,och som jag såg ingick inte optimerare i det grundpriset.
Utan optimerare fungerar hela installationen som en stor solpanel, dvs får du skugga på en del av huset kommer hela installationens effekt att sjunka, även de som har full sol. Lika så om en panel lägger av. Med optimerare lever varje cell sitt eget liv.
Har man helt fritt från skugga skulle man kunna gå på en installation utan optimerare. Annars rekommenderas optimerare.
Tusen tack för tipset!
Har fått första offert idag och ska gå genom!
Min sambo jobbar för ett solcellsföretag och vi är båda sålda på det. Verkar vara bra lönsamhet, inte minst om man utöver elproduktionen räknar in värdeökning på huset som följer av installationen. Så fort vi äger ett tak kommer vi att beställa ett montage!
44,3 kWh idag. Det är inte bara härligt energimässigt. Det visar också att våren är på väg.
Jag har inte räknat på det själv men förstår det som att det inte lönar sig om man tillverkar mer än man själv förbrukar.
Någon som räknat och har koll?
Min årsförbrukning ligger på 5500 kWh - 7000 kWh.
En installation skulle kunna generera 10000-13000 kWh vilket innebär att jag skulle sälja för mycket.
Jag behöver väl skaffa en eller två elbilar för att öka min förbrukning