Ni som har installerat solcellspaneler. Är det lönt?

Riktigt bra värdar när elen kostar så mycket!

Hur många solpaneler och hur mycket har du betalat?
Det är bara vinst och bonus. Tänker på elen kan knappt går ner i priset på sikt!

En aspekt som jag tycker man ska fundera över (eller åtminstone något som jag funderat en hel del på) är hur gammalt ens tak är - d.v.s hur länge är det till taket behöver bytas? Personligen hade jag inte lagt solceller på ett tak som sannolikt behöver bytas om 5-10 år.

Jag är lite i den sitsen själv, har en ekonomibyggnad som skulle passa fint för solceller, men plåttaket (aluplåt) är drygt 40 år gammalt. Funderar på om det är värt att byta taket i förtid för att montera solceller eller om det är bättre att vänta några år till - egentligen finns det andra projekt som är mer motiverade att lägga tid och pengar på, men vinterns elpriser har fått mig att fundera återigen.

3 gillningar

Roligt att ni är intresserade av solceller!

Har i en annan tråd redovisat hur vår anläggning hade gått till november 2021. Solceller på villa är ingen investering, eller tänker jag helt fel?! - Nr 3 av OscarW

Men uppdatarar här med helåret 2021:

2 gillningar

Du har nog rätt. Vet att sambons företag åker ut och besiktar taken innan de monterar. Det händer att de rekommenderar kunden att byta tak och sedan höra av sig igen. Detta eftersom de lämnar garantier på montaget (om jag har förstått det rätt). Andra företag gör säkert detsamma. Om inte taket är uppenbart fallfärdigt skadar det ju inte att ta in en offert och höra vad de säger!

Bra input. Jag bytte mitt tak sommaren innan solcellerna åkte på. Nu finns ju dessutom solceller som ser ut och fungerar som plåt. Det är ju ett alternativ om man är på det humöret.

2 gillningar

Som en del andra har jag tidigare funderat på vindkraftförening och idag solpaneler.
Lite oväntat drabbas vindkraft skapad i SE 1 och 2 av nya kostnader/avtal pga kunderna/förbrukarna finns i område 3 och 4. Påverkar kalkylen…
När fler har skaffat solpaneler lär elpriset under sommaren sjunka speciellt dagar då det blåser (negativt kwh-pris).
Idag är efterfrågan på nyinstallation så jag utgår ifrån att priserna blir högre då (demand vs supply).
Bidrag för ny teknik brukar driva upp priserna.
Skall bli intressant att se ekonomiskt utfallet om 2 år för solpanelnstallationerna.

Ni som stirrar er blinda på det höga elpriset har väl inte bundit elen. För mig har elen varit lika dyr billig hela vintern. Och då spelar inte min leverans av solel ngn roll. Det blir billigare nu. I februari betalar jag 700 mot normala 1800 en besparing 900 kr som jag gör vad jag vill med. På börsen kanske utdelningsaktie;)

Har 37st 375W-paneler från Longi samt REC på huset i södra Sverige, problemfritt än så länge efter ett år.

Man får inte glömma att om du har en anläggning som överproducerar på sommarhalvåret så får du ju en buffert för de dyra vintermånaderna från elen du säljer. Om priserna är så galna som de varit i vinter täcker det givetvis inte hela summan, men det gör skillnad.

Vill man skydda sig mot dyra elpriset på vintern kanske det också är bra att se över effektiviteten i sin uppvärmning innan man sätter solceller. Själv hade vi redan en ny effektiv värmepump.

Planerar man sin användning lite också kan spara ytterligare kronor. Laddar 2 elbilar med billig el på nätterna (särskilt om det blåser bra på hösten!), säljer ut sol-elen till nätet på dagen till spotpris + 60 öre/kWh i bidrag (om jag minns rätt).

Dessutom ser jag det som ett sätt att minska klimatavtrycket samt beroendet på elpriset för en gammal och energi-ineffektiv villa (även om vår el generellt sett är ren i Sverige).

Jag har inte räknat i detalj på hur lång tid det tar att räkna hem investeringen då jag ser övrig nytta samt har ett intresse för tekniken. Men so far ser det lovande ut, särskilt så länge incitamenten finns kvar.

Här är en bild från förbrukningen en sommardag. Orangea staplarna är egenförbrukning. Notera att den sålda överskottselen inte syns (det skulle varit negativa staplar)

Ni som verkar ha koll! Hur blir ekvationen om man ”passar på” att installera solceller när man ändå lägger om taket? Eller gör det nån skillnad? Priset på tak+solceller lär väl bli lägre än att göra tak och solceller vid olika tillfällen?

Skulle gissa att det blir marginell skillnad, då solcellerna monteras ovanpå takpannor osv (men fästs i takstolarna om jag minns rätt) så du måste fortfarande ha ett färdigt tak under. Dock finns det tak med integrerade solceller, men vad jag förstått är det sviiindyrt och relativt ineffektivt.

1 gillning

Tack! Låter som man inte behöver ”opta” allt på en gång iallafall då! :blush:

Är det dyrare eller billigare med solpaneler på mark istället för på tak. Mitt tillgängliga tak är för litet men vi har oskuggad mark i söderläge som bara ligger i träda.

1 gillning

Beror väl på exakta förutsättningar skulle jag tro och behöver väl bygglov tex?
Gräva ner kabel, hur det fästs i mark osv.

Samtidigt är inte monteringen den dyra delen utan själva anläggningen på tak iaf

1 gillning

Där är ökad risk för stöld på marken. En sak man bör ha i åtanke.
Sett artikel på stöld från tak, så risken är reell.

1 gillning

Jag bor i en liten BRF, vi har precis täckte hela vårat tak i paneler, 43 stycken 450W paneler.
Vi betalade ~300 tkr för detta.
Vi beräknas producera 1,6 årsproduktioner samt vara helt självförsörjande under 7-8 månader om året.
Det innebär att vi förväntas få betalt av vår lokala energileverantör under dessa månaderna.

Dessa pengar används för att amortera samt ränta lånen. Vinsten går sedan till underhåll på fastigheten. eller extra amortering.

Panelerna i sig har en livslängd på ~45 år med en garanterad linjär degradering i 25 år.
Det enda underhållet som är inbokat är växelriktaren. Den skall bytas ut med ungefär 25 års mellanrum.

Vi har inte investerat i några batterier. Dels för att batterier är oerhört dyra just nu samt att du behöver köpa en lite mer avancerad växelriktare för att kunna ha batterier. Detta ökar kostnaden för växelriktaren samt att dom växelriktarna vi kollade på enbart klarade ~25kwh lagringskapacitet via batterier.

Vår plan är att vänta 8-15 år tills batterier blir billigare samt växelriktarna klarar hantera större volymer (mer kwh) 25kwh är fruktansvärt lite egentligen.

Förhoppningsvis kan vi om ~10 år köpa en ny växelriktare och batterier med lagringskapacitet om ca 300 kwh. Detta hade Detta hade vi kunnat använda för att ladda elbilar samt värma huset under vintern utan att trigga en eventuell effektskatt som jag förväntar mig skall komma i framtiden.

1 gillning

Jag landade i att det inte blir några solceller på vårt hus utifrån offert/kalkyl nedan:

Produktion på 18 paneler i sydvästligt läge 5000 kWh/år.

Besparing el motsvarande 5000 kWh sparar oss 3300 kr årligen (elpris bundet på 66 öre/kWh).

Återbetalningstid 36 år utifrån offert om 120 tkr.

Då har jag inte ens räknat med en räntekostnad eller vad 120 tkr skulle kunna generera investerat istället.

Missar jag nåt? Jag trodde det skulle bli en bättre affär iochmed att så många installerar det nu :confused:

Elen är dyrare än 66 öre när du räknar med skatt och avgifter. För varje egenanvänd kWh slipper du elöverföring mm. Samt för varje såld, med vissa begränsningar, får du 60 öre skatteavdrag.

4 gillningar

Har du för litet tak?
Många ligger på runt 25 paneler eller fler och 10000-13000 kWh per år.

Har du räknat med bidragen samt avdragen i den kalkylen? Får det plats fler paneler på taket eller är taket fyllt vid den mängden paneler?